پرسش این است که ماجرای انتخاب رنگ سال از طرف «پنتون» چیست و آیا واقعا در تصمیمگیری مردم در انتخاب رنگ تأثیرگذار است؟
برخی از طراحان و طرفداران رنگ از رنگ سال «پنتون» که پنجشنبه اعلام شد شوکه شدند. بیشتر آنها بر اساس روندهای اخیر طراحی و انتخابهای رنگ سال برندهای رنگ مثل Behr، Valspar و Dunn-Edwards پیشبینی کرده بودند که رنگی گرم و خاکی یا یک طیف سبز خاص انتخاب شود. اما به گفته شرکت «پنتون»، رنگ «رقصنده ابر»، رنگی است که «در دنیایی پرهیاهو، نجواگر آرامش و صلح است» و در حقیقت «دعوتی به آرامشی واقعی و تمرکز است که اجازه میدهد ذهن سرگردان شود و خلاقیت نفس بکشد.»
با این حال انتقادات به این رنگ فقط به ظاهر و سلیقه محدود نشد و حتی منتقدانی این انتخاب را «بیدرایت» نامیدند و آن را به یادآوری برتریطلبی سفید در سالی متهم کردند که اتفاقا بسیاری از برنامههای تنوع نژادی و برابری حذف شده است و سازمانهای ناظر هشدار دادهاند که ایدههای ملیگرایی سفیدپوستی در سیاستهای اصلی در حال عادیسازی است.
برخی دیگر هم آن را «نشانهٔ رکود اقتصادی» دانستند. یکی از کاربران فضای مجازی در واکنش به انتخاب این رنگ نوشت: «انگار دیگر پولی برای رنگ نداریم».
تمام این جنجالها درحالی به پا شده که «لوری پرسمن»، معاون مؤسسه رنگ «پنتون» به «واشنگتنپست» گفت که «رنگ پوست هیچ نقشی در این انتخاب نداشت» و اضافه کرد که همین سؤال در سال ۲۰۲۴ هنگام انتخاب نوعی رنگ طیف هلویی به نام «Peach Fuzz» و سال گذشته میلادی هنگام انتخاب نوعی رنگ قهوهای گرم به نام «Mocha Mousse» هم مطرح شده بود.
«پرسمن» میگوید رنگ «رقصنده ابر» قرار است الهامبخش نوعی تولد دوباره باشد: «Cloud Dancer، همچون یک بوم سفید، نشاندهنده اشتیاق ما برای شروعی تازه است.»
«پنتون» که معمولا به عنوان معتبرترین مرجع رنگ در سراسر جهان شناخته میشود، از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون، هر سال یک رنگ را انتخاب میکند که به گفته خودش قرار است سال پیش رو را تعریف کند و به نمایش بگذارد؛ گویی پیشبینی از حال و هوای جهانی و فرهنگ سال جدید است. رنگی که توسط این شرکت انتخاب میشود در حقیقت جلودار هویت این برند در طول سال خواهد بود و در تمامی تبلیغات و کالاهای مرتبط با «پنتون» ظاهر میشود.
«رنگ سال پنتون» درواقع نوعی پیشبینی جهانی است از اینکه مردم چه میخرند، چه میپوشند، یا به چه سمت جذب میشوند، با این حال در عین حال، اشارهای هم به روندهای موجود در مد، طراحی و سبک زندگی دارد. وقتی رنگ اعلام میشود، همانطور که «کاردیف گارسیا» در اپیزودی از برنامه «Planet Money» در سال ۲۰۲۰ نقل کرده، «به نوعی به یک سلبریتی در صنعت تبدیل میشود.»
طیفهای رنگی شبیه «Cloud Dancer» پیشتر هم در زیباییشناسی به اصطلاح لوکس بیسر و صدا دیده شدهاند؛رنگهای خنثی و بدون لوگو اما بسیار گرانقیمت که چند سال پیش در جریان رویدادهایی همچون جشن عروسی «سوفیا ریچی» و دادگاه پرسر و صدای «گوئینت پالترو» محبوب شدند.