جیک کویل نویسنده و منتقد سینما با انتشار یادداشتی در تارنمای خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «روزنامه نیویورکتایمز روز ۱۰ اکتبر ۱۹۱۷ همزمان با شروع موج دوم شیوع آنفولانزای مرگبار اسپانیایی، با تیتر «تا پایان آنفولانزا از فیلم جدید خبری نیست» منتشر شد. یک قرن بعد، با شیوع یک همهگیری دیگر، صنعت فیلم بار دیگر در برههای حساس قرارگرفته است، اما این بار مشکل نبود فیلمهای جدید نیست؛ باوجود سرویسهای پخش اینترنتی، ویدیو به درخواست و تئاترهای مجازی و حقیقی، در دوران کرونا هر هفته فیلمهای جدیدی اکران شده و روزنامه نیویورکتایمز از اواسط ماه مارس (اسفند ۹۸) که کرونا در جهان شایع شد، تاکنون بیش از ۴۶۰ فیلم نقد کرده است.» به گزارش ایرنا، بااینوجود تا همین اواخر بهجز چند مورد خاص، هیچکدام از این فیلمها آن فیلمهای پرهزینهای که صنعت هالیوود بر پایه آنها میچرخد، نبودند. حال باگذشت 8 ماه از آغاز همهگیری کرونا شرایط در حال تغییر است؛ کمپانی والت دیزنی ماه گذشته لایو اکشن ۲۰۰ میلیون دلاری مولان را در سرویس پخش اینترنتی روبه رشد خود یعنی دیزنی پلاس عرضه کرد. فیلم «روح» از کمپانی پیکسار هم در تاریخ ۲۵ دسامبر امسال (۵ دی ۹۹) در همین سرویس اکران خواهد شد. کمپانی وارنرمیدیا نیز هفته گذشته اعلام کرد فیلم «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» که در یک تابستان معمولی میتوانست یک میلیارد دلار در گیشه فروش کند، ماه آینده همزمان در سینماها و سرویس اچ بی او مکس اکران میشود. درباره اینکه صنعت فیلمسازی چگونه از این همهگیری جان به درخواهد برد، ابهامات بسیاری وجود دارد، اما روزبهروز روشنتر میشود که هالیوود پس از کرونا دیگر مثل قبل نخواهد شد. همانطور که آنفولانزای اسپانیایی در تشکیل سیستم مبتنی بر کمپانیهای کوچکتر و استودیوهای مستقل در دنیای هالیوود نقش داشت، کووید-۱۹ نیز در حال بازسازی هالیوود است و فرآیند دیجیتالی شدن و تغییر و تحول در ساختار این صنعت که از قبل در حال تغییر بود را تسریع میبخشد.
پیتر گوبر، رئیس سابق کمپانی سونی پیکچرز دراینباره میگوید: «فکر نمیکنم اوضاع پس از پایان همهگیری کرونا هیچگاه به حالت اول برگردد. یک سیستم استودیویی جدید ایجاد خواهد شد و بهجای مترو گلدوین مایر (امجیام) و فاکس دیزنی، دیزنی پلاس، آمازون، اپل، نتفلیکس، اچ بی او مکس و پیکاک خواهیم داشت.»
تمرکز بیشتر بر سرویسهای برخط
و دیجیتال
بسیاری از مهرههای کلیدی صنعت هالیوود در سال ۲۰۲۰ با شرایط غیرعادی کنونی کنار خواهند آمد، اما بسیاری از استودیوهای فیلمسازی به دنبال ایجاد تغییرات بلندمدت با تمرکز بر حوزه پخش اینترنتی یا استریمینگ هستند. در همین راستا باب چاپک، رئیس اجرایی دیزنی ماه گذشته از ایجاد تغییراتی حول تأکید بر پخش اینترنتی و تسریع ارائه خدمات مستقیم به مشتری در این کمپانی خبر داد.
فعالیتهای استودیو فیلمسازی یونیورسال پیکچرز نیز این روزها بیشتر به سمت ویدئو به درخواست رفته است. انیمیشن «ترولها» اولین عرضاندام عمده این کمپانی در این حوزه بود که در سینماها نیز سروصدا کرد؛ اما با تداوم شروع کرونا، استودیو یونیورسال قراردادهای بیسابقهای را با سینماهای ای ام سی و سینهمارک امضا کرد تا پنجره اکران سینمایی فیلمهایش را که معمولاً تا سه ماه بود، به ۱۷ روز کاهش دهد؛ بنابراین یونیورسال ازاینپس میتواند اکران آن دسته از فیلمهایش که در سینماها با استقبال مطلوب روبهرو نشدند را به پلتفرمهای دیجیتال منتقل کند. اگرچه سینمای رگال که دومین مجتمع سینمایی بزرگ در آمریکاست از انعقاد چنین قراردادهایی خودداری کرده اما بر اساس باور عمومی، روزهای اکران ۹۰ روزه دیگر به سر آمده است. کاهش مدت اکران سینمایی، همان چیزی است که استودیوهای فیلمسازی مدتها به دنبالش بودند و میخواستند هر دو پلتفرم را با یک کمپین بازاریابی پوشش دهند. بسیاری از افراد، همهگیری کرونا را عاملی برای تسریع تحققگرایشی میدانند که هالیوود دههها به دنبالش بود.کریس ارونسون، مدیر توزیع کمپانی پارامونت پیکچرز دراینباره میگوید: پنجرههای اکران بهوضوح در حال تغییر هستند. تمام تغییراتی که در صنعت فیلمسازی شاهد هستید، قرار بود اتفاق بیفتد. این تکامل حالا فقط سریعتر از سیر طبیعی خود در حال روی دادن است. چیزی که قرار بود بین ۳ تا ۵ سال طول بکشد حالا طی یک سال و شاید یک سال و نیم انجام خواهد شد.در شرایطی که گیشه جهانی نسبت به سالهای گذشته، دهها میلیارد دلار کاهش درآمد داشته، پخش اینترنتی کورسوی امیدی برای کمپانیهای رسانهای است و همهگیری کرونا میتواند شانس بزرگ آنها در جذب عضو برای این سرویسها باشد.
پیشبینی وضعیت سینماها
پس از بحران کرونا
کویل در بخش پایانی یادداشت خود درباره تصویری که از سینمای دوران پس از رفع بحران کرونا دارد، مینویسد: «وقتی سینما دوستان بار دیگر از حضور در سینماهای شلوغ و پرجمعیت احساس راحتی کنند، دیگر خبری از اکرانهای طولانی که در زمان فیلمهایی چون «تایتانیک» و «برو بیرون» داشتیم، نخواهد بود و این بدان معناست که قیمت بلیت سینما در شبهای مختلف هفته، متفاوت خواهد بود و شکاف میان فیلمهای استودیوهای شناختهشده و فیلمهای سینمای هنر و تجربه عمیقتر شده و هر چیزی که در این دو گروه قرار نگیرد، مستقیم به سرویس پخش اینترنتی میرود.»