این جنگ مربوط به تلفات رانندگی است که 43 درصد قربانیان تصادفات جوانان هستند. بسیاری از جوانان که در دوره کار، بهرهوری و ازدواج هستند به دلیل تصادفات، آلودگی هوا و ... میمیرند. اگر خودروهای استاندارد خارجی، برقی، هیبریدی و باکیفیت بهجای ارابههای مرگ در شهرها و جادهها باشند، تصادفات و آلودگی هوا کاهش مییابد. اکنون ۴۱ میلیون وسیله نقلیه در کشور است که ۲۷ درصد آنها فرسودهاند و آلاینده و خطرناک برای سلامتی هستند.
حوادث رانندگی ۱۷.۷ درصد بودجه
معاون عملیات پلیس راهور فراجا با ارائه تصویری نگرانکننده از وضعیت تلفات جادهای اعلام کرد که ۵۲ درصد جانباختگان در همان صحنه تصادف جان خود را از دست میدهند و هزینههای ناشی از حوادث رانندگی سالانه معادل ۱۷.۷ درصد بودجه کشور را میبلعد؛ آماری که به گفته او ضرورت اقدام فوری دستگاههای متولی ایمنی، قانونگذاری و آموزش را دوچندان میکند.
جوانان قربانی تصادف
سردار محمدباقر سلیمی در نشستی به مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان رانندگی، با اشاره به وضعیت نگرانکننده تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور اظهار کرد: تصادفات نهمین عامل مرگومیر در جهان است که در ایران به سومین عامل تبدیلشده و جوانان بیشترین قربانیان آن هستند. وی بابیان اینکه برخی آمارهای داخلی نگرانکنندهتر از شاخصهای جهانی است، گفت: در هفت ماه گذشته ۵۳ درصد از جانباختگان حوادث ترافیکی کشور زیر ۴۰ سال سن داشتند و این موضوع نشان میدهد با یک «جنگ پنهان» علیه نسل جوان مواجه هستیم.
آمار قربانیان و مصدومان
به گفته وی، روزانه ۵۵ نفر در کشور براثر تصادف جان خود را از دست میدهند و ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر مجروح میشوند؛ آماری که معادل درگیر شدن روزانه شش تا هفت بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی با مصدومان ترافیکی است؛ مصدومانی که نیازمند درمانهای فوری و تخصصی هستند و علاوه بر بار اقتصادی، تبعات روانی سنگینی نیز به همراه دارند.
خودروهای فرسوده
معاون عملیات پلیس راهور با اشاره به وجود حدود ۴۱ میلیون وسیله نقلیه در کشور گفت: بهطور میانگین ۲۷ درصد از خودروهای کشور در سن فرسودگی قرار دارند.
وی با مرور روند تلفات طی دو دهه گذشته اظهار کرد: در سال ۱۳۸۴ حدود ۲۸ هزار نفر در تصادفات جان باختند. در آن دوره با تقویت ابزارهای قانونی، افزایش بازدارندگی، توسعه آموزش و فرهنگسازی و همچنین اقدامات اصلاحی در حوزه خودروهای ایمن مانند اجباریشدن کمربند ایمنی، ترمز ضدقفل و کیسه هوا، روند کاهشی تلفات آغاز شد. این اقدامات موجب شد در یک بازه دو تا سهساله، حدود ۶۰۰۰ نفر از آمار جانباختگان کاهش یابد. اقدامات دیگر بازدارنده طی یک دوره ۱۰ ساله موجب کاهش ۱۲ هزارنفری تعداد جانباختگان شد. هرچند رقم فعلی نزدیک به ۲۰ هزار نفر در مقایسه با آن عدد پایینتر است، اما «حتی یک نفر» نیز زیاد است و باید تصمیمات سختگیرانهتری اتخاذ شود.
خسارت مالی
معاون عملیات پلیس راهور با اشاره به برآوردهای اقتصادی انجامشده در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: طبق محاسبات انجامشده و با لحاظ تورم سالانه، هر فرد جانباخته در تصادفات حدود ۱۷.۱ میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت وارد میکند. همچنین خسارت اقتصادی ناشی از هر فرد مجروح ۶.۳ میلیارد تومان و هر تصادف خسارتی حدود ۱.۸ میلیارد تومان برآورد شده است.
مرگ درصحنه تصادف
سردار محمدباقر سلیمی بابیان اینکه ۵۲ درصد از جانباختگان درصحنه تصادف اولیه جان خود را از دست میدهند افزود: بخش عمدهای از این مسئله به عملکرد دستگاههایی مرتبط است که باید نقش نظارتی، قانونگذاری، ارتقای ایمنی خودرو و راه، آموزش و فرهنگسازی را بر عهده داشته باشند. همچنین ۶ درصد از تلفات در حین انتقال و ۴۲ درصد در مراکز درمانی رخ میدهد.
مرگ عابران و موتورسواران
معاون عملیات پلیس راهور با اشاره به سهم گروههای مختلف در حوادث ترافیکی اظهار کرد: موتورسواران ۲۲ درصد و عابران پیاده ۲۰ درصد از قربانیان را تشکیل میدهند و مابقی تلفات مربوط به رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه است.
جزییات تصادفات
وی با اشاره به اینکه ۶۲ درصد تصادفات در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد گفت: در این نواحی معمولاً با تداخلات متعدد از جمله آلودگیهای بصری، تردد عابران، رفتوآمد وسایل تندرو و حضور احشام مواجه هستیم و این عوامل همراه با مشکلات روشنایی شبانه، این محدودهها را به نقاط پرخطر تبدیل میکند. به گفته وی، ۳۲ درصد از تصادفات کشور از نوع واژگونی است. سردار سلیمی افزود: ۷۳ درصد از جانباختگان در جادهها جان خود را از دست میدهند که طبیعی است، زیرا سرعت در جادهها بالاتر است و انرژی جنبشی آزادشده در هنگام تصادف شدت بیشتری دارد. همچنین ۲۵ درصد از تصادفات در جادهها رخ میدهد و در مقابل، ۷۵ درصد از تصادفات در معابر شهری ثبت میشود که نتیجه آن ۲۷ درصد از کل تلفات کشور است.