مرتضی سلطانپور ابیانه-کارشناس ارشد حوزه کره جنوبی و مشاور اتاق بازرگانی ایران و کره
نسل جدید کارآفرین کره جنوبی کمتر در ایران شناختهشده هستند. آشنایی با ویژگیهای بینظیر این نسل و رهنمودهای آنان برای موفقیت در کار اقتصادی شاید برای نسل جدید کشورمان مفید باشد. کیم سونگ هو کارآفرین برجسته کرهای که با دستان خالی و ۷ بار شکست در فعالیتهای تجاری هرگز ناامید نشد. نمونهای از این انسانهای موفق میباشد. او با خرید رستورانی کوچک در امریکا در سا ل ۲۰۰۴ به قیمت ۲۳۰۰ دلار برای ارائه غذا آماده شرکتی به نام snow fox را تأسیس کرد که اولین شرکت در جهان با بیش از ۱۱ هزار کارمند هست. اخیراً او با واگذاری سهام خود به یک شرکت ژاپنی فعالیت خود در انتقال تجربه کارآفرینی به نسل جدید متمرکز کرده است. تلاش خواهد شد تا دیدگاههای وی تحت عنوان ویژگی پول در زمانهای مختلف در اختیار علاقهمندان قرار گیرد. سال ۲۰۲۰ دیدگاههای کیم سونگ هی کارآفرین مشهور کره جنوبی در کتابی تحت عنوان ویژگیهای پول منتشر شد که تا سال ۲۰۲۳ پرفروشترین کتاب درزمینه فعالیت اقتصادی معرفی شد و تاکنون ۲۰۰ بار تجدید چاپ شد است او در بخشی از این کتاب میگوید از هر چیزی که بهسرعت پول درمیآورد دوری کنید. “اگر میل به ثروتمند شدن سریع دارید، بهراحتی فریب میخورید و بهراحتی توسط سودهای بالا فریفته میشوید. آنها بر اساس احساسات خود سرمایهگذاری میکنند بدون اینکه به خطرات نگاه کنند زیرا عجله دارند. تقریباً همه پایانها با شکست ختم میشوند. حتی اگر بهاندازه کافی خوششانس باشید که موفق شوید، فقط با داراییهایی روابطی ایجاد میکنید که همه شرایط را دارند که بهناچار دوباره شکست خواهند خورد. این به این دلیل است که آنها نمیتوانند عادت سرمایهگذاری بیشازحد را ترک کنند یا از اهرمهای زیادی استفاده کنند و فقط دارایی ضعیفی دارند. ۱. زمانی که میخواهید تجارت خود را با کمک سیاستمداران یا روزنامهنگاران توسعه دهید (رانت). ۲. زمانی که دستورات کاری را بهطور قابلتوجهی به کارمندان سطح پایین داده میدهید. ۳ زمانی که کارمندان اغلب نمیدانند رئیسشان کجاست. ۴. زمانی که به سرگرمیهای لوکس و لاکچری علاقهمند هستید و به کارهایی مانند نقاشی، ماشین، درختان باغ و غیره میپردازید. ۵. وقتی با افراد مشهور، مقامات عالیرتبه دولتی و سیاستمداران شروع به معاشرت میکنید و درباره آن لاف میزنید. ۶ وقتی دوستان جدید (غریبههای بهاصطلاح آشنا) اطراف شمارا میگیرند و از شما سو استفاده میکنند. ۷. هنگامیکه عکسهایتان در مجلات چاپ و یا حضور پررنگ و مکرر در تلویزیون دارید. ۸. زمانی که به رقبای خود با تحقیر نگاه میکنید و آشکارا آنها را نادیده میگیرید ۹. وقتی به خاطر خانواده یک پست و موقعیت یک مدیر اجرایی با دستیاران متخصص شرکت را اشغال میکنید. ۱۰. زمانی که نمیتوانید عادت خودنمایی خود را ترک کنید ۱۱. وقتیکه لوحها تقدیر از شما دیوار دفترتان را پر میکند و شما با نگاه به قابها لذت میبرید.