دستور قرآن درمورد حجاب که توسط پیامبر ابلاغ شده است می گوید: زنان باید سر و سینه خود را بپوشانند. این فرمانی است که از طرف رسول خدا به زنان مومن داده شده تا افراد ولگرد موجب اذیت و آزار آنان نشوند. این تعبیر در قرآن کریم آمده است که موجب اذیت و آزار نشود و دستور حجاب با چنین مبنایی به زنان داده شده است.
اما شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد پیامبر اسلام این دستور را برای جامعه الزام کرده باشند و فرمان داده باشند که تمامی مردم مدینه و مکه، دستور حجاب را رعایت کنند. رعایت حجاب به اختیار مردم بود و مثل باقی دستورات دین عمل می شد.
در دین اسلام دستور به نماز داده شده است و خداوند فرموده هر مسلمان باید 5 نوبت در روز نماز بخواند ولی اجباری در کار نیست تا حکومت وارد موضوع شود و در مقابل افرادی که نماز نمی خوانند بایستد و برخوردهایی ایجاد شود.
در تاریخ اسلام و در سیره پیامبر برخورد با مسلمانان برای اجرای دستورات را نداریم. وضعیت مسلمانان بعد از پیامبر هم هرگز به صورتی نبود که الزامی داشته باشند. امروزه هم در کشورهای اسلامی حجاب اجباری نیست و در هیچ جایی اجباری بر حجاب وجود ندارد. حکم حجاب هست و هر کسی به اطاعت از فرامین الهی مقید است، حجاب را دستور دین می داند و رعایت می کند، ولی ورود حکومت به این مسائل، نه در سیره پیامبر و نه در تاریخ اسلام بعد از پیامبر دیده نمی شود.
در هیچ کدام از ممالک اسلامی برخورد با مساله حجاب دیده نمی شود. در این کشورهای اسلامی حجاب آزاد است. شاید گفته شود آن حکومت ها مقید به احکام و فرامین دینی نیستند.اساسا دخالت در این امور در حیطه کار دولت و حکومت نیست. حکومت ها وظایف دیگری دارند و دخالت در انجام یا عدم انجام فرایض و دستورات دینی، کار حکومت نیست.
دستورات دینی روشن است و متدینین بر اجرای آن مقید هستند. دخالت حکومت در این امر در سیره رسول خدا نیست و تاریخ اسلام چنین مواردی را ثبت نکرده است. حتی در زمان امیرالمومنین علی (ع)، حکومت حضرت با کسانی که حجاب را رعایت نکرده اند برخوردی نداشت و مجازاتی بر عدم رعایت حجاب در تاریخ حکومت حضرت ثبت نشده است.
حضرت علی (ع) چند سال حکومت داشتند و در این مدت مواردی از برخورد با تخلفات ثبت نشده است مثلا شلاق زدن کسی که مشروب خورده، حد برای کسی که زنا کرده و یا مجازات کسانی که دزدی می کردند وجود داشته ولی مواردی از برخورد با عدم رعایت حجاب در تاریخ حکومت علی (ع) وجود ندارد.
اگر مبنای حکومت، الگو برداری از سیره پیامبر اکرم (ص) باشد باید گفت که حجاب مسالهای شرعی است و متدینین به دستور الهی عمل می کنند و حکومت دخالتی در نوع پوشش افراد ندارد و انتخاب پوشش به اختیار فرد است.