مروری بر محتوای یادداشتهای منتشر شده در قالب عناوین اصلی در صفحه اول روزنامه کیهان در ۷ سال گذشته درباره برجام و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، این عضو جامعه دریایی را بر آن داشت تا نخست از حسین شریعتمداری و دیگر کارشناسان که دغدغه آنها در روزنامه کیهان منتشر میشود، چند پرسش را مطرح می نمایم.
مرور یادداشتهای منتشر شده در روزنامه کیهان، میزان صادرات روزانه و سالیانه نفت خام ایران در بازههای زمانی پیش از توافق نهایی برجام در سال 1394؛ در طول مدت زمانی که برجام اجرایی شد و از زمانی که دولت وقت آمریکا از برجام خارج شد تا به امروز، شاخصی شده تا مخاطبان بتوانند قضاوتی بر میزان تأثیر برجام بر اقتصاد کشور داشته باشند! البته ارائه این شاخص به تنهایی برای قضاوت کافی نیست. در همین راستا و به منظور قضاوت عادلانه و منطقی بر تاثیر مثبت و منفی برجام بر اقتصاد و معیشت مردم، ۵ پرسش از حسین شریعتمداری را مطرح میکنم. پاسخ به این پرسش ها شرط لازم (و نه کافی) برای قضاوت منطقی و عادلانه درباره برجام است: ۱)- میزان درآمد خالص حاصل از صادرات نفت خام کشور طی ۳ بازه زمانی ذکر شده در بالا چقدر بوده؟ ۲)- قیمت جهانی یک بشکه نفت خام صادراتی در منطقه خلیج فارس طی این ۳ بازه زمانی چقدر بوده؟ ۳)- هزینههای برآمده از وجود تحریمها بر علیه کشور برای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران طی این ۳ بازه زمانی چه میزان بوده؟ ۴)- پول حاصل از صادرات نفت خام کشور در طی این ۳ بازه زمانی چگونه وصول و به نظام مالی و پولی کشور تزریق شده؟ ۵)- اگر طی ۱۰ سال گذشته، کشور تحت هیچ تحریمی نبود چه میزان درآمد خالص از محل صادرات نفت خام، نصیب دولت میشد؟ کشورهای عربستان، کویت و امارات متحده عربی طی ۱۰ سال گذشته چه میزان صادرات نفت خام داشتهاند و چه میزان درآمد خالص از محل صادرات نفت خام نصیبشان شده؟ و در پایان آیا پس از خروج آمریکا از برجام و به اعتقاد آن جناب «مرگ برجام» تا به امروز، قیمت صادراتی یک بشکه نفت خام کشور، ۱۲۰ دلار شد؟ چون در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ در صفحه اول روزنامه کیهان با تیتری درشت نوشته شده بود: «اگر برجام نبود نفت ۱۲۰ دلار بود، امروز برجام نیست و قیمت نفت هم به 120 دلار نرسید!»
آقای شریعتمداری یادمان نرود که پس از اجرایی شدن برجام و تا پیش از خروج آمریکا از آن (طی ۲ سال و نیم)، گروه کشتیرانی ایران توانست ۱۰ فروند انواع کشتی اقیانوس پیمای نو به ارزش حدودی ۶۰۰ میلیون یورو از شرکت کشتی سازی هیوندای کره جنوبی خریداری نماید، کشتیهایی که با ورود آنها به ناوگان گروه کشتیرانی ایران رتبه و جایگاه جهانی این شرکت ارتقا چشمگیری نمود. دفاتر نمایندگی تعدادی از خطوط کشتیرانی معتبر بین المللی در تهران مجدداً افتتاح شد. نرخ تخلیه و بارگیری کانتینر از محل تردد خطوط کشتیرانی خارجی در بندر شهید رجایی افرایش یافت. فعالیت موسسههای رده بندی بین المللی در ایران شروع شد. رایزنیهای اولیه جهت مشارکت با شرکتهای معتبر بین المللی در توسعه میادین نفتی و گازی کشور شروع شد. رایزنیهای اولیه جهت ورود شرکتهای معتبر بین الملی بیمه به صنعت حمل و نقل دریایی ایران شروع شد. تعاملات اولیه نظام پولی و مالی کشور با بانکهای معتبر بین المللی با موضوعیت فاینانس کالا و خدمات شروع شد و ده ها اقدام سازنده دیگر پس از شروع برجام و تا پیش از خروج دولت آمریکا از آن شروع شد و سود نصیب کشور و مردم کرد. نویسنده آماده است با حسین شریعتمداری در تلویزیون یا هر مکان دیگری مناظره کند و از برجام و کارشکنی هایی که برای ناکارآمد شدن آن انجام شد دفاع کند.