گروه بین الملل:کشورهای عرب منطقه تلاش می کنند با حفظ ثبات و پایداری و دوری از تنش بستری مناسب برای سرمایه گذاری کشورهای غربی در خاورمیانه ایجاد کنند.مرکز ثقل این تفکر عربستان سعودی است.عربستان علاوه بر توسعه اقتصادی می کوشد صنعت گردشگری را متحول کند به همین دلیل پروژه نئوم که به گفته کارشناسان یک نقطه عطف در طول تاریخ بشریت است را دنبال می کند.مصر نیز پروژه هایی از این قبیل را دنبال می کند.قاهره تلاش می کند یک کریدور ترانزیتی برای تجارت و حمل و نقل کالا ایجاد کند.انچه در سال های در خاورمیانه شاهدش بوده ایم این است که این کشورها دریافته اند باید از تنش، درگیری و جنگ فاصله بگیرند و بستر را برای توسعه و رفاه مردم خود ایجاد کنند.جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانید:
از مصر به اروپا
مصر اجرای مراحل اولیه پروژه سهجانبه ترابری را که چند ماه پیش درباره آن با سران عراق و اردن توافق کرده بود آغاز کرد. این پروژه چندمنظوره برای تسهیل مبادلات تجاری و تسهیل انتقال نفت و کالا از بندر بصره به مصر و اردن و از آنجا به حوزه دریای مدیترانه و اروپا اجرا میشود.
به گزارش «الجزیره» این خط تجاری جدید که از اردن میگذرد با خط دیگری از امارات به اردن و از آنجا به اسرائیل میرسد تقاطع پیدا میکند. در این پروژه دوم نیز مصر مشارکت دارد.
این دو خط که از اردن عبور میکنند از حملات انصارالله به مسیرهای دریایی در امان هستند.
آنچنان که نقشهها نشان میدهند این کریدور تجاری جدید کوتاهتر از مسیر عبور از تنگه هرمز به اقیانوس هند و از آنجا به دریای سرخ است و مسیر طولانی کشتیها به باب المندب را کوتاه میکند. تهدیدهای انصارالله علیه کشتیرانی در این مسیر به گفته ناظران موجب تسریع در اجرای این پروژه در خشکی میشود.
اردن اعلام کرد که تنشهای جاری در دریای سرخ موجب فعال شدن پروژه خط خشکی و دریایی با مصر میشود؛ به خصوص که دستکم 103 کشتی کانتینربر در پی حملات انصارالله مسیر خود را تغییر دادند تا برای رسیدن به مدیترانه کل آفریقا را دور بزنند. اقدامی که معنای آن افزایش هزینه حمل و نقل است. شرکت مرسک، دومین شرکت خدمات ترابری جهان، اعلام کرده که «آشوب در دریای سرخ تا چند ماه طول خواهد کشید».
تاثیر منفی اقدامات انصارالله بر تجارت جهانی
اجرای این پروژه البته پرسشهایی را درباره تأثیر احتمالی آن بر کانال سوئز مطرح کرده است. در حال حاضر، بر اساس برآورد کارشناسان، حملات انصارالله درآمدهای مصر از کانال سوئز را 40 درصد کاهش داده است. همچنین تأثیر این مسیر بر پروژه جاده بازرگانی هند به اروپا با عبور از امارات و اسرائیل را هم جای بحث دارد.
وزارت حمل و نقل مصر اعلام کرد که در حال اقدام برای اجرای طرح تکامل توسعه محورهای حمل و نقل بینالمللی است که مسیری «خشکی، ریلی، رودخانهای، دریایی» است. این وزارتخانه افزود که در حال اجرای فاز دوم «خط تجاری عربی» با ساخت خط آهن «طابا ـ العریش ـ بئر العبد ـ الفردان» به طول 500 کیلومتر است تا حجم ترانزیت کالا از کشورهای شورای همکاری و عراق و اردن به اروپا و امریکا افزایش پیدا کند.
بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل مصر، این مسیر ریلی بنادر نویبع و طابا را که قرار است بر خلیج عقبه ساخته شود به بنادر العریش و شرق پورت سعید در دریای مدیترانه متصل میکند و در فاز بعدی همه بنادر مصر در مدیترانه را به هم و به بنادر اروپا و امریکا متصل میکند.
احیای توافقات قدیم
«احمد سلطان» کارشناس حمل و نقل دریایی، در این باره تأکید میکند که از مهمترین امتیازات این مسیر تجاری عربی افزایش مبادلات تجاری میان کشورهای عربی و کمک به انتقال صادرات اردن و عراق از شرق جهان عرب به اروپا با استفاده از زیرساختهای مصر است که موجب افزایش درآمدهای بنادر مصر میشود.
این پروژه احیای مسیر زمینی قدیمی است که بخشی از پروژه چینی کمربند ـ جاده بود که به علت هزینه بالای ساخت آن در مقایسه با مسیر باب المندب و دریای سرخ به بایگانی سپرده شده بود.
به گفته السلطان، این پروژه در سال اول بهرهبرداری مبادلات تجاری 3 کشور را افزایش میدهد و صادرات مصر و اردن را 11 درصد و صادرات عراق را 6 درصد افزایش خواهد داد.