کارآفرینی سبز؛ کارآفرینی راه اندازی یك کسب و کار یا ایجاد بازارهای جدید است. کارآفرین کسی است که یك مدل کسب وکار را ارائه میدهد، همچنین میتواند کسی باشد که یک شرکت را برای رشد آن خریداری میكند. ما میتوانیم کارآفرین را فردی تعریف کنیم که به عنوان عامل تغییر اقتصادی عمل میکند. او تمام مهارت ها، دانش و مغز را برای ارائه ایده های نوآورانه برای دستیابی به اهداف تجاری دارد. او قادر خواهد بود هر فرصت پنهانی را شناسایی کند و میتواند لحظه را غنیمت شمرده و آن رابه نفع خود تبدیل کند . کارآفرین سبز به معنای فردی است که با حفظ محیط زیست وترجیح آن به منافع شخصی خود، رفتاری کارآفرینانه دارد. فعالیتهای کسب و کار کارآفرینان سبز، اثرات مثبتی بر محیط زیست دارد.
شبكه ارزش؛ ارزش در علم بازاریابی عبارت است از تفاوت بین منافع و هزینه های کلی یك محصول یا خدمت و شبكه ارزش، به شبکهای از کسب وکارها اطلاق میشود که با هم برای ایجاد ارزش برای مشتریان همکاری میکنند. این شبكه شامل مشتریان، تأمین کنندگان، شرکا و توزیع کنندگان یك سازمان است. هدف آن تقویت همكاری، هدایت نوآوری و ساده سازی فرایندها در سراسر زنجیره ارزش است.
صنایع مرتبط با فناوری مدیریت زنجیره تأمین، مراقبت های بهداشتی و تولید، تحلیل شبكه ارزش را در عملیات خود اعمال میکنند. این سازمانها را قادر میسازد تا مزیت رقابتی خود را افزایش دهند و برای اعضا ارزش ایجاد کنند و باعث نوآوری و انعطاف پذیری شوند. یكی از مشكلات اصلی اقتصاد ایران پدیده بیکاری است که در طول دو دهۀ گذشته همواره بیشتر از 11 درصد بوده است، یعنی در سطح ملی از هر 9 ایرانی مایل به کار کردن، یكی به صورت غیرارادی بیكار بوده است. از جمله راهکارهای برون رفت از وضعیت بحران اشتغال و توسعه جوامع، روی آوردن به مقوله کارآفرینی و از جمله کارآفرینی سبز میباشد.کارآفرینی سبز میتواند منجر به توانمندسازی و ظرفیت سازی در مناطق مختلف و درنتیجه، دستیابی به توسعه پایدار شود. از سوی دیگر طبق آمار رسمی، کشور ما دارای پتانسیل بسیار بالایی در منابع انرژی های تجدید پذیر است. کشور ما علیرغم پتانسیل بسیار بالایی که در منابع انرژی های تجدید پذیر دارد، به واسطه قیمت یارانهای و غیر واقعی حامل های متعارف انرژی، سهم بسیار اندکی در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر دارد.
بنابراین پرداختن به این موضوع و نتایج آن، میتواند به صورت توامان، از یك سو، در راستای کاهش مشكل بیكاری و توسعه کارآفرینی و از سوی دیگر در راستای گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و توسعه پایدار، برای مدیران و تصمیم گیران در بخش صنعت، مفید و با ارزش باشد. بر اساس نتایج مصاحبه با خبرگان و جمع بندی نظرات آنان در خصوص نقش انرژی های تجدیدپذیر در کارآفرینی سبز، پیامدهای استفاده از شبكه ارزش انرژی های تجدیدپاذیر، عبارتند از،توسعه پایدار، توسعه اقتصادی، توسعه فناوری، توسعه محصول و بازار و رفاه اجتماعی.
این مقولهها دربرگیرنده شاخصهایی است نظیر، حفظ محیط زیست، احیاء تالاب ها،کاهش ریزگردها، پدیده جزیره گرمایی،تغییرات اقلیمی، کاهش ترکیبات و گازهای کربنی، کاهش آلاینده های محیط زیست، تولید ناخالص داخلای، افزایش ظرفیت تولید صنایع شبكه ارزش تجدیدپذیرها،سودآوری، بهره وری و بهبود تولید صنایع شبكه ارزش تجدیدپذیرها، رونق اقتصاد بومی و محلی با حضور شبكه ارزش تجدیدپذیرها، صادرات منابع فسیلی انرژی، تهاتر صادرات مربوط به تجدیدپذیرها در مقابل واردات، صادرات تولیدات صنایع شبكه ارزش، صادرات عادی انرژی و تجهیزات تجدیدپذیر، استفاده اجباری از فناوری به روز در صنایع موجود در شبكه ارزش، نوسازی تجهیزات و ایجاد زیرساختها در صنایع شبكه ارزش، بازارهای اختصاصی حوزه تجدیدپذیرها، توسعه بازار محصولات فعلی موجود در شبكه ارزش تجدیدپذیرها،انجام تعهدات فروش و حفظ مشتریان شرکت های شبكه ارزش، کارآفرینی و اشتغال زایی درشبكه ارزش انرژی های تجدیدپذیر، اشتغال آفرینی افراد با درآمد پایین و یا در مناطق کم برخوردار، ایجاد شغل های ارزان در شبكه ارزش انرژی های تجدیدپذیر. پیامدهای بسیار و نابی که شبكه ارزش انرژی های تجدیدپذیر در حوزه کارآفرینی سبز دارد و به بخشی از آن در این پژوهش اشاره شد، خود گویا و شفاف است و حكایت از مزایای این شبكه ارزش گسترده دارد.
ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم با تجدیدپذیرها در مناطق مختلف کشور، افزایش ظرفیت تولید صنایع با جبران کمبود انرژیها اصلاح بخش قابل توجهی از مسائل محیط زیست و آلودگی هوا، امكان صادرات مازاد انرژی موجود در کشور انرژی برق و گاز و درآمد بالای ارزی برای دولت است افراد جامعه،ارتقاء جایگاه بینالمللی کشور با مشارکت در کربن زدایی و کاهش مقدار دی اکسیدکربن، ارتقاء امنیت انرژی وابسته نبودن به یك انرژی خاص از جمله این پیامدها است.