ستاره صبح در گفتوگو با محمد جواد عباسیان، کارشناس صنعت خودرو ضمن دعوت وی به پیوستن به پویش «نه به تصادف» درباره خطرات و حوادث رانندگی نقطه نظرهایش را بیان میکند که در ادامه میخوانید:
محمد جواد عباسیان در رابطه با پویش نه به تصادف گفت: نهادهای زیادی به پویش نه به تصادف پیوستهاند، درحالیکه کار اصلی این نهادها سامان دادن به سیستم راه است و نبود زیرساخت مناسب برای راهها باعث ایجاد تصادفات میشود.
وی افزود: هرسال حدود 20 هزار انسان بر اثر تصادفات از بین میروند. سه عامل خطای انسانی، نداشتن جادههای مناسب و تولیدات نامناسب خودرو از علل وقوع این حوادث تلخ است.
این فعال رسانهای در معرفی علل بروز حوادث رانندگی گفت: عوامل انسانی مؤثر اغلب در تصادفات شامل عجله، شتاب و سرعت غیر مجاز در رانندگی، حواس پرتی و بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و دو عامل خاص انحراف به چپ با سرعت غیر مجاز در جادههای دو طرفه و رعایت نکردن فاصله طولی و منجر به تصادفات زنجیرهای است.
وی تاکید کرد: سرعت بالا اشتباهات رانندگی را بیشتر میکند، زیرا زمان تصمیم گیری کاهش مییابد. سرعت، مهمترین عامل شناخته شده در حوادث رانندگی محسوب میشود. سرعت هم در بالا رفتن خطر بروز تصادفات جادهای و هم روی شدت مصدومیتهای ناشی از حوادث رانندگی تأثیر گذار است.
این کارشناس صنعت خودرو در تشریح نقش سرعت در بروز حوادث گفت: تولید خودروهای پر سرعت در داخل و خارج از کشور آمار تصادفات بالا رفت. کنترل این عامل در درجه اول به رانندگان وابسته است که به طور غیر مستقیم لزوم بالا بردن فرهنگ رانندگی ایمن در کشور را یادآور میشود. نقش نظارت نیز در کاهش تصادفات پر رنگ است چرا که اگر این عامل کنترل نشود، عواقب ناگوار بیشتری به جامعه تحمیل خواهد کرد.
وی در این رابطه متذکر شد: نمیتوان با برجسته ساختن عامل انسانی دو عامل دیگر یعنی راه و وسیله نقلیه را نادیده بگیریم و تصادفات را صرفاً به خطاهای انسانی نسبت دهیم. قطعاً کیفیت راهها، خودروها و مسائل تکنیکی، قوانین، نظارت و جریمهها نیز در پیشگیری از حوادث رانندگی نقش دارند.
عباسیان با تأیید نقش خودرو در تصادفات جادهای گفت: اگر چه دنیا، خطای انسانی را پذیرفته است، اما راه غیرایمن و وسیله نقلیه ناایمن را به هیچ نپذیرفته است.
برای حفاظت جان انسانها باید با ایجاد راههای ایمن و خودروهای باکیفیت، خطای انسانی را جبران کنیم.
متأسفانه سهم خودرو غیر استاندارد در حوادث رانندگی زیاد است.
وی افزود: صنعت خودروسازی شرایط خوبی ندارد و با توجه به نقش غیرقابل انکار انسان در وقوع تصادفات، نمیتوانیم نسبت به ایمنی وسیله نقلیه که باید از جان انسانها محافظت کند، بی توجه بود. این کارشناس خودرو ضمن انتقاد از صنعت خودروسازی داخلی گفت: ایمنی و استاندارد را در خودروهای تولید داخل نمیبینیم اگر مردم آنها را میخرند به دلیل نیاز یا به عنوان کالای سرمایهای است، نه به دلیل ایمنی و کیفیت خودروها. درباره خودرو، استحکام بدنه، ستونهای محکم، کمربند ایمنی مناسب، کیسه هوا و مواردی از این دست، وی اضافه کرد: خسارتهای جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حادثه رانندگی کاهش میدهد که متأسفانه خودروهای داخل، هیچکدام از این موارد را ندارند و در صورت نیاز و درخواست خریدار، آنها را بهعنوان یک آپشن مجزا به خودرو اضافه میکنند و هزینه بیشتری از مردم میگیرند.
محمد جواد عباسیان در پایان سخنان خود متذکر شد: خودروی ایمن، پیش از حادثه و پس از حادثه، میتواند حافظ جان انسان باشد و خسارت ناشی از حوادث رانندگی را به حداقل برسانند.