گروه بین الملل: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بر اساس اسناد تاریخی از دوره هخامنشیان تحت حاکمیت ایران بودهاند. به تازگی اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در بند پایانی بیانیهای مشترک، ادعاهای بی اساس را در مورد جزایر سه گانه ایرانی تکرار کردهاند. مهم این که اتحادیه اروپا این جزایر را اشغال شده از سوی ایران دانسته است! بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس دیروز در واکنش به این بیانیه گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در جنایات رژیم اسراییل علیه مردم غزه و لبنان حضوری غیر قابل انکار داشتهاند و با تمام توان مشغول تجهیز تسلیحاتی رژیم اسراییل بودهاند، اکنون در تلاشند در اقدامی انحرافی، ذهن ملتها و توان سیاسی دولتهای منطقه را متوجه موضوع دیگری کنند که خود بیش از هرکسی نسبت به بیاساس بودن آن واقف هستند.
نگاهداری گفت: حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سهگانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی امری محرز و مسلم است و ادعاهای مطرح شده در بیانیه نشست مشترک اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر دخالت در امور داخلی کشورمان، تلاشی واهی در جهت نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران نیز محسوب میشود.
وی در پاسخ به چرایی اتخاذ چنین موضعی از جانب کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در جنایات رژیم اسراییل علیه مردم غزه و لبنان حضوری غیر قابل انکار داشتهاند و با تمام توان مشغول تجهیز تسلیحاتی رژیم اسراییل بودهاند، اکنون در تلاشند تا علاوه بر ایجاد یک پوشش سیاسی برای مشارکت خود در نسلکشی فلسطینیان و قتل عام مردم لبنان، در اقدامی انحرافی، ذهن ملتها و توان سیاسی دولتهای منطقه را متوجه موضوع دیگری کنند که خود بیش از هرکسی نسبت به بیاساس بودن آن واقف هستند. نگاهداری افزود: غربیها در صدد هستند تا با وارد کردن فشارهای چند بعدی بر کشورمان، ایران را وادار به پذیرش خواستههای سیاسی و امنیتی خود در مسائل مختلفی نظیر محور مقاومت، جنگ غزه و لبنان و برنامه صلح آمیز هستهای کشورمان کنند که بی تردید راه به جایی نخواهند برد.
وی اقدامات و بیانیههای کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص جزایر سهگانه را بازی در زمین دشمنان جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: یک روی سکه مباحث مطرح شده در خصوص جزایر سهگانه ایرانی، حرکت در مسیر طرح شکست خورده انزوای ایران براساس ابزارهای متوهمانه ژئوپلیتیکی است و روی دیگر آن اقدامی در جهت تأمین امنیت کریدور اسراییل آیمک، به عنوان مسیری در جهت تأمین منافع اقتصادی این رژیم و حذف پروژه کمربند راه برمبنای منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.
او با بیان اینکه حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سهگانه، امری ثابت شده است، تاکید کرد: چنین حقی براساس قوانین بینالمللی کاملاً معتبر و غیر قابل خدشه است و اسناد و مدارک تاریخی هم بر آن اذعان دارد و کشورهای تازه تأسیس قادر به تحریف آن نخواهند بود.
نگاهداری با بیان اینکه تاریخ ایران، دیوانی مزین به شرافت مردان و زنان این سرزمین در حفظ کشور است، خاطر نشان کرد: تا سردار سلیمانیها، شهید همتها، شهید باکریها، ستارخانها و باقرخانها در این کشور هستند اگر مجبور باشیم سر خواهیم داد ولی سرزمین نخواهیم داد، خاک خواهیم خورد ولی خاک نخواهیم داد.
پشت پرده چه میگذرد؟
علی صالح آبادی در این باره گفت: اشغالی خواندن جزایر سه گانه توسط اروپا نشان میدهد که در پشت پرده چه میگذرد. همراهی اروپا پس از روسیه و چین با امارات معنا دار است و قرار است پرونده جزایر به شورای امنیت برود و در آنجا فرانسه، انگلیس و امریکا که عضو دائمی شورای امنیت هستند علیه ایران رأی دهند. روسیه چین هم پیش از این گفتهاند که از اختلاف بین ایران و امارات از امارات حمایت خواهند کرد. اشغال جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از سوی اروپا بدترین موضع گیری در دهههای گذشته صورت گرفته است.
کوروش احمدی:
اتحادیه اروپا به خاطر اوکراین از ادعای امارات حمایت کرده است
کوروش احمدی گفت: مساله مهم آنکه محتوای بند مربوط به جزایر بسیار تند و غیراصولی است و سابقه نداشته است. این وجه قضیه را میتوان به اختلافات و دعواهای اخیر بین ایران و اروپا مرتبط دانست؛ از جمله مساله ادعایی حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، اروپاییها را با ایران سر لج انداخته و به نظر میرسد که این لحن اتحادیه اروپا درباره جزایر سهگانه ناشی از همین مسائلی است که ظرف یکی دو سال گذشته بین ایران و اروپا رخ داده است.
بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
این لحنی که اتحادیه اروپا راضی به امضای آن شده، مشابه لحن بیانیههای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب است و تاکنون هیچ کشور غیرعربی نپذیرفته بود با چنین زبان و لحنی اقدام به تأیید موضع امارات در مورد سه جزیره ایرانی کند. طی یکی دو سال گذشته، به ترتیب چین، روسیه و آمریکا از موضع امارات حمایت کردهاند و به ترتیب در دسامبر 2022، ژوئیه 2023 و سپتامبر 2023 حمایت خود را علنی اعلام کردند.
مساله مهم آنکه محتوای بند مربوط به جزایر بسیار تند و غیراصولی است و سابقه نداشته است. این وجه قضیه را میتوان به اختلافات و دعواهای اخیر بین ایران و اروپا مرتبط دانست؛ از جمله مساله ادعایی حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، اروپاییها را با ایران سر لج انداخته و به نظر میرسد که این لحن اتحادیه اروپا درباره جزایر سهگانه ناشی از همین مسائلی است که ظرف یکی دو سال گذشته بین ایران و اروپا رخ داده است.
ایران باید سیاست خارجی منطقهای متوازن و رابطه عقلانی با همه کشورها داشته باشد تا بتواند از اینگونه مشکلات احتراز کند.
امروز هر پنج عضو شورای امنیت در خصوص مساله سه جزیره جانب امارات را گرفتهاند. هرچند امارات از نظر فیزیکی و عملی جرات اقدامی علیه حاکمیت ارضی ایران را نخواهد داشت و تمام ایرانیها صرفنظر از هر اختلافی که ممکن است درباره مسائل داخلی و خارجی داشته باشند، در رابطه با تمامیت ارضی کاملاً اتفاق نظر دارند و امارات در این مورد با تمام ایرانیها مواجه است و نه فقط با دولت.
البته پیرو شرایط حقوقی و سیاسی شکل گرفته امارات نمیتواند از نظر عملی و فیزیکی دست به اقدامی بزند اما از نظر حقوقی وقتی چنین موضعی شکل میگیرد، شاید این کشور در آینده بتواند در سازمان ملل اقدامی صورت دهد.
شرایط امروز از نظر دیپلماسی کاملاً به ضرر ایران است. امارات حمایت همه کشورهای شورای همکاری و بسیاری از قدرتهای بزرگ فرامنطقهای و بینالمللی را با خود دارد. شاید در آینده اگر امارات بخواهد رویه حقوقی را علیه ایران در شورای امنیت دنبال کند، به زعم خود با توجه به این حمایتها تصور کند که شرایط برای ارائه چنین ادعایی به دیوان بینالمللی دادگستری وجود دارد. البته این روند از نظر حقوقی به نفع امارات پیش نخواهد رفت ولی به هر حال چنین موضعگیریها و بیانیههایی در حمایت از ادعای امارات، تبدیل به یک مجموعه میشود که از نظر حقوقی ممکن است به ضرر ایران باشد
بیانیه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا)
اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با انتشار بیانیهای ضمن محکوم کردن موضع مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر سهگانه ایرانی، این مواضع را مصداق بارز دخالت در تمامیت ارضی ایران و برخلاف بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد عنوان کرد.
گزیدهای از متن بیانیه به این شرح است:
دیرینگی و ریشهداری ایران در خصوص جزایر سهگانه، این پاره تن وطن، از دوران هخامنشی تاکنون بر هیچ محقق بیطرف و اندیشهور دوراندیشی پوشیده نیست. پیشینه تاریخی تعلق جزایر سهگانه به دولت ایران و اعلام اقتدار و حاکمیت کشورمان بر این جزایر، از دیرباز تعلق این جزایر را نه فقط در نقشههای چاپ شده از سال ۱۸۸۷ به بعد بریتانیا که جزیره ابوموسی و دو تنب را با رنگ پرچم ایران مشخص کرده است، بلکه در همه اسناد و مدارک پیشینی نیز محرز است و علیرغم موضع غلط و جعلی فعلی، انگلستان نیز همواره تا ابتدای قرن بیستم میلادی جزایر سهگانه را متعلق به ایران میدانسته است.
از سوی دیگر نزدیکی جزایر مورد اختلاف به ساحل و سایر جزایر ایرانی نیز با عنوان اصل تجارت سرزمینی قابل طرح است، همانگونه که دیوان بینالمللی دادگستری این مبنا را در اختلاف میان فرانسه و انگلستان در خصوص جزایر Uminqires و uecrehou که نزدیک ساحل فرانسه واقع شدهاند مورد تأیید قرار داده است.اظهارنظر و حمایت اتحادیه اروپا در مسئله حاکمیت جزایر سهگانه ایرانی مصداق بارز دخالت در تمامیت ارضی ایران و برخلاف بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد است، همچنان که در اصول مختلفی همچون ماده ۸ کنوانسیون مونته ویدئو پیرامون حقوق و وظایف دولتها و رأی دیوان بینالمللی دادگستری در قضیه نیکاراگوئه در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۹۸۶ هر نوع مداخله مستقیم یا غیر مستقیم در امور داخلی یا خارجی کشور دیگر را صریحاً منع و محکوم کرده است.