معاون وزیر نفت گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در بخش حملونقل کشور به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ بهاینعلت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف به دلیل شیوع کرولا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد. مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید. میزان مصرف فعلی بنزین در کشور روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر است و در این سهسال، هرسال حدود ۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و بهطور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد. روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی در کشور مصرف میکنیم که رشد سالانه ۸درصدی دارد.
سالاری بیان داشت: میزان مصرف در بخش حملونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالیکه ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.
خودروهای ر مصرف داخلی
وی گفت: خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، خودروی بنزینی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بهطور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف میکند که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل، این ارقام را به نصف کاهش داد. طرح اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایهگذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم.
80 درصد صرفهجویی سوخت
وی بابیان اینکه ما اکنون خوراک پتروشیمیها را بهعنوان سوخت مصرف میکنیم، گفت: اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفهجویی شده به پتروشیمیها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت که به قاچاق میانجامد گرفته شود، با همین ۳ اقدام میتوانیم بهاندازه ۸۰ درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم. وی ادامه داد: از ابتدای این ماه، به خودروهای گازوئیل سوزی که در مسیر معینشده در بارنامه خود حرکت نمیکنند هشدار داده میشود و از طریق پایش برخط این ناوگان میتوانیم روزانه از انحراف ۵ میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، سوختی که در مسیر قاچاق از ۳۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۳ هزار تومان در هر لیتر میرسد و با دستبهدست شدن چندینباره، از مرزهای کشور خارج میشود.