قاسم محبعلی - دیپلمات پیشین
کمیته های تعیین وزرا تشکیل شده و کار در حال انجام است و دیگر نیازی نیست که ما امروز پیشنهادی بدهیم. باتوجه به تجربه و سابقه ای که وجود دارد می دانیم که وزیر امور خارجه از طریق رییس جمهور انتخاب نمی شود و این وزارت را باید از طریق مذاکره با ارکان نظام انتخاب و تایید کرد.
در مورد وزیر امور خارجه نظر رهبری تعیین کننده است و نظر جامعه مدنی یا کارشناسان چندان مهم نیست. اگر چه آقای ظریف در رابطه با ساز و کار دموکراتیک انتخاب وزرا صحبت کرد اما باید صبر کنیم و ببینیم آيا واقعا چنین ساختاری در مورد انتخاب وزیر امور خارجه عملی خواهد شد یا نه؟! نمی خواهم بگویم ساختار دموکراتیک انتخاب وزرا تعارف است اما در مورد انتخاب وزیر امور خارجه کارایی ندارد.
وزیر امور خارجه با توجه به نظر رهبری و تایید نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و در نهایت جلب نظر مجلس تعیین می شود.
این روند ممکن است تامین منافع ملی را در حاشیه قرار دهد.
رییس جمهور منتخب تاکید کرد که سیاست هایی که از بالا ابلاغ شده مد نظر وی است و کارها باید بر این مبنا انجام شود. آن سیاست ها روشن است و نتایج خود را هم نشان داده است. وضعیت سیاست خارجی ناشی از همین سیاست ها است. ما در روابط خارجی به اصلاح نیاز داریم.
به عقیده نویسنده تا سیاست های خاورمیانه ای اصلاح نشود و برجام حل نشود و تکلیف توافق هسته ای ایران،امریکا و اروپا روشن نشود، ایران بر ریل توسعه اقتصادی قرار نمی گیرد.
کشور به سرمایه گذاری نیاز دارد باید تکنولوژی وارد کشور شود تا پول ملی تقویت شود،تحریم ها کاهش پیدا کند و تورم پایین بیاید و رشد اقتصادی صورت بگیرد، تحقق این ها به تغییر، تحول، شجاعت و جسارت نیاز دارد، ما باید از قدم اول تغییر را در انتخاب وزرا ببینیم.
کسانی که تاکنون مطرح شده اند پاسخگوی آن نیاز به تحول نخواهند بود. تحقق شجاعت و هزینه دادن می خواهد. چیزی که نیاز سیاست خارجی ایران است در حوزه توانمندی این شخصیت ها نیست.