حسن بهشتی پور با انتقاد از شیوه اطلاع رسانی دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: دولت ها در حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه ای عملکرد مثبتی ندارند. این وضعیت پله پله در دولت های مختلف بدتر شده و کار به جایی رسیده که این روز ها در رابطه با تصمیمات و دستور کار مذاکرات توضیحی قانع کننده به افکار عمومی داده نمی شود.
وی افزود: اگر این ابهام در میان مردم وجود دارد که «چه خواهد شد؟» و برخی سودجویان با طراحی پاسخ هایی برای این پرسش، بازار را تحت تاثیر تبعات سود خود قرار می دهند، این نقص به اطلاع رسانی دولتی بر می گردد.
بهشتی پور در این رابطه ادامه داد: اخبار ابتدا در رسانه های خارجی منتشر می شود و مردم اطلاع پیدا می کنند ، بعد توسط رسانه های داخلی تایید می شوند. این موضوع ایرادی بزرگ و جدی است. عامل مهم در سیاست خارجی، این است که اقدامات و اهداف شفاف به مردم توضیح داده شود. چرا ماجرای نامه ترامپ در فضایی از ابهام قرار گرفت و برای مدتی انکار شد؟! تکیه کردن به مردم باید در رفتار و گفتار حاکمیت نمود پیدا کند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به اتمام دوره برجام گفت: در گفت و گو های پیش رو نمی توان در مورد برجام صحبت کرد یا به فکر احیای برجام بود. اینکه آمریکا در برجام هست یا نیست دیگر موضوعیت ندارد. فرصت احیای برجام از دست رفته است، تیم مذاکره کننده در مسقط می تواند از الگوی سیاسی مذاکرات برجام بهره بگیرد. وی تاکید کرد: مذاکره تابو نیست و به معنای تسلیم شدن هم نیست. این تصور که در مذاکره هر چه طرف مقابل بگوید را می پذیرند، تصور غلطی است. مذاکره یعنی فراهم آمدن بستر شنیده شدن حرف ها و خواسته های دو طرف به منظور رسیدن به توافق.
این پژوهشگر سیاست خارجی با تفسیر معنای عملی مذاکره یادآور شد: مذاکره به معنای وادادگی یا پذیرفتن بی چون و چرای خواسته های طرف مقابل و اعتماد کامل به آن ها نیست. مخالفان حل و فصل مشکلات ایران و غرب و کاسبان تحریم سعی دارند تصویر غلط از مذاکره به جامعه و به تندروها و انقلابی ها مخابره کنند تا فشار این گروه ها مانع از شکل گرفتن فضای گفت و گو و نتیجه گیری در مذاکرات شود.
وی افزود: انتشار خبر شروع مذاکرات بین ایران و آمریکا در عمان از التهاب جامعه کاست. گفت و گو های دو طرف می تواند احتمال جنگ و درگیری را کاهش دهد و در صورت رسیدن به نتایج قطعی سایه جنگ را از ایران و منطقه بردارد.
بهشتی پور با اشاره به آغاز دور جدیدی از گفت و گو های میان ایران و آمریکا اضافه کرد: مذاکرات مقدماتی در عمان فضای شکل گیری گفت و گو های جدی را فراهم می آورد. پیش از برجام نیز مذاکرات محرمانه در عمان، نقشی کلیدی در نتیجه بخش بودن آن دور از گفت و گو ها داشت. رسیدن به تفاهمات کلیدی قبل از ورود به مذاکرات اصلی اهمیت بالایی دارد.
وی اظهار داشت: مذاکرات غیر مستقیم پیش از این نیز آزموده شده و در هیچ دوره ای نتیجه بخش نبوده است. در خصوص اختلافات میان ایران و غرب هیچ تجربه موفقی از گفت و گو های غیر مستقیم به ثبت نرسیده است. به ویژه در دولت سیزدهم که فرصت مناسبی برای ایران پدید آمده بود تا با احیای برجام در مسیر تامین منافع ملی قرار بگیرد البته شیوه مذاکره غیر مستقیم برای گفت و گو های احیای برجام انتخاب شد. طرف اروپایی نقش واسطه را بازی کرد و پیام های میان ایران و آمریکا را منتقل می کرد، آن گفت و گو ها بی نتیجه ماند و فرصت طلایی هدر رفت. حسن بهشتی پور در پایان گفت و گو تاکید کرد: در این خصوص هم مذاکره کننده ایرانی باید به افکار عمومی در داخل توضیح دهد که از نظر آن ها مذاکره غیر مستقیم چه امتیازی دارد و چگونه به تامین منافع ملی کمک می کند.