به گزارش ستاره صبح آنلاین از عصر ایران، آمریکا به اهدافی در داخل خاک ایران حمله کرد و صدای چندین صدای انفجار در حوالی بندر سیریک در جنوب ایران شنیده شد.
نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: 6 جنگنده اف-35 و اف-16 حملات هوایی را علیه چهار سایت ایران در تنگه هرمز و جزیره قشم انجام دادند. حملات آمریکا تقریباً 90 دقیقه طول کشید.
متعاقب این انفجارها، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که به سایت های موشکی و پهپادی ایران حمله کرده است. طبق اطلاعیه سنتکام، تأسیسات رادار ساحلی ایران نیز مورد حمله قرار گرفتهاند.
سنتکام در توجیه این حملات اعلام کرده است: به تلافی حمله پهپادی ۲۵ ژوئن ایران به کشتی باری M/V Ever Lovely با پرچم سنگاپور، هنگام خروج از تنگه هرمز در امتداد ساحل عمان، به سایت های ایرانی حمله کردیم.
در بیانیه سنتکام آمده است: نیروهای آمریکایی به هماهنگیهای عبور امن برای کشتیهای تجاری ادامه میدهند و برای اطمینان از رعایت کامل توافق، هوشیار باقی میمانند.
طبق اعلام سنتکام، این حمله با دستور ترامپ صورت گرفته است.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با صدور بیانیهای اعلام کرد در پاسخ به تجاوز، چند نقطه استقرار ارتش آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است.
ساعاتی پیش، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در شبکه اجتماعی اش نوشته بود: ایران حداقل چهار پهپاد به طرف کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکردند، شلیک کرد. یکی از پهپادها ضربه محکمی به عرشه بالایی یک کشتی باری بزرگ و بسیار گرانقیمت وارد کرد. کشتی آسیب دید اما به مسیر خود ادامه داد و ما سه پهپاد دیگر را سرنگون کردیم.
وی در این پیام ایران به نقض آتش بس متهم کرده بود.
روز گذشته و در پی اعلام عمان مبنی بر ایجاد یک مسیر دریایی در جنوب تنگه هرمز برای عبور کشتی ها، ایران به کشتیها هشدار داده بود که بدون هماهنگی با سپاه، از هیچ مسیری در تنکه هرمز عبور نکنند.
بندر سیریک در استان هرمزگان قرار دارد. فاصلهٔ سیریک تا شهر میناب، ۸۲ کیلومتر و تا بندرعباس، ۲۰۳ کیلومتر است.
سپاه: حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیهای اعلام کرد در پاسخ به تجاوز، چند نقطه استقرار ارتش آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است.
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله قاصم الجبارین فَمَنِ اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ
به دنبال نقض آتش بس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمانشکن آمریکا نیز مانند همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانههای مختلف از تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز به حمله هوایی به سواحل جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد.
بر اساس بند ۵ تفاهمنامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است؛ لکن آمریکا با تحریک جهات مختلف در صدد تخلف از این تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من بعد چنین خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گستردهتر از این خواهد بود.