گروه اجتماعی: سازمان هواشناسی روز سهشنبه اعلام کرد: «افزایش آلودگی هوا سهشنبه تا پنجشنبه شهرهای تهران، کرج، اراک، قم، اصفهان، تبریز، ارومیه، مشهد، یزد و چهارشنبه تهران، کرج، اراک، اصفهان، قم، تبریز، ارومیه، مشهد و یزد را در برمیگیرد». در خبر دیگری آمده است که تا 3 روز آینده هوا آلوده است و سلامت افراد درخطر است. آسمان شهرها تا چند دهه پیش نیلگون بود و ساکنان از زندگی لذت میبردند و اکسیژن بهاندازه کافی برای نفس کشیدن وجود داشت. پرسش این است چه شد که زندگی آنها مثل جهنم شده و در معرض بیماری و حتی مرگ قرارگرفتهاند؟ پاسخ این است که محیطزیست برای حکمرانی در اولویت نبوده و سلامت شهروندان برای حکمرانان چندان مهم نبوده است. علت دیگر دستکاری در طبیعت باهدف سودجویی و غارت بوده است.
بر اساس مطالعاتی که پیش از انقلاب درباره شهر تهران صورت گرفته بود حداکثر جمعیت این شهر نباید از 6 میلیون فراتر میرفت اما اکنون بیش از 10 میلیون جمعیت در آن استقرار پیداکرده است. شهر تهران قرار بود با فضای سبز و جنگلکاری از شمال، جنوب شرق و غرب در حلقه یک کمربند سبز قرار میگرفت که نگرفت! جنگلهای لویزان، چیتگر و ... در اطراف تهران بقایای طرح ناکام کمربند سبز پایتخت است.
بلندمرتبهسازی
ساختوساز در کلانشهرها بیش از انقلاب یک طبقه تا چهار طبقه بود اما پس از انقلاب شهرداران برای کسب درآمد اقدام به فروش آسمان شهرها کردند.این فرایند نمای شهرها را تغییر داد و در کوچهپسکوچههای شهرها ساختمانهای چندطبقه حتی برج ساخته شد! فرایند تخریب شهرها از زمان شهرداری غلامحسین کرباسچی در تهران شروع و در دوره شهرداری قالیباف به اوج رسید. البته شهرداران بعدی هم همان شیوه را ادامه دادند.
جغرافیای تهران
موقعیت جغرافیای تهران مثل کاسه است که بادی غالب از سمت غرب و شمال غرب به شهر میوزد. اطراف این کاسه برجهایی ساختهشده که مانع حرکت باد به داخل شهر میشود. اکنون این منطقه پر از برجهایی شده که بیشتر نهادهای حاکمیتی و بعضاً نظامی در آنجا برجسازی کردهاند و مانع ورود هوا به دیگر نقاط شهر شدهاند. این وضعیت کیفیت زندگی را پایین آورده و ابتلا به بیماریها را افزایش داده است.
خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده
بر اساس قانون هوای پاک قرار بود خودروهای فرسوده و موتورسیکلتهای فرسوده از رده خارج و جای آنها را خودروهای نو و موتورسیکلتهای نو و ترجیحاً برقی بگیرند اما اکنون بیش از 13 میلیون موتورسیکلت فرسوده و 11 میلیون خودرو فرسوده در شهرها در حال تردد هستند و دود به ریههای مردم پمپاژ میکنند. در کل یعنی 24 میلیون وسیله نقلیه متحرک در حال تولید آلاینده هستند.
به گفته مقامات تنها 12 درصد از قانون هوای پاک اجراشده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته بر غول آلودگی هوا غلبه کردهاند و با برقی کردند اتوبوسها، مینیبوسها، تاکسیها، و خودروهای سواری آسمان شهر را دوباره نیلگون کرده وزندگی خوب در هوای پاک برای مردم به ارمغان آوردهاند. چرا ما این کار را نکردیم و در دود زندگی میکنیم؟
مازوت سوزی
مازوت یکی از فرآوردههای خطرناک نفتی است که بیشترین آلاینده را تولید میکند. به دلیل نبود گاز بسیاری از نیروگاههای کشور با مازوت کار میکنند. 12 نیروگاه به دلیل نبود گاز از مدار خارجشدهاند.
مازوت به فضای شهرها و «ریههای» مردم پمپاژ میکند و نقش کشیدن را خطرناک. بر اساس بررسیهای وزارت بهداشت سال گذشته 50 هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا جان خودشان را ازدستدادهاند. پیشبینی میشود تعداد مرگومیرها به دلیل آلودگی هوا امسال بیشتر از سال گذشته شود.
آیا رواست که مردم از حق طبیعی هوای پاک محروم باشند و بدتر آنکه بهجای زندگی به قبرستان بروند و رخ در نقاب خاک بکشند. از تجربه دیگران استفاده کنید موانع زندگی را از پیش پای مردم بردارید. مردم زندگی خوب و هوای خوب مثل ترکیه و دیگر کشورهای همسایه میخواهند. هوای آلوده بیماریهای تنفسی، قلبی و عروقی و سرطانها را افزایش داده است.
هوای پاک حق ماست
استفاده از برق اتمی پیش از انقلاب کلید خورد، اما بهرغم هزینه گزاف ریالی «دلاری» در نیروگاه بوشهر شده و سود فراوانی به جیب پیمانکاران روسی رفته است نیروگاه اتمی بوشهر نتوانسته برق موردنیاز کشور را تأمین کند. سهم تولید برق هستهای در کشور، بر اساس گزارش آمار صنعت آب و برق که از ســوی معاونت تحقیقات و منابع انســانی وزارت نیرو برای بازه زمانی منتهی به مرداد ۱۴۰۳، انتشاریافته ۱.۱ درصد از مجموع برق تولیدی در کشور است. (ایسنا)
پرسش این است چنین نیروگاهی با آنهمه هزینههای ریالی و دلاری که برای آن شده چه سودی برای مردم داشته است؟
اگر سرمایه که در این نیروگاه هزینه شد برای ساخت نیروگاه و خودروهای برقی هزینه میشدامروز شاهد آلودگی هوا و خطر مرگومیر شهروندان نبودیم. همگان به یاد دارند که طرفداران انرژی هستهای در مدارس و معابر عمومی شعار میدادند انرژی هستهای حق مسلم ماست. اکنون مردم گرفتار و در محاصره آلایندهها شعارشان این است که داشتن هوای پاک حق مسلم ماست. بسیاری شهرها مثل لندن، پکن، نیویورک، شهرهای هند و ... پیشاز این آلوده بودند اما اکنون با بهرهگیری از فناوری توانستهاند بر غول آلایندهها پیروز شوند چرا ما نتوانستیم. اگر بخواهیم میتوانیم. اولویت داشتن انرژی هستهای یا هوای پاک است؟ آقایان به مردم رحم کنید و ببینید روز گذشته شاخص هوای چند کلانشهر ازجمله تهران در وضعیت قرمز بود که برای سلامت همه شهرنشینان خطرناک بود. هوای آلوده علاوه بر تولید بیماری ازجمله سرطان روح و روان افراد جامعه را میآزارد. اول نان، آبوهوا را تأمین کنید بعد بروید سراغ کارهای دیگر ازجمله مبارزه با آمریکا، اسرائیل و.. این وضعیت برای مدیریت شهری، سازمان محیطزیست و دیگر سازمانهایی که در ارتباط با هوا مسئولیت دارند شرمآور است.