علی صالح آبادی مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح درباره مدیریت رسانه های دولتی و حاکمیتی به شفقنا رسانه میگوید: وقتی یک رسانه دولتی یا عمومی میشود، پول، بودجه و ساختمان خود را از یک مرکز حکومتی میگیرد به همین دلیل باید در چاچوب مأموریت های سازمان خود حرکت کند. بنابراین این رسانهها نمیتوانند صدای مردم باشند، معمولاً هزینه بالا و کارایی پایین دارند و در نتیجه مردم به آنها توجه نمیکنند.
این مدیر مسئول میگوید: روزنامه ایران در دوره اصلاحات مثل روزنامه های بخش خصوصی در کنار مردم بود و صدای اکثریت را نمایندگی میکرد. به عبارتی اگرچه روزنامه دولت بود ولی کارکرد ملی داشت، بعدها افراد وابسته به سازمان مربوطه با نگاه های جناحی برای اداره این روزنامهها انتخاب شدند و در نتیجه کم کم مخاطبان خود را از دست دادند.
با این اوصاف آیا انتصاب های صورت گرفته در سالها و دوران اخیر توانسته است که این رسانهها را ارتقا دهد؟ او پاسخ میدهد: در دوره های گذشته شاهد تنزل رسانه های دولتی و حاکمیتی بودیم چراکه با تغییر دولت ها، نیروهای جدید را یا جایگزین نیروهای قدیمی میکردند و یا اینکه باید خط مشی آن رسانه به طور کلی تغییر میکرد. درحالی که مدیر خوب نباید نیروهای باتجربه را جابهجا کند و تا جای امکان باید برای نگهداری آنها تلاش شود.
صالح آبادی هشدار میدهد: رسانه های دولتی ما به خاطر تغییرات پی در پی مدیران و به تبع تغییرات رویکردها از چشم مخاطبانشان افتادهاند و روبه زوال هستند. من معتقدم که این رسانهها باید به بخش خصوصی واگذار شوند. شما اگر بررسی کنید که رسانه های دولتی چقدر نیرو، هزینه و… دارند و با رسانه های بخش خصوصی آن را مقایسه کنید، متوجه میشوید که آینده آنها روبه زوال است.
صالح آبادی تاکید میکند: دولت باید مراقب باشد که افراد سیاسیِ شعاری را برای مدیریت رسانه های خود انتخاب نکند چراکه بسیاری از آنها طرفدار جریان خاصی هستند، به نقش و کارکرد رسانهها باور ندارند و مشت هایشان بیشتر گره کرده است تا اینکه به دنبال ارتقاء رسانه باشند. بنابراین مدیران این رسانهها باید نگاه و رویکرد ملی گرایانه داشته باشند نه ایدئولوژیکی. وقتی نگاه به رسانه ایدئولوژیک میشود آن رسانه مخاطبان خود را از دست میدهد و این وسط دولت، حاکمیت، جامعه و… دچار ضرر میشوند.