ستاره صبح : رئیسجمهور و دیگر مقامات دولت افزایش نرخ بنزین در سال آینده را رد کردهاند، اما مهرداد لاهوتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده گفت. استدلال نماینده مجلس این است که در سال ۱۴۰۳ برای واردات بنزین ۹۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، اما این رقم در بودجه سال ۱۴۰۴ میزان ۶۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. لاهوتی این کاهش ۲۵ هزار میلیارد تومانی را به معنی افزایش نرخ بنزین در سال آینده دانست. ستاره صبح در گفتوگو با حمید رضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه میخوانید:
با وجود اینکه وضعیت فعلی مصرف انرژی در کشور قابل دفاع نیست اما به نظر میرسد شرایط اقتصادی و اجتماعی آمادگی تحمل تورم کالاهای اساسی که به دنبال افزایش نرخ بنزین رخ میدهند را ندارد. چه روش بینابینی برای برطرف کردن ناترازی انرژی متصور است؟
ناترازی انرژی میراث دههها نابخردی است. ادامه داشتن این وضعیت به بهانه جلوگیری از گرانی، مشکلی را حل نمیکند بلکه بر مشکلاتی که گرانی را به دنبال دارند اضافه خواهد شد.
اگر واقعا به فکر مردم هستیم باید برای بالا بردن قدرت خرید مردم کاری بکنیم. به باد دادن سرمایه های ملی راه حل رفع مشکلات معیشتی نیست.
اگر دولت با مردم صادق باشد و حرف و عمل اش یکی باشد، مردم با تصمیماتی که به نفع کشور است زاویهای نخواهند داشت.
نه فقط بنزین بلکه در آب، برق و گاز هم با ناترازی روبهرو هستیم و هزینههایی که میشود همه از جیب مردم است.
اداره کشور با دست کردن در جیب مردم هنر نیست. هنر دولت این است که از هدر رفت منابع و سرمایه های ملی جلوگیری کند، بدون اینکه مردم متحمل هزینه اضافی شوند. حتی باید ارزش افزوده ایجاد کرد و معیشت مردم را تقویت کرد.
با توجه به شرایط موجود آیا طرحهایی نظیر هدفمندی یارانهها قابل اجرا است یا خیر؟
خانوادههایی با چهار خودرو از یارانه بنزین استفاده میکنند و خانوادههایی فقط هزینه میدهند.
دولت نمیتواند افتخار کند که مزایایی برای شهروندان ایجاد کرده و یارانه بنزین میدهد چرا که میزان بهره بردن افراد جامعه از این امتیاز عادلانه نیست. شهروندان متمول چند برابر استفاده میکنند و عدهای تنها به خاطر گران نشون کرایه تاکسی از یارانه بنزین دفاع میکنند!
هدفمندی حرکتی بود که سعی کرد عدالت را به حوزه یارانهها برگرداند ولی به دلیل نواقصی که در اجرای این طرح وجود داشت خیلی زود از مسیرش منحرف شد.
یکی از اهداف هدفمندی یارانهها جلوگیری از قاچاق سوخت بود که همچنان یکی از معضلات بخش اقتصاد و انرژی است.
روش عادلانه پرداخت یارانه آن است که در قالب کارت با قابلیت خرید سوخت به شهروندان ارائه شود.هر کسی مصرف بیشتری داشت هزینه اش را میدهد و هر کسی مصرف کمتری داشت یارانه اش را ذخیره میکند.
برای واردات بنزین ارقامی نجومی ذکر میشود. این بنزین در باک خودروها میسوزد و کسی که خودرو ندارد بهرهای از یارانه نمیبرد.
افزایش قیمت سوخت اجتناب ناپذیر است به شرطی که عواید این افزایش در اختیار اقشار کم درآمد قرار بگیرد.
دولت در هر تغییری باید مردم را در کنار خود داشته باشند. مردم زمانی با تغییر همراه خواهند شد که معیشت شان در خطر نباشد.
اگر دولت در برنامه سوم موفق شد تغیری در نرخ حامل های انرژی ایجاد کند به این دلیل بود که وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم مثل امروز نبود. تورم تک رقمی بود و شاخصهایی نظیر نرخ ارز، اشتغال و نقدینگی وضعیت بهتری را نشان میدادند.
امرور چطور میتوان در شرایطی که ارتباطی با دنیا نداریم و صادراتمان کاهش چشمگیری پیدا کرده از رشد اقتصادی صحبت کنیم؟!
اگر وضع معیشت همین باشد نمیتوان موافقت مردم را برای افزایش نرخ حامل های انرژی جلب کرد.
دولت باید قبل از چنین تصمیم مهمی ارتباط با مردم را تقویت کند. رضایت مردم را جلب کند و اصلاحاتی اساسی انجام بدهد.
اول جاده را میسازند بعد خودرو وارد میکنند. ابتدا باید شاخص های اقتصادی را بهبود داد تورم را پایین آورد و اشتغال را بالا برد بعد با مردم از واقعی کردن نرخ انرژی حرف زد.
دولت ماشین های هیبریدی و برقی را با قیمت مناسب وارد کند و برای خرید این خودروها به مردم وام بدهد. اگر چنین حرکتهایی وجود داشته باشد مردم پالس های مثبت تغییر را دریافت خواهند کرد.
مردم که نامحرم نیستند هر آنچه ضرورت اش احساس میشود باید با مردم در میان گذاشته شود. اینطور نباشد که مردم شب بخوابند و صبح بیدار شوند و با نرخ دیگری بنزین بزنند.آنچه در دولت روحانی موجب شد افزایش نرخ بنزین به بحران مبدل شود، عدم صداقت دولتمردان و سران قوا با مردم بود.
بین اقتصاد دولتی و معضل ناترازی انرژی چه ارتباطی برقرار است؟ آیا دولت میتواند هم طراح مشکل و هم ارائه دهنده راه حل باشد؟
دولت نباید در هیچ کدام از بخش های اقتصادی حضور داشته باشد. دولت فقط باید زیر ساختها را اماده کند و تنظیم گری کند. اگر تولید خودرو کاملا در دست بخش خصوصی بود تا امروز درست شده بود. هر جا که بخش خصوصی ورود کرده کارها به خوبی پیش میرود. دولت چهاردهم در مقاطع مهمی درباره ناترازی انرژی و غیر واقعی بودن نرخ بنزین صحبت کرده است که نشان میدهد برنامههایی برای افزایش نرخ بنزین وجود دارد.