پروژه احداث خط آهن خواف - هرات در دولت اصلاحات آغاز و در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسید
اشاره: مسیر ریلی خواف-هرات که با احیای جاده ابریشم، حرکت به سمت اقتصاد برد-برد و پیونددهنده دو ملت ایران و افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر و به ارزش یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان روز پنجشنبه با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان افتتاح شد. قرار است این خطر راه‌آهن تا شهر کاشغر چین ادامه یابد. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است که کشورهای زیادی برای رونق اقتصادی خواهان ارتباط مستقیم با این کشور هستند. دراین‌ارتباط رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت: نخستین قطار تجاری مستقیم میان ترکیه و چین چند روز قبل حرکت خود را از استانبول به سمت شرق آسیا آغاز کرده است. سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نخستین قطار تجاری کالاهای صادراتی ترکیه را به چین ‌برد. این قطار مسیری بیش از ۸۶۰۰ کیلومتر را طی می‌کند و در این مسیر از دو دریا و پنج کشور عبور می‌کند. این قطار از ترکیه وارد گرجستان و سپس از طریق آذربایجان به دریای خزر رفته و با عبور از آن به قزاقستان و سپس به چین می‌رسد. دراین‌ارتباط ایران هم می‌خواهد مسیر جاده ابریشم را احیا کند و امکان صادرات و واردات به چین را محیا سازد. گفتنی است مطالعات و بررسی‌های این پروژه مهم و استراتژیک در دولت اصلاحات و مجلس ششم آغاز شد و برای آن ردیف بودجه گذاشته شد. سرانجام در دولت دهم در سال 1386 توافقنامه احداث راه‌آهن تربت – خواف – هرات به امضا دو کشور رسید. دکتر ابراهیم بای سلامی، نماینده پیشین خواف و رشتخوار که یکی از بانیان این خط ریلی بوده است با ارسال یادداشتی به ستاره صبح به اهمیت و کارکرد این خط ریلی تأکید کرد که در ادامه می‌خوانید.