گروه اقتصاد: دخالت دولت در بازار و قیمتگذاری دستوری باعث شده تا قیمت کالاها و خدمات بالا برود. فعالان اقتصادی روز شنبه در جلسهای با رئیسجمهور منتخب عنوان کردند که مشکلات کشور به دست بخش خصوصی قابلحل است. همچنین دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، قیمتها نصف نرخهای مصوب ایرلاین ها میشود.
تشکیل کابینه بخش خصوصی همزمان با کابینه دولت
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشکلات کشور به دست بخش خصوصی قابلحل است و این موضوع همواره از امتحان اجتماعی درآمده و تمام مسئولین نظام به این نتیجه رسیدهاند که اگر مشکلاتی در کشور اعم از مسائل اقتصادی و بینالمللی وجود دارد به دست نمایندگان بخش خصوصی قابلحل است. آقای پزشکیان هم به این مسائل اعتقاد دارد. صمد حسنزاده در جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به حضور مسعود پزشکیان، رئیسجمهور منتخب در اتاق ایران اشاره کرد و گفت: یکی از خواستههای مهمی که از دولت جدید برای پیشرفت مسائل کشور داریم برگزاری مرتب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است، در این مورد قبلاً هم با آقای طیب نیا صحبت شده و در جلسه دیروز هم از دولت جدید خواستیم که وزرا در شورای گفتگو حضورداشته باشند تا بخش خصوصی بتواند مشکلات را برای حلوفصل با آنها مطرح کند. از دولت چهاردهم انتظار تشکیل کابینه کارآمد، منسجم، باتجربه و بر اساس شایستهسالاری راداریم تا برای تحقق اهداف توسعه کشور تصمیمات ارزشمندی گرفته شود. انتظار بخش خصوصی از دولت این است که بخش خصوصی را شریک مسیر توسعه کشور قرار دهد. پیشنهاد میدهیم کابینه بخش خصوصی توسط اتاق ایران همزمان با تشکیل کابینه دولت تشکیل شود تا در کنار هیئت دولت باشند و با تشریک مساعی برای حل مشکلات اقتصادی نتایج خوبی رقم بخورد. آقای پزشکیان به آقای طیب نیا گفته بودند که حاضر هستند دو روز بنشینند و در اتاق بازرگانی نظرات بخش خصوصی را بشنوند. مسئولین نیز به این نتیجه رسیدهاند که مشکلات اقتصادی، روابط بینالملل، بهبود زندگی مردم و توسعه اقتصادی به دست بخش خصوصی قابلحل است .
آزاد سازی نرخ هواپیما
مقصود اسعدی سامانی درباره قیمت بلیت هواپیما گفت: نرخ هر ساعت پرواز ۴۰ دلار در شورای عالی هواپیمایی تعیین و تصویبشده است اما متأسفانه وزارت راه و شهرسازی آن را رعایت نکرد. بر اساس مصوبه اسفند سال گذشته شورای عالی هواپیمایی قیمت هر صندلی پروازی ۴۰ دلار تعیین شد. در ٢۵ روز گذشته ٣ آژانس هواپیمایی و سایت به دلیل عدم رعایت نرخهای تعیینشده تعلیق شدهاند. اما آنچه مشخص است این است که اجرای قانون برنامه پنجم تکلیف است و در این برنامه مقررشده که نرخ بلیت هواپیما آزاد شود که این قانون از سال ٩۴ تا سال ٩٧ به اجرا رسید. از آثار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما افزایش دسترسی مردم به سفر هوایی بود بطوریکه در سال ٩۴ میزان جابهجایی ١٧ میلیون نفر بود که این عدد تا سال ٩٧ به ٢۴ میلیون مسافر رسید و درحالیکه نرخ رشد جابهجایی مسافر در برنامه توسعه ٨ درصد بود این عدد به ٢٠ درصد رسید .
مداخله دولت در بازار
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به لغو اجرای قانون برنامه و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در سال ٩٧ گفت: در سال ٩٧ به دلیل نوسانات ارزی دوباره دولت در بازار مداخله کرد و قیمت مصوب برای بلیت هواپیما تعیین شد که از تبعات این تصمیمات زمینگیر شدن هواپیماها بود که چرا نقدینگی برای تعمیر و نگهداری ناوگان در اختیار نداشتند.
کمبود ناوگان هوایی
اسعدی سامانی افزود: در حالی میزان تقاضا در بازار برای خرید بلیت هواپیما ٣۶ میلیون نفر است با کمبود ناوگان مواجه هستیم و اکنون ١١٣ فروند هواپیما در ناوگان زمینگیر هستند که قابلیت برگشت به ناوگان رادارند و با ۵٠٠ میلیون دلار میتوان این تعداد هواپیما را به ناوگان برگرداند که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به بازگشت هواپیماهای زمینگیر میتوان کمک کرد. تا پایان امسال از ۱۱۳ هواپیمای زمینگیر ۴۰ هواپیما وارد ناوگان هوایی خواهند شد.
مدافع قیمتهای دستوری دلالان و وزیر راه و شهرسازی است
اسعدی سامانی درباره اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت ظلم به مردم است و باید نرخها اصلاح شوند و راهی جز این نیست، مدعی شد: دیوان عدالت اداری رای به آزادسازی بلیت هواپیما را داده و آقای بذرپاش حرمت قانون را نگه دارد. در حال حاضر مدافعان قیمتهای دستوری دلالان و وزیر راه و شهرسازی است.
کاهش 50 درصدی قیمتها با آزادسازی بازار
اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمتهای بهروز شده در بازار را تا ۵٠ درصد کاهش داده است گفت: قیمت هر پرواز در هر ایرلاینی مشخص است و بارگذاری شده در این مدت شاهد ریزش ۵٠ درصدی قیمتها بودیم چراکه دست دلالان از بازار کوتاه شده است.
«ایران ایر» زیان ده است
اسعدی سامانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که هیچکدام یک از شرکتها و ایرلاین های داخلی به خصوص ایرلاین های کوچک زیان ده نیستند؟ گفت: شرکتهای داخلی برخلاف اظهارات وزیر راه و شهرسازی با قیمتهای دستوری زیان ده شدهاند. گواه این ادعا این است که «ایران ایر» که از شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است صورتهای مالی آن به خوبی نشان میدهد که زیان ده است. با آزادسازی قیمتها قطعاً ایرلاین های زیان ده نیز سودآور میشوند و از این زیان ده بودن خارج میشوند.