لوگو
1404 يکشنبه 21 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/01/20 - شماره 2481
نسخه چاپی

ارابه‌های مرگ همچنان جان می گیرند!

سقف، ستون و شیشه خودروهای داخلی، عامل قتل سرنشینان هستند
تلاش‌های پلیس و دولت با راه‌اندازی پویش "نه به تصادف" تا حد اندکی، آمار تلفات رانندگی را کاهش داد، اما تعداد کشته‌ها و مجروحان نوروز امسال باز هم زیاد است. 

تلفات رانندگی
سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در جمع‌بندی عملکرد طرح نوروزی امسال اعلام کرد: در طول ۲۱ روز اجرای این طرح، ۸۸۰ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ هزار نفر مجروح شدند. در همین بازه زمانی، ۱۰۱۶۳۴۳ مورد تصادف درون‌شهری و برون‌شهری به ثبت رسید که از این میان، ۷۳۸ مورد منجر به فوت و ۱۵۸۳۳ فقره منجر به جرح شد. نکته نگران‌کننده آنجاست که استان‌هایی، چون کرمان، فارس و خراسان رضوی، صدرنشین تلفات جاده‌ای بودند؛ استان کرمان با ۷۹ فوتی در صدر قرار گرفت. واژگونی یک وسیله نقلیه می‌تواند به فاجعه بدل شود.

ضعف ایمنی خودرو
سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور به «خودرو‌های بی‌کیفیت» 
اشاره کرد و گفت: بعضی از خودرو‌های ما ارابه مرگ هستند؛ وقتی خودرویی واژگون می‌شود، پنج‌تا ملق می‌زند و افراد داخل خودرو مصدوم می‌شوند، اما خودروی دیگری واژگون می‌شود، فقط نیم ملق می‌زند و ۳ نفر کشته می‌شوند! این تفاوت فقط به دلیل ضعف ایمنی خودرو است.
وی با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس در استان کرمان که ۱۴ کشته برجا گذاشت، گفت: سقف، بدنه و شیشه اتوبوس‌های ما خودشان عامل قتل هستند! اینها باید اصلاح شوند. نمی‌توانیم فقط به استاندارد‌های اروپا تکیه کنیم؛ وقتی کشور ما پیمایش جاده‌ای زیادی دارد، باید استاندارد مخصوص به خودش را داشته باشد.

سکوت مسؤلان در وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان درباره ایمنی خودروها عجیب است! 
سردار رادان گفت: «سهم تصادف» تنها بر دوش راننده نیست؛ بلکه خودرو و جاده نیز در این میان سهیم‌اند.
وقتی بدنه خودرو‌های تولید داخل با یک فشار حداقلی دست، کاملا به داخل فرو می‌رود، چنین بدنه‌ای چطور قرار است در تصادفات جاده‌ای، تاب یک واژگونی و برخورد‌های سخت خودرو‌های دیگر را داشته باشد!
وقتی در جاده با یک برخورد ساده خودروی تولید داخل با یک خودروی دیگر حتی با سرعت‌های استاندارد کمتر از ۸۰ کیلومتر، بدنه هر دو خودرو تولید داخل مچاله می‌شود و سرنشینان این خودرو‌ها یا میان تکه‌های آهن از بین   می روند یا به بیرون از خودرو پرتاب می‌شوند، چطور می‌توانیم توقع زنده ماندن سرنشینان را داشته باشیم؟
سردار رادان می‌گوید: حیف است که برای نیم ساعت زودتر رسیدن، خاطره‌ای از فوت یک عزیز جلوی چشم‌تان باشه...، اما خودرو‌ها هم باید مقاوم باشند!

  چرا مسؤلان پاسخگوی این "فاجعه ملی" به دلیل عدم ایمنی حداقلی خودرو‌های تولید داخل و نا امن بودن جاده ها نیستند؟ و این تراژدی هر سال تکرار می شود؟ 
خودروسازان داخلی سال‌هاست با توجیهاتی مانند "صرفه اقتصادی، تحریم، بازار محدود و ... " از ارتقای حداقلی ایمنی و کیفیت تولیداتشان سر باز زده‌اند، اما واقعیت این است که هزینه این تولیدات فاجعه‌بار و به قول سرار رادان این "ارابه‌های مرگ" را مردم باید با جان خود، پرداخت کنند!

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • عزل ۵ مدیر به دلیل استفاده نا مناسب از بالگرد
  • انتقال گرد و خاک از عراق به استان‌های غربی کشور
  • دو معدن، جان 8 کارگر را گرفت
  • 3 علت کاهش فرزندآوری
  • ارابه‌های مرگ همچنان جان می گیرند!
  • شهرداری هانگژو برای همکاری های علمی و فناوری با اصفهان آماده است
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.