نمره مردودی مدیریت شهر
نرجس سلیمانی، رئیس گروه نظارت و حقوقی شورا بابیان اینکه باعث تأثر است که پس از گذشت نزدیک به سه سال از دوره مدیریت شهری بهاندازه هزینههای سفر به چین، وسایل حملونقل عمومی اضافه نشده است، گفت: شهرداری با یک شرکت خصوصی قرارداد بسته است. اولین امضاکننده قرارداد معاون حملونقل و ترافیک شهرداری است و با توجه به سند امضاشده، گاهی اوقات قرارداد و گاهی تفاهمنامه، گاهی موافقتنامه و گاهی قرارداد تکمیلی عنوانشده است. به نظر میرسد این مسیر صعبالعبوراست. نکته دوم در قرارداد در مورد تأمینکننده مالی است، چرا از میان این همه تأمینکننده منابع مالی در چین، شرکتی با مسئولیتی محدود در جایگاه تأمینکننده و تأمینکننده مالی در نظر گرفته میشود؟ در بررسیها از شهردار سؤال کردیم و قانعکننده نبوده است. در مورد واردات وسایل حملونقل عمومی وعدههای زیادی شنیدیم و عملاً اتفاق خاصی نیفتاد. مدیریت شهری در حوزه اجرایی با تکماده نیز به نمره حداقلی نمیرسد.
اسناد به شورا ارائه شود
عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا بابیان اینکه اخیراً مواردی توسط یک فعال رسانهای در موردقرارداد وسایل حملونقل عمومی منتشرشده است، یادآور شد: اگر اسنادی وجود دارد باید این اسناد به ما ارائه شود و اگر این ادعاها درست است باید در شورا گزارش ارائه شود. باید ناراحت باشیم که یک خبرنگار اسنادی را دارد که ما به عنوان عضو نداریم.
عباسی بابیان اینکه ما از اینکه در شورا مخالف و موافق وجود دارد باید استقبال کنیم، تصریح کرد: فقط شما دیندار نیستید که بگویید یا نگویید.
هزینه سفر به چین
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز بابیان اینکه در گزارش ارائهشده برای چهارمین بار مطرح شد که قراردادها منعقد و تولید ۶۹۱ دستگاه واگن آغازشده است، اظهار کرد: اگر قرار بود وزارت کشور طرف قرارداد با چین باشد چرا در سفر اول شهردار تهران به چین از نماینده وزارت کشور دعوت نشد؟ مسئولین وزارت کشور سفر جداگانهای به چین برای انعقاد قرارداد داشتند. چرا فرصت را از دست دادیم؟ در حال حاضر بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس معادل یکچهارم نیاز شهر تهران فعالیت میکنند و مردم از این موضوع ناراضی هستند. برای هزار دستگاه تاکسی برقی نیز که فراخوان انجامشده، این سؤال مطرح میشود که تاکسیرانان چه میزان درآمد دارند که بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند؟
توضیحات زاکانی
شهردار تهران در پاسخ به شبهات پیرامون قرارداد با چین برای واردات واگن مترو و اتوبوس که از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد، گفت: یک عده خوراک برای ایران اینترنشنال درست میکنند که بد است و در راستای اهداف آنها سخن میگویند. با مردم مستدل صحبت کنید چرا خلاف صحبت میکنید.
او سپس وضعیت اتوبوسرانی در دو دوره گذشته و دوره مدیریت خود را مقایسه کرد و گفت: در دوره ما ۸۲۶ دستگاه تا امروز خریداری کردیم که ۲۷۱ مورد را فقط دولت داده و بقیه را خودمان خریداری کردهایم. موقع که ما شهر را تحویل گرفتیم ۱۸۶۰ اتوبوس وجود داشت که ۸۸۰ دستگاه آن فعال بود، الآن بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال هستند. شورای شهر تهران ۷ هزار میلیارد برای ۱۰۰۰ اتوبوس به ما اختصاص داد ولی ما ۵ هزار اتوبوس قرارداد بستیم که ۲۵۰۰ مورد آن داخلی است. اگر شرکت داخلی نتوانست اتوبوس تأمین کند تقصیر ما نیست.
زاکانی ادامه داد: ما از یک شرکت داخلی ۵۰۰ اتوبوس برقی خریدیم که گفتند تا پایان سال ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه میتوانند تحویل بدهند، آیا ما میتوانیم مردم را معطل کنیم تا شرکت داخلی قرارداد را ما انجام دهد؟ مردم را اسیر نمیکنم.
به گفته زاکانی «طرف چینی مجاب شد تا یک رویه جدید باز کند، به این ترتیب بنا شد که فناوری چین مبتنی بر نیاز ما مسیر جدیدی ایجاد کند. ابتدا یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو تفاهمنامه تأمین مالی شد. ماحصل این شد که یک تفاهم و توافق در حوزه واگنها ایجاد شد و یک تفاهم تأمین مالی داشتیم.»
شکایت میکنیم
زاکانی در واکنش به اسناد منتشرشده در یک سایت فارسیزبان در موردقرارداد شهرداری و چین، گفت: چون دیدم که یکی از دوستان قلم به مزد به این موضوع پرداخت، دستگاه قضایی به این موضوع میپردازد. باید در دادگاه جواب بدهد. ما شکایت میکنیم و این بازی با منافع ملی است. حرفهای این فرد را خواندم که غلط بود. قرارداد چین شفاف است، دستگاههای امنیتی، وزارتخانههای امور خارجه، کشور و بانک مرکزی در جریان هستند. الآن هم اسناد به خانم سلیمانی و آقای تشکری ارائهشده است.
زاکانی افزود: پسازآنکه چینیها به ایران آمدند، این اعداد به تفاهمنامه مالی ۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یوروی تبدیل شد و بعد گروه تخصصی به چین رفت. چرا یک عده ناراحت هستند که ما قرار است ماشین ارزان و باکیفیت به مردم ارائه دهیم. ما ۲۲۰ هزار یورو قرارداد بستیم و تضمین لازم آن وجود دارد. ما انتخابها را انجام دادیم اما طرف حساب بانک شهر است. ۲۵۰۰ اتوبوس،۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی را تحویل شهرداری خواهد داد. جرم ما در مدیریت شهری این است که پایمان را در کفش عدهای میکنیم که علاقه ندارند کارشان در کشور به هم بخورد.