سردار حسن مؤمنی، جانشین رئیس پلیس راهور فرا جا با اشاره به آمار بالای تلفات جادهای در کشور گفت: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان براثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهند. حدود ۴۰۰ هزار نفر سالانه در تصادفات مصدوم میشوند که از این تعداد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها معلول میشوند. بیش از ۳۰ دستگاه در حوزه تصادفات مسئولیت دارند و کاهش این آمار نیازمند همکاری و مستمر همه نهادهاست. وی با ارائه آماری از وضعیت تردد و تصادفات کشور افزود: طی حدود ۲۰ سال گذشته، تعداد وسایل نقلیه ۵۷۷ درصد افزایش داشته، همچنین دارندگان گواهینامه ۲۱۸ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر جمعیت ۳۲ درصد رشد کرده و میزان تردد وسایل نقلیه نیز ۶۲۱ درصد افزایش یافته است. متأسفانه بر اساس اعلام پزشکی قانونی، در هفت ماهه امسال شاهد افزایش حدود ۳ درصدی جانباختگان تصادفات بودهایم. نکته قابلتوجه این است که برخلاف سالهای گذشته که عمده تصادفات برونشهری و در جادهها رخ میداد، اکنون آمار تصادفات درونشهری نیز افزایشیافته و در این حوزه رشد نزدیک به ۱۰ درصدی را شاهد هستیم. شهر تهران در این زمینه شرایط نگرانکنندهای دارد؛ بهطوریکه ۶۰ درصد افزایش تصادفات درونشهری کشور در ۷ ماهه سال جاری مربوط به تهران است. برآوردها نشان میدهد تصادفات درمجموع حدود ۱۹ درصد از بودجه کشور را به خود اختصاص میدهد. بر اساس برآوردها هر تصادف ۲۴۰ میلیون تومان، هر مصدوم ۸۴۰ میلیون تومان و هر جانباخته ۲۲ میلیارد تومان هزینه دارد.
فوت ۳۳ نفر در ورودی منطقه ۲۱ تهران
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به فوت ۳۳ نفر به علت تصادف در منطقه ۲۱ تهران طی هشتماهه نخست امسال، گفت: آماری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۸ فوتی، رشد نگرانکننده و بیش از چهار برابر را نشان میدهد و متأسفانه مبادی ورودی شهر تهران یکی از نقاط پر تصادف و پرچالش ترافیکی پایتخت است.
سرهنگ مصطفی زینیوند در تشریح وضعیت مبادی ورودی پایتخت، گفت: تهران دارای ۱۸ مدخل ورودی در چهار بخش شمال، جنوب، شرق و غرب است و روزانه حدود ۲۲ میلیون سفر در شهر تهران انجام میشود.
بیشترین حجم ورودی به تهران
وی افزود: بیشترین حجم ورودیها مربوط به جنوب تهران با سهم ۳۱.۳ درصد (آزادراه خلیجفارس، جاده قدیم قم و آزادراه تهران – ساوه) است. پسازآن، غرب تهران با ۳۰.۷ درصد (بزرگراه شهید لشگری، بزرگراه فتح، بزرگراه شهید همدانی و بزرگراه شهید خرازی) در رتبه دوم قرار دارد. شرق با ۲۲.۳ درصد و شمال با ۱۵.۷ درصد سهم ورودیها را به خود اختصاص دادهاند.
علت تصادفات
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به چالشهای جدی مبادی ورودی در حوزه ایمنی تردد، اظهار کرد: کاهش سرعت ناگهانی، طراحی هندسی نامناسب، تفاوت اهداف سفر رانندگان (ورود، خروج یا عبور)، وجود کاربریهای ناهمگون، نقص روشنایی، خطکشی و تابلوها، و همچنین خستگی رانندگان ازجمله عوامل اصلی وقوع تصادفات در این نقاط است.
تعداد فوتیها در مناطق تهران
وی در ادامه به وضعیت منطقه ۲۱ تهران پرداخت و گفت: این منطقه با وسعت ۵۴۰۰ هکتار و قرارگیری در مجاورت استان البرز، یکی از قربهای صنعتی و پر رفتوآمد تهران است. اما به لحاظ ایمنی راه، با مشکلات جدی مواجه بوده و در هشتماهه امسال شاهد فوت ۳۳ نفر به علت تصادف در معابر این منطقه بودهایم؛ درحالیکه سال گذشته در همین بازه زمانی تنها ۸ نفر فوتی ثبتشده بود. به گفته رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، از مجموع قربانیان امسال حوادث رانندگی منطقه ۲۱، تعداد ۹ نفر راننده یا سرنشین خودرو، ۱۲ نفر موتورسوار و ۱۲ نفر عابر پیاده بودهاند.
وی علل اصلی این حوادث را عدم توجه به جلو با ۱۶ نفر، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۱۴ نفر و تغییر مسیر ناگهانی را ۲ نفر اعلام کرد.
زینیوند خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات فوتی در ساعات تاریکی شب رخداده است؛ بهگونهای که بین ساعت ۲۰ تا ۲۴ شب ۱۱ نفر، بین ساعت ۰۰ تا ۰:۴ بامداد ۱۰ نفر و بین ساعت ۰:۴ تا ۰:۸ صبح ۴ نفر جان خود را ازدستدادهاند. این آمار نشان میدهد که ضعف روشنایی معابر یکی از عوامل مهم در افزایش تصادفات منطقه ۲۱ است.