فاطمه شاهسوند در تشریح ضرورت توجه به آلودگی هوا و مقابله با این پدیده گفت: آلودگی هوا با بیماری های ریوی، قلبی و عروقی؛ همه ساله مسئول مرگ هزاران نفر است. در میان شهروندان کودکان، زنان باردار و سالمندان بیش از دیگران در معرض آسیب های آلودگی هوا قرار دارند.
وی افزود: نسل آینده از طریق مادران و پدرانی که در این هوا تنفس می کنند تبعات شوم آلودگی هوا را خواهند دید، به همین نسبت در آینده سیستم بهداشت و درمان نیز متحمل فشار مضاعفی خواهد شد.
در تبیین سهم عوامل مختلف در آلودگی هوا گفت: طبق آمار ها سهم منابع متحرک در آلایندگی هوای شهر ها به ۸۰ درصد می رسد و این بخش بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارد. سهم نیروگاه ها ۷ درصد و سهم گازوئیل از انتشار ذرات معلق ۷۶ درصد است. آمار ها نشان می دهند مازوت کمترین سهم یعنی ۲ درصد از انتشار ذرات آلاینده را دارد.
وی گفت: طبق آمار ترازنامه انرژی کشور سهم مازوت در آلایندگی هوا کمتر از ۲ درصد و به میزان ۱.۹ درصد است. در مقابل سهم گازوئیل در انتشار ذرات معلق به عنوان اصلی ترین سوخت حمل و نقل عمومی به ۷۶ درصد می رسد.
این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: آمار ها نشان می دهد آلاینده های متحرک متهم اصلی آلودگی هوا هستند و به جای متهم کردن مازوت، باید برای حمل و نقل عمومی و صنعت خودرو فکری کرد.
وی تاکید کرد: ذرات معلق دوده شاخص آلودگی در کلانشهر ها را تشکیل می دهد. بیش از ۷۰ درصد ذرات معلقی که در هوا منتشر می شود، دوده و نشان دهنده بالا بودن میزان گوگرد در سوخت های مصرفی است.
شاهسوند ضمن تاکید بر سهم خودرو های فرسوده در آلودگی هوا متذکر شد: سهم بالایی از آلودگی هوای شهرها مربوط به تردد وسایل نقلیه فرسوده است. به واسطه خودرو های غیر استانداردی که در شهر تردد می کنند، ریه مردم و سلامتی جامعه درگیر می شود و بیماری های مرتبط گسترش پیدا می کند. اگر در ترافیک به ماشین هایی که خیابان را قفل کرده اند توجه کنید می بینید که چقدر وسیله نقلیه تک سرنشین در حال تردد است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به سهمی که در آمار ها برای آلاینده های متحرک در نظر گرفته شده، پرمصرف بودن خودرو های تولید داخل و مصرف بالای بنزین در خودرو های فرسوده یکی از عامل مهم تشدید آلودگی هوا است. باید بپذیریم که خودرو در کنار آسایشی که برای ما به وجود آورده، مشکلاتی ایجاد کرده و وقت آن رسیده که بین رفاه و سلامتی یکی را انتخاب کنیم.
این فعال رسانه ای و کارشناس محیط زیست تاکید کرد: بخشی از مشکل آلودگی هوا فرهنگی است. هر عاملی به میزانی سهم در آلودگی هوا دارد و اگر با جدیت بر کاهش عوامل آلاینده هوا تمرکز کنیم می توانیم درصد قابل توجهی از آلودگی هوا را از مسیر مسئولیت پذیری از بین ببریم.
وی در بیان راهکار های مقابله با آلودگی هوا مطرح کرد: همانطور که هر عاملی در میزان آلایندگی سهمی دارد هر شهروندی در کنترل و کاهش این وضعیت سهیم است. شاید سهم یک نفر عدم استفاده از خودروی شخصی و سهم دیگری مهاجرت معکوس از کلانشهرها به شهرهای کوچک یا روستا باشد.
این کارشناس محیط زیست افزود: تراکم جمعیت در تهران بسیار بالا است. باید بپذیریم که از طرح زوج و فرد کاری ساخته نیست یا تعطیلی مدارس، ادارات و ماندن در خانه هم نمی تواند شهروندان را از تبعات آلودگی هوا در امان نگه دارد.
فاطمه شاهسوند در پایان سخنان خود گفت: تردد ابر جمعیت شهرنشین تهران یکی از عواملی است که با ایجاد ترافیک سنگین به آلودگی هوا منجر شده است، برای جلوگیری از تشدید این بحران باید برای کاهش قابل توجه خودرو ها و ارتقای سطح کیفی وسایل نقلیه و توسعه حمل و نقل عمومی فکری کرد.