محمدتقی فاضل میبدی، در چهارمین نشست از سلسله نشستهای فقهپژوهی دفتر آیتالله العظمی صانعی، گفت: اگر در فقه اجتهاد میکنید، باید مصلحت جامعه را منظور بدارید. اگر در فقه، مصلحت جامعه منظور نشود، فقه واقعی نیست. آیا واقعاً در سیرههای اجتهادی ما مقاصد فقه یا مصلحت جامعه و یا عدم اخلال در نظام، لحاظ میشود و اگر پاسخ، مثبت است، میزان آن چقدر است؟ عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر(ص) روشهای عقلایی غیر وحیانی را امضاء کرده و برای ما هم درس است، گفت: بسیاری از کشورها برای جلوگیری از ورود پولهای بی مبدأ و نامشخص به حسابهای بانکی، به FATF پیوستند. مبادلات پولی امروز ما به علت عدم تبعیت از این قانون، هزینه اضافهای را به ما تحمیل میکند که از جیب ملت پرداخته میشود.
ورود به دنیای مدرن
به گزارش جماران، محمدتقی فاضل میبدی با اشاره به اینکه مفاهیم دنیای مدرن را انسانهای معتبر و فرهیخته غرب پدید آوردهاند، گفت: این مفاهیم وقتی به دنیای اسلام وارد شد، چالشهای بزرگی بر انگیخت و این سؤال مطرح شد که با این مفاهیم باید چگونه رفتار کنیم؟ آن را رد کنیم یا بپذیریم؟ اوج این نزاع هم در مشروطیت، رخ داد؛ چون خود کلمه «تقنین»، «قانونگذاری»، «مجلس» و «مشروطیت» مفاهیمی برخاسته از متون فقهی، دینی و اسلامی نبودند، بلکه از آن سوی مرزها به ایران و کشورهای اسلامی، راه یافتند و جا باز کردند. لذا برخی از فقها آنها را نپذیرفتند و با آنها به مبارزه و مخالف برخاستند، ولی مردم کوچه و بازار، آنها را قبول کردند.
اگر این مفاهیم بخواهد بر اساس نصوص، عمل کند، ممکن است در بسیاری موارد، مشکل داشته باشد؛ لذا لامحاله، فقها باید برای بسترسازی و بِه روزسازی این مفاهیم فقهی ما چارهای بیندیشند.
فلسفه ایجاد اف ای تی اف
فاضل میبدی تصریح کرد: FATF در سال 1983 ابداع شد. گروههایی غیردولتی برای اینکه جریان پول در بانکها مشخص باشد، چنین طرحی را برای مبارزه با پولشویی، پدید آوردند. بعد از ظهور بن لادن، سرمایهدار معروف سعودی و داستانهای تروری که صورت میداد، برای مبارزه با جریان تروریستی، این گروه ویژه پولشویی را جدی گرفت تا جریان پولهایی که امثال بن لادن به کشورهای مختلف انتقال میدهند، روشن شود و مبدأ، مقصد و هزینهکننده آنها مشخص شود. بسیاری از کشورها هم برای جلوگیری از ورود پولهای بی مبدأ و نامشخص به حسابهای بانکی، به این گروه پیوستند. مبادلات پولی امروز ما به علت عدم تبعیت از این قانون، هزینه اضافهای را به ما تحمیل میکند که از جیب ملت پرداخته میشود.
اهمیت توجه به حقوق زنان
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: عقلای عالم این گروه ویژه اقدام مالی را قبول کردهاند و در کشورهایی که به زندگی خویش مشغولند و با دنیا هم سر دعوا ندارند، برای مباره با پولشویی، تن به این قانون دادهاند؛ چون اگر جلوی زیانی را بگیرد، به جیب ملت میرود و سود آن هم به ملت میرسد. در 60-50 سال اخیر، حقوق زن در دنیا جدی شده، ولی اگر ما بگوییم زن قاضی نشود، در انتخابات شرکت نکند، در دادگاه شهادتش به جای نصف شهادت مرد محسوب میشود، امری عقلاناپسند است. اگر بخواهیم جنبه کاربردی و راهبردی به آن دهیم، باید آن را جدی بگیریم.
مفاهیمی که بشر خلق کرده
وی در پایان تأکید کرد: آیا میخواهیم در دنیای امروز، زندگی کنیم یا نه؟ اگر قصد زندگی در دنیای امروز را داشته باشیم، همانطور که تکنولوژیهای دیگر آن را پذیرفتیم و به استقبال آن رفتهایم و همواره هم به دنبال بهترین آنهاییم، باید مفاهیمی را که بشر خلق کرده را مورد توجه قرار داد و پرسید آیا این مفاهیم به زندگی ما سامان میدهد یا نه؟ من امیدوارم این جریان فکری مذهبی که الأن در جامعه ما دارد جنبه هژمونی به خودش میگیرد، با فقهی که این کلیدواژههای پر از ظرفیت دارد، بازی نکند و دینگریزی و ایرانگریزی را بیش از این نیفزاید.