اکثر برگزیدگان کنکور سالهای قبل و امسال از خانوادههای برخوردار بوده و هستند. نتایج کنکور سال 1403 نشان داد که از مجموع 40 داوطلب برتر 11 نفر در مدارس استان تهران تحصیلکردهاند. سپس خراسان رضوی با 6 داوطلب و استانهای تبریز و اصفهان جزو رتبههای برتر بودهاند. تقریباً نیمی از استانهای کشور در برگزیدگان کنکور سال قبل برگزیده برتر نداشتند. همچنین 73 درصد از برتر ینهای سه گروه آزمایشی کنکور سال قبل از مدارس تیزهوشان (سم پاد) بودهاند. سهم برگزیدگان از مدارس دولتی فقط 10 درصد بوده است. شواهد نشان میدهد که فقر و نابرابری آموزشی فرصت برابر برای ورود دانشآموزان از مناطق محروم شهری و روستایی به دانشگاههای برتر و دولتی را فراهم نمیکند. این مدارس در مناطق برخوردار تشکیلشده و شهریه این مدارس 50 تا 160 میلیون تومان است. دراینارتباط آیسان عزیزپور لیندی، دارنده رتبه ۳ کنکور در رشته زبانهای خارجی که در مدرسه فرزانگان قرچک درسخوانده میگوید: هرچقدر پول بیشتر باشد، دسترسی به منابع و امکانات آموزشی بیشتر میشود. این در حالی است که طبق اصل 30 قانون اساسی آموزش باید رایگان باشد نه خصوصی. در ادامه گفتوگوی رتبه سه زبان را میخوانید:
اگر به مدرسه فرزانگان نمیرفتید، فکر میکنید بازهم رتبه خوبی کسب میکردید؟
من کنکور زبان دادم و خیلی ربطی به درسهایی که در مدرسه میخواندم نداشت؛ بهجز دروس عمومی که به نظرم این دروس خیلی در کسب رتبه خوب مؤثر هستند و شاید احتمالش وجود داشت که اگر به مدرسه تیزهوشان نمیرفتم نمره کمتری در دروس عمومی میگرفتم. مهمترین نکته برای مدرسهای که من میرفتم محیطش بود که واقعا اگر کنار مدیر، معلمان و دانشآموزان آن مدرسه نبودم، شاید به این رتبه نمیرسیدم.
داشتن پول در کسب رتبه خوب موثر است؟
قطعاً هرچقدر پول آدمها بیشتر باشد، دسترسیشان به منابع و امکانات آموزشی موردنیاز بیشتر است، اما تلاش خود فرد هم خیلی مهم است.
چند ساعت در طول روز درس میخواندید؟
برای کنکور زبان، وقتیکه بیشتر به مدرسه میرفتم مثل فصل پاییز و زمستان، روزی ۳ ساعت را به خواندن زبان اختصاص میدادم اما بعد از تعطیلات عید که زمان بیشتری برای کنکور داشتم، روزی ۵ ساعت را درس میخواندم .
با بقیه زمان خود در طول روز چه میکردید؟
کتاب میخواندم، موسیقی تمرین میکردم، فیلم میدیدم و با خانوادهام وقتم را میگذراندم. از ۹ سالگی پیانو کار میکنم و تقریباً بهطور حرفهای پیانو میزنم.
رشته و دانشگاه مورد انتخابتان چه خواهد بود؟
تصمیم دارم رشته ادبیات انگلیس را در دانشگاه تهران انتخاب کنم و به تحصیلاتم ادامه بدهم.
برای آینده چه برنامهای دارید؟
بیشترین تلاشم در این جهت است که بتوانم دانشم را در همین رشتهای که انتخاب میکنم، افزایش بدهم تا به حدی که خودم به دانشم اعتماد کافی داشته باشم و درنهایت بتوانم در دانشگاه تدریس کنم.
به مهاجرت فکر میکنید؟
بله هرکسی ممکن است به مهاجرت فکر میکند و من هم به این موضوع فکر میکنم اما اینکه آلان بتوانم بهطورجدی در این مورد تصمیم بگیرم خیر.
تأثیر خانواده در موفقیت شما چه بود؟
خانوادهام فشاری در این مسائل روی من نداشتند و فقط میگفتند تلاشت را بکن تا به چیزی که خودت میخواهی برسی و نتیجه دلخواهت را بگیری، به خاطر همین اگر رتبه خوبی نمیآوردم به دانشگاه آزاد میرفتم و در صورت عدم قبولی یا نداشتن شرایط رفتن به دانشگاه آزاد، دوباره کنکور میدادم و درواقع ناامید نمیشدم. به نظرم کنکور بخش اصلی زندگی آدمها نیست و اگر رشته خاصی را دوست دارند و رویای آن را در سر دارند، بازهم تلاش کنند و ناامید نشوند؛ در جهتهای دیگر زندگی و چیزهای دیگری که دوست دارند قدم بردارند؛ قرار نیست تماموقت وزندگی خود را صرف کنکور کنند.
در روزهای جنگ چگونه درس میخواندید؟
ما هم مثل خیلیها از تهران رفتیم و در آن روزها از آن میزانی که قبلاً درس میخواندم یا توقع داشتم بتوانم فلان ساعت درس بخوانم خیلی کمتر شده بود؛ چون هم تاریخ کنکور بعدی هم بلاتکلیف و نامشخص بود و هم برای خانواده و کشور و هموطنانم نگران بودم، اما سعی میکردم هر طور شده کمی درس بخوانم.
آیا از کلاسها و دورههای مؤسسات کنکور هم استفاده میکردید؟
من فقط برای اینکه آزمودنهای مختلفی را بزنم و خودم را در موقعیت کنکور قرار بدهم، در آزمونهای قلمچی شرکت میکردم و به همه کسانی که در آینده کنکور در پیش دارند میگویم که مسئله این است که داوطلبان در مؤسسات ویژه کنکور از هر چیزی که مناسب خودشان پیدا میکنند استفاده کنند اما گول تبلیغات زیاد این مؤسسات را نخورند. تمام هزینهای که برای آزمونها و زدن آزمودنها پیش از کنکور و خارج از مدرسه پرداخت کردم، حدود ۸ میلیون تومان شد. من فقط هدفم این بود بعد از بالا بردن دانشم، رتبهام طوری شود که با آن دریکی از دانشگاههای تهران قبول شوم.
با تأثیر معدل در کنکور موافقید؟
در بخشی بله و در یک بخش خیر؛ در مورد سؤالات در آزمونهای تشریحی، گاهی بعضی دانشآموزان یکزبان و مدلی برای نوشتن دارند که شاید با تصحیحهای الکترونیکی مطابقت نداشته باشد، درحالیکه اصل جواب آنها درست است و مفهوم را بهدرستی رساندهاند و اینطوری حق همه دانشآموزان بهخوبی ادا نمیشود.
برگرفته از خبر آنلاین