اعضای شورای شهر تهران در جلسه فوقالعاده امروز شنبه خود بررسی لوایح عوارض و نرخ بهای خدمات ۱۴۰۴ شهرداری تهران در خصوص نرخ عوارض تردد را روی میز بررسی خود قرار دادند و جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن درخواست حضور معاونین مربوطه در جلسه در زمان بررسی عوارض، گفت: مبنای قیمتگذاری تردد در محدوده طرح ترافیک بازدارندگی بود و نمیخواستیم که صرفا پول بگیریم بلکه میخواستیم نرخها به گونهای تعیین شود که بازدارنده باشد که بر این اساس با توجه به شرایط خاص محدوده مرکزی شهر که شبکه حملونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی پوشش قوی دارد، این تصمیم گرفته شد.
وی با بیان اینکه ما نگاه درآمدی نداشتیم و نگاهمان بازدارنده بوده است، افزود: نرخ عدد پایه در سال ۱۴۰۳ به میزان ۷۵ هزار تومان بوده که با ۵۰ درصد افزایش این عدد به ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، یعنی به ازای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود.
وی با بیان اینکه در جلسه مشترک با شهرداری و کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد ۴۵ درصد برای ورود به محدوده طرح توسط شهرداری داده شده بود که به لحاظ شرایط خاص و از آنجایی که در مرکز شهر تمامی خطوط اتوبوسهای تندرو، مترو و شبکه کاملی از حملونقل کامل است، نرخ طرح ترافیک افزایش ۵۰ درصدی داشته است، گفت: در جدول شماره یک محدودههای تردد مشخص شده است که براین اساس حلقه اول که محدوده طرح ترافیک با ضریب یک و نیم و حلقه دوم محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای غیرمجاز و با ضریب ۷۵ درصد و حلقه سوم که شامل هر دو منطقه است دارای ضریب ۱.۵ است و ساعات اوج مشابه دوره قبل است و ضرایب تغییر کردهاند به عنوان مثال اگر ورود و خروج در اوج صبحگاهی و اوج شامگاهی باشد ضریب ۱.۶ افزایش پیدا میکند و اگر آغاز در اوج و خروج قبل از اوج باشد ضریب ۱.۲ کاهش پیدا میکند.
وی با بیان اینکه برای خودروهای هیبریدی و برقی با توجه به اینکه در حال افزایش هستند عدد اندکی در نظر گرفته شده که اگر زمانی خواستیم برای آنها نیز تعرفهای بگذاریم آنها فقط پنج درصد مبلغ کل را بپردازند، ادامه داد: اینگونه نیست که این خودروها هیچ آلودگی نداشته باشند بلکه فقط آلودگی اگزوز آنها حذف شده و برای همین عدد پایه برایشان در نظر گرفته شده است و خودرویی که معاینه فنی غیر از شهر تهران دارد برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید ضریب دو برابری پرداخت کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره خودروهای پلاک شهرستان نیز گفت: برخی از این خودروها جهت کسبوکار به تهران میآیند و محدودههای طرح ترافیک را دچار اختلال میکنند. برهمین اساس پیشبینی شده اگر خودرویی در طول ماه یک الی سه روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد هیچگونه افزایشی نسبت به شهروندان تهرانی نخواهد داشت، اما اگر چهار الی هفت روز تردد داشته باشند با افزایش ۱.۲ دهم درصد مواجه میشوند و اگر بیش از هفت روز در طول یک ماه در تهران تردد کنند عدد به ۱.۵ میرسد و در صورت تردد بیش از ۱۰ روز ضریب به دو برابر میرسد و خودروهای غیر از تهرانی باید این عدد را پرداخت کنند.