کیفیت کم تولیدات خودروسازان داخلی باعث میشود که همه ساله تعداد زیادی از هموطنان در جادهها جان خود را از دست بدهند. ولی این میزان مرگ و میر مورد تحلیل قرار نمیگیرد.
اگر جامعه آنطور که به آمار مرگ و میر کرونا حساس بود و واکنش نشان میداد به فوتی های تصادفات رانندگی به خصوص به سهم خودروهای تولیدی داخل در این حوادث توجه داشته باشد از قوه قضائیه برای احقاق حقوق عمومی مطالبه گر خواهد بود.
سالها است که به دلیل انحصاری بودن تولید خودرو در ایران، شاهد تولید خودروهای بی کیفیت توسط خودروسازان داخلی هستیم. ولی تولید کنندگان حال حاضر و سابق این خودروها که در میزان مرگ و میر ایرانیان بسیاری نقش داشتهاند، نه خود جوابگو بودند و نه محکمهای به عملکرد آنان رسیدگی کرده است. کم هزینه بودن اشتباهات نابخشودنی به ادامه این رویه غلط کمک کرده است.
لازم است در ایران نیز همانند کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه ایمنی خودرو و همچنین سنجش ایمنی جادهها اقداماتی انجام شود و شهروندان از خودروهای با کیفیت بهره مند شوند تنها در این شرایط است که میتوانیم خطای انسانی را در خصوص حوادث رانندگی مورد قبول بدانیم و در تصادفات رانندگی سهمی به اندازه برایش در نظر بگیریم. اگر استاندارد تولید خودرو ارتقا پیدا نکند، خطای انسانی قابل سنجش نیست.
ایران دههها است خودروهایی تولید میکند که از نظر بسیاری از کارشناسان از استانداردهای جهانی و اصول ایمنی بی بهره هستند.
نبود فضای رقابتی در بازار خودروی کشورمان یکی از علت های مهم ضعف در کیفیت و عدم پاسخگویی خودروساز است. خودروسازان ایرانی به علت انحصاری بودن بازار نیازی به تطبیق محصولات خود با استانداردهای جهانی نمیبینند و به تولید خودروهای بی کیفیت ادامه میدهند. به همین دلیل است که شاهد تداوم تولید خودروهای بی کیفیت هستیم.
همه سالها است تاکید میکنیم که خودروهای ایرانی از لحاظ ایمنی در وضعیت نامطلوب و غیر استاندارد قرار دارند و این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل افزایش تلفات جادهای است.
در این میان تحریم هم به آسیب و ضعف صنعت خودرو دامن زده است. انحصار در صنعت خودروسازی کشور، مونتاژ خودروهای قدیمی یکی از تبعات تحریم است که وارد کردن قطعات را برای خودروساز بسیار دشوار کرده است. تا جاییکه امروز بیشتر خودروهای تولید در داخل به حدی از نظر ایمنی ضعیف هستند که در مؤسسات معتبر مورد تست قرار نمیگیرند و سطح ایمنی آنها مشخص نیست.
اگر از فضای نقد فاصله بگیریم و چاره اندیشی کنیم باید بگوییم که اگر از نظر اقتصادی طالب ورود در رقابت جهانی شویم باید واردات خودرو آزاد شود تا بتوانیم با خودروهای جهانی رقابت کنیم و سطح کیفیت را افزایش دهیم.
از نظر انسانی و اخلاقی نیز به عنوان کشوری مسلمان که همواره سعی در الگو شدن داریم باید با افزایش سطح کیفی خودرو های تولید داخل، سلامتی شهروندانمان را ضمانت کنیم.