علی صالح آبادی، مدیر مسئول ستاره صبح درباره مهمترین و تأثیرگذارترین سوژه امسال «ستاره صبح» به شفقنا رسانه میگوید: مهمترین سوژه امسال ما در قالب سه مطلب بود. من تئوری و شعاری دارم و چندسالیست که به حاکمیت میگویم مردم چیزی از شما نمیخواهند جز «نان» به مفهوم اقتصاد، «آب» به مفهوم موتور صنعت و اقتصاد و «هوا» که اگر نباشد انسان نمیتواند زنده بماند. لذا ما امسال هم در نظر داشتیم که چگونه میشود برای مردم نان و آب تهیه و هوا را مناسب زندگی کرد. تاکید عموم گفتوگوها، یادداشتها و گزارشهایی که در این باره کار کردیم این بود که مشکل اقتصاد ایران بیشتر از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی است و این اقتصاد در جلو سیاست خارجی قرار گرفته است. لذا ما بر روی سیاست خارجی متمرکز شدیم. اگرچه مذاکره با آمریکا ممنوع بود ولی نظر کارشناسی ما این بوده و هست که اگر ایران نتواند مشکلاتش را با ایالات متحده آمریکا حل کند، مردم در تأمین نان، آب و هوا ناتوان خواهند بود و وضع بدتر خواهد شد. اگرچه هنوز به نتیجه مطلوب نرسیدهایم ولی امروز کما کان بحث مذاکره با آمریکا داغ ترین بحث کشور است.
او ادامه میدهد: عکس یک امروز روزنامه ستاره صبح تصویر سدی است که خالی از آب شده است و نوشتیم که ایران تشنه است و ۲۰ استان کشور دچار تنش آبی و کم آبی هستند، تعداد روزهایی هم که هوا ناسالم بود، بیشتر از گذشته شد. دولت، مجلس و حاکمیت نتوانستند اقدام جدی برای بهبود محیط زیست بردارند. ما هم اکنون در کشور حدود ۱۱ میلیون خودروی فرسوده و ۱۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم که به ریه های مردم دود پمپاژ میکنند. آیا وقت آن نرسیده که به سمت خودروهای برقی برویم؟ لذا به حاکمیت توصیه کردیم که نگاه به درون باشد و نیازهای کشورمان در اولویت قرار بگیرد. بازخوردی که گرفتیم این بود که افکار عمومی و حتی حاکمیت آنچه را که ما تعقیب کردیم و نوشتیم، استقبال کرد و امیدواریم به نظرات کارشناسی توجه شود. امروز در صفحه اول ستاره صبح ویژه نامهای با عنوان فرصتها و چالشها منتشر کردیم. به عبارتی نظر کارشناسان را درباره فرصتها نوشتیم و چالشها را هم برشمردیم و به ارائه راهکار پرداختیم.
صالح آبادی درباره دلایل خلا وجود گزارش های موثر و نتیجه بخش در رسانه ها، میگوید: یک طرف رسانهها هستند و یک طرف حاکمیت. رسانه تلاش خود را میکند و در قالب های مختلف به سوژه میپردازد و با کارشناسان صحبت میکند، این حاکمیت و مدیران هستند که باید گوش شنوا داشته باشند و خلاء های مطرح شده را ببینند و راهکاریهایی که برای پرکردنشان توسط کارشناسان بیان میشود را امتحان کنند. به عنوان نمونه رسانهها بارها درباره چالش های فیلترینگ گزارش کار کردند و در آخر نتیجه به این سمت رفت که واتس آپ و گوگل پلی رفع فیلتر شد.
مدیر مسئول ستاره صبح تاکید میکند: حاکمیت باید به نظرات کارشناسی رسانهها توجه ویژهای داشته باشد چراکه رسانهها به رایگان نظرات کارشناسی خود را در اختیار حاکمیت قرار میدهند.