لوگو
1404 جمعه 19 ارديبهشت
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1403/03/22 - شماره 2286
نسخه چاپی
درباره پل سزان

نقاش سیب‌ها و پرتقال‌ها

«پل سزان» را بیشتر برای خلق تابلوهای نقاشی «طبیعت بی‌جان» می‌شناسیم. سیب‌ها و پرتقال‌هایی با اشکال هندسی که روی میز قرار داده شده‌اند، نخستین تصاویری هستند که از آثار این نقاش فرانسوی در ذهن تداعی می‌شوند. با این حال «سزان» پرتره‌های زیادی خلق می‌کرد، اما با این رویکرد که به انسان همچون یک سوژه یکسان نگاه می‌کرد و حین خلق پرتره به جزئیات روانشناختی نمی‌پرداخت.
به گزارش ایسنا، در اواخر قرن نوزدهم میلادی، پست امپرسیونیسم در فرانسه ظهور کرد. «وینسنت ون‌گوگ» و «پل سزان»‌،‌ نقاش فرانسوی از پیشگامان این جنبش هنری بزرگ بودند که ویژگی بارز آن نوع خاص به‌کارگیری ضربات قلم‌مو، رویکردی آوانگار به چشم‌انداز و استفاده از رنگ‌های سرزنده بود.
«سزان» علاوه بر نقشی که به عنوان یک هنرمند پست امپرسیونیست مهم ایفا کرد،‌ به عنوان پدر «فوویسم» و پیشگام «کوبیسم» نیز شناخته می‌شود. با توجه اهمیت «سزان‌»‌ در این ژانرهای پیشرو،‌ از این هنرمند به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ هنر مدرن یاد می‌شود.
«پل سزان» هنرمندی بود که برایش طبیعت، اشیاء و مردم همگی دنیای مادی واحدی را شکل می‌دهند که با استفاده از رنگ می‌توان آن را بازخلق کرد. در ادامه به معرفی پنج پرتره‌ کمتر دیده‌شده از این هنرمند می‌پردازیم.
«سزان»‌ در مجموع چهار پرتره رنگ روغن از این پسر ایتالیایی با جلیقه قرمز و در ژست‌های متفاوت خلق کرد. این نقاشی در فوریه سال ۲۰۰۸ از یک بنیاد «E.G. Bührle» در زوریخ ربوده شد. این نقاشی که ۹۱ میلیون دلار ارزش داشت، گران‌ترین نقاشی آن موزه محسوب می‌شد. خوشبختانه این نقاشی در آوریل ۲۰۱۲ در صربستان پیدا شد.
همسر «سزان» سوژه بیشترین نقاشی‌های او بود. «سزان» حدود ۳۰ پرتره از او خلق کرد. این تابلو که یکی از نخستین پرتره‌های «سزان»‌ محسوب می‌شود، رویکرد هنر مدرن در آثار «سزان»‌ را به نمایش می‌گذارد. «سزان»‌ گفته بود: «می‌خواهم از امپرسیونیسم هنری به قدرتمندی هنر موزه‌ها بسازم.»
به گفته «خواکیم گاشه»‌،‌ نویسنده و شاعر، سوژه این نقاشی راهبه‌ای سابق که از صومعه خارج شده بود و پیش از آن که «سزان» او را به عنوان خدمتکار استخدام کند، سرگردان شده بود. «گاشه» این نقاشی را در سال ۱۸۹۶ در خانه خانوادگی «سزان» پیدا کرد.
«گوستاو جفروی» منتقد هنری بود که نقاشی‌های «سزان»‌ را تحسین می‌کرد. «سزان»‌ در بهار ۱۸۹۵ برای تشکر از او پیشنهاد داد که پرتره او را خلق کند. سزان نقاشی صورت و دست‌ها را تا آخرین لحظه به تعویق انداخت و با ناتمام گذاشتن آن‌ها تابلو را ارائه کرد. شکل جفروی یک مثلث قوی در مرکز نقاشی تشکیل می‌دهد. محیط ـ کتاب‌ها، جوهردان، گل رز، مجسمه، همگی در کنار هم فعالیت‌ها و سلیقه این سوژه را بدون پیچیدگی به مخاطب نشان می‌دهند.
«سزان»‌ سه نسخه از «پائولین پائولت» را حین پیپ کشیدن و تکیه داده به آرنج دستش خلق کرده است. نقاش به سوژه حالتی آرام و محکم و بدون هیچ‌گونه ژست یا بیان می‌دهد که اتفاقا به سوژه جاذبه خاصی می‌بخشد. یک ترکیب بی‌جان کوچک، متشکل از مقداری میوه و دو بطری نیز، پشت آرنج او دیده می‌شود. سوژه کلاهش را روی سرش عقب انداخته‌ و کت و شلوارش با رنگ‌های طیف خاکستری رنگ‌آمیزی شده است.
«پل سزان»‌ در سال ۱۸۳۹ میلادی در «اکس-آن-پرووانس»، شهری در جنوب فرانسه متولد شد. او که بیشتر در این شهر کار و زندگی می‌کرد،‌ مدت زمانی هم در پاریس صرف می‌کرد و با هنرمندان امپرسیونیستی همچون «مری کسات» و «کلود مونه» معاشرت می‌کرد.
«سزان»‌ با اینکه صمیمانه با این هنرمندان همکاری می‌کرد، خود را یک هنرمند امپرسیونیست تلقی نمی‌کرد. «پل سزان» به‌رغم هنرمندان امپرسیونیست، نقاشی کردن در کارگاه را به نقاشی کردن در فضای باز ترجیح می‌داد و از به کارگیری ضربات خودانگیخته و فوری اجتناب می‌کرد. او همچنین علاقه‌ای به ثبت لحظات زودگذر از سوژه‌هایش ـ یکی از ویژگی‌های کلیدی امپرسیونیسم ـ نداشت و بر نمادگرایی و محتوا بیش از سبک تمرکز داشت.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • تقدیم نخستین اجرای یک نمایش به پری صابری
  • توقف سریال های تلویزیون به خاطر مناظره‌ها
  • نقاش سیب‌ها و پرتقال‌ها
  • سرزمین دروازه‌ها و قلعه‌ها
  • نگاه
  • «پسرهای بد» خوب فروختند
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.