محمدرضا شریفینیا در برنامه «هفت» با اشاره به اینکه کمدین بازیگری است که نقش کمدی و جدی را به خوبی ایفا کند، گفت که اکبر عبدی تنها کمدین ایران است. به گزارش هنرآنلاین، بیست و هفتمین قسمت از سری جدید برنامه سینمایی «هفت»، جمعه ۲۵ آبان از ساعت ۲۲ به آنتن شبکه نمایش رفت. در میز نقد سینمای ایران، امیر قادری و جواد طوسی در حضور فرزاد موتمن کارگردان فیلم سینمایی «شبگرد» به نقد و بررسی آن پرداختند. جواد طوسی در ابتدا عنوان کرد: درباره شخصیت فرزاد موتمن باید بگویم که علیرغم فیلمهای متنوعی که ساخته اما هنوز جایگاه تثبیت شده خود را در سینما پیدا نکرده است. امیر قادری عنوان کرد: یکی از دلایل اینکه فرزاد موتمن با این حجم از سواد و تجربه به جایگاهی که باید نرسیده، این است که او آدم متفکری است. فیلمسازانی که زیاد فکر میکنند و فیلمسازی برای آنها خودآگاه است باید مانند گودار فیلم بسازند و سراغ فیلمهای صنعتی و ناخودآگاه نروند.
«شبگرد» نمونه عشق به ذات سینما
فرزاد موتمن در ادامه برنامه گفت: «شبگرد» از این نظر یک فیلم رده ۲ یا درجه B است که با بودجه بسیار کمی ساخته شده است. این فیلم اکران محدود و بیتبلیغی هم دارد. «شبگرد» یک هجویه بر جنس به خصوصی از فیلمهای ایرانی است که ما به عنوان درام اجتماعی آنها را میشناسیم. همان صحنه اول فیلم تکلیف ما را مشخص میکند. «شبگرد» پر از کلیشه است و وقتی به گفتگوهای مرد و زن دقت میکنیم متوجه میشویم که فقط جَفنگ میگویند! ما در ادامه فیلم ۲ - ۳ داستان را دنبال میکنیم که کاملا مانند فیلمهای بد ایرانی هستند. این قصهها هیچ سرانجامی جز جَفنگ شدن ندارند. «شبگرد» برای من نشاندهنده عشقی دیوانهوار به ذات سینما است. وی بیان کرد: وقتی «باجخور» را میساختم رضا کیانیان به من گفت که فرزاد پدر تو پزشک و مادرت روشنفکر است. تو چه میدانی چاقوکش و شرخر کیست؟ او میخواست که من قصه را طور دیگری عوض کنم. من به او گفتم که تو فکر میکنی شکسپیر وقتی «اتللو» را نوشت به مراکش رفت؟ یا وقتی هملت را نوشت رفت نروژ؟ من همواره در سینما با کمترین بودجه فیلم ساخته ام. من حتی پول تبلیغ اینکه روی صفحه اول ماهنامه فیلم بروم را هم نداشتم. امیر قادری گفت: ما در ابتدا این سوال را مطرح کردیم که چرا شما به آن جایگاهی که باید در سینما نرسیده اید. خودتان چه فکری میکنید؟ موتمن گفت: من خودم نویسنده فیلمنامههایم نیستم به جز فیلم «سراسر شب» و این ضعف را قبول دارم. در پایان میخواهم بگویم که به جز عشق به سینما هیچ چیز ندارم. میز پرونده ویژه این برنامه با حضور محمدرضا شریفینیا به موضوع «بازیگری» اختصاص داشت.
محمدرضا شریفینیا در ابتدا عنوان کرد: بازیگری برای همه بسیار جذاب است و اکثرا به بازیگری علاقه دارند. من فکر میکنم که ایرانیها ذاتا بازیگر هستند اما اینکه چطور بتوانیم به صورت اکتسابی بازیگر حرفهای بشویم مراحل بعدی کار است. فکر میکنم که وضعیت بازیگری در سینمای ما بد نیست یعنی هم بازیگران خوب زیاد داریم و هم علاقهمندان به بازیگری زیاد داریم. نشانه آن هم وجود کلاسهای بازیگری پرتعداد است. ما در ایران برای ورود بازیگران به سینما تقریبا ضابطه خاصی نداریم. یک عده از تئاتر جذب سینما میشوند زیرا تمرینات خوبی داشته اند.
بهروز افخمی بیان کرد: به نظر شما بازیگر باید کمدین هم باشد؟
شریفینیا گفت: کمدین یک کلمه فرانسوی است به معنای بازیگری که نقش کمدی و جدی بلد است و هر دو را به خوبی ایفا میکند. کمدین بودن و داشتن هر دو وجه بسیار کار سختی است. یک آدم بندباز را در نظر بگیرید. بعد یک کمدین را درنظر بگیرید که علاوه بر تمام قوانین و ضوابط برای خنداندن مردم باید قوانین را بشکند. کسی که طناز است پیش از آن ادبیات اصلی را به خوبی بلد است و میتواند با ادبیات بازی کند و موقعیتهای طنز ایجاد کند. در غیر این صورت کمدی شما تبدیل به لهو و ادا میشود.
افخمی پرسید: اکنون در سینمای ایران چه کسانی به این معنا که گفتید کمدین هستند؟
شریفینیا پاسخ داد: این خیلی سوال سختی است. فکر میکنم یک نفر داشته باشیم اما مهم است که کسی نقش جدی را خوب بازی کند و فیلم کمدی را هم خوب بازی کند. به نظر من آن یک نفر کمدین اکبر عبدی است.