جشنواره گل محمدی قزوین، جشنواره کندسو فاضل آباد، جشنواره انار آزادتپه و کردکوی، جشنواره انجیر گلوگاه، جشنواره توتفرنگی شفیعآباد، جشنواره خرما قصر شیرین، جشنواره آلو ماسوله و بهار، جشنواره گلگاوزبان رودسر،، جشنواره بادام بیلوار، جشنواره عسل خوانسار، جشنواره بهارنارنج کومله، جشنواره گردو تویسرکان و سهرود، جشنوارههای زرشک و زعفران در قائنات و ... تنها تعدادی از این جشنوارههای بومی – محلی هستند که در کشور بهصورت منظم در حال برگزاری هستند و هرسال نیز به تعداد و تنوع این جشنوارهها و استقبالکنندگان از آنها افزوده میشود.
هرچند این جشنوارهها با مختصات، اهداف و اشکال متفاوتی برگزار میشوند و ویژهبرنامهها و ریز برنامههای فرهنگی خاصی در دل آنها نهفته است، اما این رویدادها که اغلب ریشه در سنتها، آدابورسوم کهن و چرخههای سالانه برداشت و فرآوری محصولات دارند، صرفاً محلی برای فروش کالا نیستند؛ بلکه بهمثابه سکویی برای عرضه هویت، فرهنگ، دانش بومی و سبک زندگی منحصربهفرد یک منطقه به شمار میروند و تجربهای اصیل و جذاب را برای بازدیدکنندگان از سراسر کشور یا حتی سایر کشورها فراهم میآورند. در این میان توسعه گردشگری و معرفی جاذبههای توریستی حوزه سرزمینی مربوط به آن محصول، ازجمله اثرات و تبعات مثبت این رویدادهای فرهنگی است که باید بیش از همیشه موردتوجه قرار گیرند.
به خاطر داشته باشیم جشنوارههای محلی بهعنوان رویدادی ارزشمند در جهت بازاریابی و بندسازی استانی، منطقه و ملی عمل کرده و میتوانند نام آن محصول یا منطقه را با اصالت، کیفیت و تجربهای خاص گرهزده و آن دیار را به مقصدی ویژه در نقشه گردشگری ملی و بینالمللی تبدیل کنند.
در حقیقت این رویدادها با ایجاد انگیزه برای حفظ و نمایش میراث ناملموس، تنوع زیستی و دانش سنتی در حوزههای گردشگری، فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و ...، به توسعه متوازن و همهجانبه یک مقصد کمک کرده و با ترغیب سرمایهگذاران و مسئولان به بهبود زیرساختها و فراهم نمودن امکانات مدرن، زمینه را برای جذب پایدار گردشگران در طول سال مهیا میسازند و درنهایت، مسیر را برای شکوفایی اقتصادی و فرهنگی یا همان توسعه پایدار در مناطق میزبان هموار میکنند.
رسانهها نیز در این سالها به مدد برگزارکنندگان این جشنوارهها آمده و حتی برخی از این جشنوارهها با پوشش زنده صداوسیما ملی همراه هستند و در بقیه موارد نیز بهصورت یک گزارش تکمیلی از رسانه ملی منتشر میشوند. این امر باعث سرعت روند معرفی و اثرگذاری فرهنگی چنین جشنوارههایی میشود.
درمجموع ظرفیت این جشنوارهها بهویژه در بحث معرفی جاذبههای گردشگری باهدف جذب و ماندگار بیشتری گردشگر، بسیار بااهمیت بوده و گردانندگان این رویدادها نباید این فرصت چشمگیر را در توسعه گردشگری حوزه سرزمینیشان از دست بدهند.