پیامبران و مصلحان در طول تاریخ کوشیدهاند تا زندگی را بر انسان سهل و آسان کنند تا بشر آسایش، رفاه، عدالت، کرامت، آزادی و... داشته باشد و دغدغه تأمین «نان»، «آب»، «هوا» و... را نداشته باشد. متأسفانه آنچه در عمل دیده میشود بهویژه در کشورهای جهان سوم عکس این موضوع است. علت چیست و راهکار کدام است؟
دلیل نابسامانی در جوامع بشری درک نادرست از جایگاه انسان، حقوق او و رفتارهای اجتماعی یا ناشی از فشار و اجبار است. دستاندرکاران باید بپذیرند که انسان فارغ از عقیدهاش وقتی در یک قلمرو خاص سرزمینی زندگی میکند بهطور طبیعی و خدادادی از یک سری حقوق برخوردار است که حتی با وضع قانون هم نمیتوان این حقوق را از فرد سلب کرد (اصل 9 قانون اساسی).
اگر این فرض پذیرفته است چرا و به چه دلیل عدهای بدون قانون مصوب مجلس برای افرادی که به پوشش اجباری تن نمیدهند، خطونشان میکشند و بعضاً با آنها برخورد هم میکنند؟ این در حالی است که مردم گرفتار معیشت هستند و چین، روسیه و ترکیه، جزایر «تنب بزرگ»، «تنب کوچک» و «ابوموسی» را از آن امارات میدانند، اما این جماعت به جای اعتراض به این سه کشور به دنبال پوشش زنان هستند.
در این نوشتار به برخی از اظهارنظرها و رفتارها اشاره میشود:
1-امامجمعه مشهد: حجاب پرچم اسلام است.
2-امامجمعه قزوین: حجاب پرچم دین و انقلاب است.
3-معاون حقوقی رییسجمهور: حجاب نباشد جمهوری اسلامی معنا پیدا نمیکند.
4-وزارت کشور: وزارت کشور با صدور بیانیه اعلام کرد برخورد با بیحجابی در دستور کار است.
5-کیهان: بیانیه وزارت کشور از صراحت لازم درباره حجاب برخوردار نیست.
6-علیرضا بیگی، نماینده مجلس: وزارت کشور برای به حاشیه راندن استیضاح احمد وحیدی مسئله مبارزه با بیحجابی را مطرح کرده است.
7-احمد وحیدی، وزیر کشور: فقط چند درصد بانوان فریبخورده و جاهل هستند.
8-دبیر کارگروه زیست عفیفانه: بیحجابها باید تبعید شوند و با سلبریتیهای بیحجاب برخورد شود.
9-صدور حکم برای یک بی حجاب و الزام او به کار در غسالخانه و صدور جکم دیگر برای یک بازیگر جهت مراجعه به روانپزشک.
10-حمله با سطل ماست به یک مادر و دختر به خاطر نداشتن حجاب، جریمه نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی.
سخنگوی دولت به این رفتارهار در موضوع حجاب واکنش نشان داد و گفت: برخورد فیزیکی و تند با بدحجابان برای اسلام هزینه دارد.
وی واقعیت و جان کلام را بیان کرده است که شیوه برخورد با پوشش زنان برای اسلام ضرر دارد. اگر چنین است چرا باید کاری را که برای اسلام ضرر و هزینه دارد، انجام داد؟ در حالی عدهای چنین برداشتی از حجاب دارند که حجاب در اسلام واجب است؛ اما اجباری بودن آن جای بحث دارد. بسیاری از مراجع درباره موضوع حجاب سکوت اختیار کرده یا بعضاً مثل آیتالله جوادی آملی و آیتالله نورمفیدی با بگیر و ببند درباره حجاب اجباری مخالفت کردهاند.
کیهان مدعی شده که فعال شدن «گشت خودرویی» و «پیاده» باعث کاهش تعداد بیحجابان شده است. یکی از خبرنگاران ما شامگاه پنجشنبه در میدان نبوت (میدان هفتحوض) 2 خانم گشت پیاده را که ماسک زده بودند و 2 مأمور مرد آنها را همراهی میکردند مشاهده کرد که رهگذران به آنها نگاه میکردند و در فکر فرورفته بودند. اگر این روش باعث کاهش بیحجابان شده حرف کیهان درست است.
نویسنده، بیحجابی و باحجابی در رژیم گذشته را به خاطر دارد و علاوه بر آن وضع حجاب را در اکثر کشورهای اسلامی مثل کویت، قطر، عربستان، عمان، امارات، پاکستان، هندوستان، مالزی، لبنان، سوریه، اردن، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان و لیبی دیده است. اگر قرار است پوشش گسترش یابد روش مناسب آزاد گذاشتن بانوان در نوع پوشش است؛ زیرا به لحاظ دینی و جامعهشناختی هر کس را از چیزی منع کنیم بیشتر به سمت آن گرایش پیدا میکند. پرسش این است که آیا هدف باحجاب شدن است یا باکارهایی که انجام میشود بیحجابی بیشتر میشود؟ در سالهای 56 و 57 و سالهای نخست انقلاب چرا تعداد باحجابان گسترش پیدا کرد؟
مشاهدات نویسنده که با مترو و اتوبوس رفت و آمد میکند، این است که وقتی توپوتشر و خطونشان کشیدن برای بیحجابان فروکش کرد، تعداد باحجابان روبه فزونی گذاشت. آقایان به خود بیایید و بدانید که ذائقه «نوجوانان»، «جوانان» و «میانسالان» نسبت به دهههای گذشته فرق اساسی کرده است. این که شما میخواهید آنچه در دهههای گذشته انجام میدادهاید را اکنون هم انجام دهید نتیجه عکس داده و میدهد.