تاکنون مقالات متنوعی درباره مزایا و معایب لاستیکهای زمستانی منتشر کردهایم. برای مکانهایی که معمولاً بارش زیادی ندارند شاید لاستیکهای چهارفصل کافی باشند اما اگر آبوهوای زمستانی در یک منطقه غالب باشد و برف زیادی روی زمین بنشیند، خرید لاستیک زمستانی ضروری خواهد بود؛ اما برای شرایط وخیمتر آبوهوایی لاستیکهای میخ دار طراحی شدهاند.
این لاستیکها دارای گل میخهای فلزی و گرد روی خود هستند. البته برخی از این لاستیکها فاقد میخهای فلزی بوده اما مالک میتواند بر اساس میل و سلیقه خود، چنین میخهایی را روی لاستیک نصب کند. البته که چنین فرایندی راحت نیست و نیازمند ابزار و وسایل مخصوص خواهد بود.
به گزارش پدال، اکثر شرکتهای مطرح فعال در زمینه تولید لاستیک، محصولات میخ دار را نیز عرضه میکنند هرچند با بهبود تکنولوژی لاستیکهای برفی، لاستیک میخ دار سهم کمی از بازار را به خود اختصاص داده است. بد نیست بدانید شرکت نوکیان در فنلاند مخترع لاستیک میخ دار بوده و امروز نیز پیشتاز تولید چنین محصولی است. گودیر و میشلن هم به دلیل تولید لاستیکهای میخ دار باکیفیت شناخته شدهاند.
مزایا و معایب لاستیک میخ دار
لاستیکهای میخ دار به بهبود امر رانندگی در جادههای یخی و برفی کمک میکنند. این لاستیکها مناسب خیابانهایی خواهند بود که هنوز برفروبی نشدهاند و یا اینکه سطح خیابان به گونهای است که امکان برفروبی کامل آن وجود ندارد. باید دانست برفی که به دلیل عبور و مرور وسایل نقلیه گوناگون نسبتاً فشرده شده سطحی ایمنتر نسبت به خیابانی برفروبی شده با لایهای از یخ خواهد بود. در این شرایط لاستیک میخ دار میتواند عملکرد مطلوب خود را نشان دهد. در واقع لاستیکهای میخ دار بهترین گزینه برای زمانی خواهند بود که شما روی آسفالت یا سیمان رانندگی نمیکنید.
زمانی که روی سطح آسفالت باشید لاستیکهای میخ دار به سرعت مزیت خود را از دست میدهند و به دلیل وجود میخهای فلزی، سر و صدای زیادی ایجاد شده و هندلینگ و فاصله توقف خودرو تحت تأثیر قرار میگیرد. علاوه بر این سطح خیابان نیز آسیب میبیند زیرا میخهای فلزی وارد بخشهای نرمتر خیابان میشوند.
نکته بعدی اینکه لاستیک میخ دار نه به خاطر هندلینگ بلکه به خاطر چسبندگی بالاتر خود در جادههای یخی شناخته شده هرچند لاستیکهای مدرن امروزی با طرح آج متفاوت نیز میتوانند چسبندگی مطلوبی داشته باشند. تقاضا برای لاستیکهای میخ دار در سالهای اخیر کاهش یافته چراکه از طرفی تکنولوژی تولید لاستیک و همچنین روشهای برفروبی خیابانها بهینه شدهاند. البته همچنان تقاضای محدودی برای این نوع لاستیکها وجود دارد.
مقایسه لاستیک میخ دار با لاستیک زمستانی و زنجیر چرخ
زنجیر چرخ هم یکی از گزینههای پیشفرض رانندگان برای رانندگی در برف و یخبندان است. البته لاستیکهای میخ دار و زنجیر چرخها باید در شرایط بسیار خاص بکار گرفته شوند و معمولاً هم همراه یکدیگر روی خودرو نصب نمیشوند. لاستیکهای میخ دار راحتی سواری بیشتری نسبت به زنجیر چرخها دارند و همچنین شما میتوانید با این لاستیکها سریعتر و در مسافتهای طولانیتری حرکت کنید.
شرکت نوکیان میگوید با لاستیکهای هاکاپلیتا ۱۰ میتوان تا سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد؛ اما با وجود زنجیر چرخ سرعت شما بسیار محدودتر خواهد بود و پس از بهبود شرایط نیز باید در اسرع وقت زنجیر چرخ را باز کرد. در واقع حداکثر سرعت خودرو با وجود زنجیر چرخ نباید از ۴۵ کیلومتر در ساعت تجاوز کند.
در جادههای برفروبی نشده و یا خیابانهایی که اثری از برف و یخ روی آنها نیست لاستیکهای زمستانی گزینه بهتری هستند. این لاستیکها دارای مواد مناسب هوای سردتر هستند و استهلاک کمتری نسبت به لاستیکهای چهارفصل یا میخ دار دارند. مهمتر اینکه نوع طراحی آج لاستیکهای زمستانی به گونهای است که برف و آب را از زیر لاستیک به کنارهها هدایت کند و شیارهای عمیقتر روی لاستیک باعث ایجاد تفاوت زیادی از زدودن برف از روی لاستیک میشود.
با این تفاسیر شاید در آینده شاهد تولید لاستیکی با ترکیبی از ویژگیهای لاستیک میخ دار و زمستانی باشیم. شرکت نوکیان در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد لاستیک زمستانی آزمایشی با میخهای جمع شونده تولید کرده است. اگر چنین محصولی راهی خط تولید شود قطعاً رانندگان از آن استقبال خواهند کرد.
منبع: عصر ترکیه