کد خبر : 83225 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۶ - 00:13
با تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده توسط مجمع آرای الکترال صورت گرفت شکست پروژه تقلب و جابه‌جایی آرا اشاره: جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، رسماً با رسیدن به رأی ۳۰۲ عضو مجمع انتخاب‌کنندگان (دارندگان رأی‌های الکترال)، رئيس‌جمهور منتخب یا آینده آمریکا شد. براساس قانون اساسی آمریکا برای رسیدن به ریاست‌جمهوری، ۲۷۰رأی الکترال نیاز است و دونالد ترامپ، ۲۳۲رأی الکترال به‌دست آورده است. مجمع الکترال یا انتخاب‌کنندگان که وفاداران به یک حزب‌اند، نامزدی را که بیش‌ترین آرای مردمی را در ایالت‌شان به‌دست آورده برمی‌گزینند. مجلس‌های نمایندگان و سنا هم ۱۷دی آرای الکترال را تأیید می‌کنند و بدین ترتیب بایدن اول بهمن، به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا سوگند یاد خواهد کرد. پس از اعلام این خبر، بایدن در نطق پیروزی خود گفت رأی مجمع الکترال به او، نتیجه پیروزی دمکراسی است و اصول‌ حاکم بر کشور «زیر فشار، آزمون و تهدید» رفتند، اما فرونریخت. او همچنین تأکید کرد «دموکراسی، یعنی حق شنیده شدن صدای‌تان، این‌که آرایتان شمرده شود، این‌که رهبرانی برای این ملت انتخاب کنید. ... سیاست‌مداران در آمریکا قدرت را صاحب نمی‌شوند، بلکه مردم به آن‌ها واگذار می‌کنند.» وی افزوده: «من رئیس‌جمهوری برای تمام آمریکایی‌ها خواهم بود». شگفت این که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته و پس از شش هفته، آخرین رئيس‌جمهور یک کشور مهم جهان بود که پیروزی بایدن را تبریک گفت و افزود که آماده هم‌کاری و گفت‌وگو با بایدن است.

ستاره صبح-

با برگزاری مراسم اخذ رأی اعضای مجمع گزینندگان ۵۰ ایالت آمریکا، پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر رسمیت یافت. اگرچه این مرحله از انتخابات آمریکا درگذر زمان بیشتر جنبه تشریفاتی پیداکرده اما بنابر قانون اساسی این کشور که نظام انتخاباتی آرای الکتورال را برای انتخاب رئیس‌جمهوری تعیین کرده است، برگزاری مراسم رأی‌گیری از سوی ۵۳۸ نماینده الکتورال که در نخستین دوشنبه بعد از دومین چهارشنبه ماه دسامبر برگزار می‌شود، به نتایجی که پیش‌تر هر ایالت اعلام کرده بود رسمیت می‌بخشد.

نظام انتخاباتی الکترال
در نظام انتخاباتی آمریکا مردم عادی در حقیقت به نمایندگان ایالتی خود در مجمع گزینندگان (الکتورال کالج) رأی می‌دهند و سپس این افراد هستند که در جلسه‌ای رأی خود را به کیسه یکی از نامزدهای اصلی می‌اندازند. بر همین اساس بود که در یک ماه گذشته بارها رسانه‌ها اعلام کردند جو بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکتورال توانسته دونالد ترامپ را که تنها ۲۳۲ رأی الکتورال کسب کرده بود شکست دهد. تعداد الکتورال‌های یک ایالت هم بر اساس میزان جمعیت آن تعیین می‌شود. به همین علت ایالتی چون کالیفرنیا که حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد ۵۵ نماینده الکتورال دارد و ایالتی چون وایومینگ که حدود نیم میلیون نفر سکنه دارد تنها ۳ نماینده الکتورال دارد. اخذ رأی نمایندگان الکتورال عصر دوشنبه، ۱۴ دسامبر، نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در آمریکا را رسماً به نفع جو بایدن ثبت کرد. مرحله آخر، شمارش این آرا در صحن سنا در روز ۵ ژانویه است که بازهم جنبه تشریفاتی و فرمالیته دارد. بااین‌حال، دونالد ترامپ که تاکنون در ۵۰ شکایت حقوقی برای تغییر نتیجه انتخابات شکست‌خورده، هنوز پیروزی جو بایدن را به رسمیت نشناخته است.

یک پیروزی قاطع
دقایقی بعد از اعلام نتایج این مجمع‌ها که مطابق پیش‌بینی جو بایدن را با ۳۰۶ رأی الکتورال برنده انتخابات اعلام کردند، او در سخنانی تلویزیونی گفت: «خواست مردم غالب و دموکراسی جاری شد». جو بایدن که روبروی دوربین‌ها آمده بود تلاش کرد رأی‌گیری روز سوم نوامبر و نتایج آن را پیروزی نظام دموکراسی آمریکایی ارزیابی کند و از مردم کشورش دعوت کند با رسمیت یافتن نتایج انتخابات، از حال و هوای نفاق انگیز روزهای تبلیغاتی فاصله بگیرند و با وحدت به‌سوی آینده بنگرند. او همچنین با اشاره به نتایج نهایی انتخابات گفت: «من و کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری منتخب، توانستیم ۳۰۶ رأی الکتورال کسب کنیم. این دقیقاً همان عددی است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به دست آورد و آن را پیروزی قاطع خواند. من هم با استناد به همان حرف‌های او، پیروزی در انتخابات امسال را قاطع می‌خوانم. ما بیش از ۸۱ میلیون رأی کسب کردیم. بالاترین میزان رأی در تاریخ این کشور. همه این‌ها نشان از کارآیی نظام دموکراسی آمریکایی دارد.» آقای بایدن که ۲۰ ژانویه رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات تشکر کرد و گفت: «زنان و مردان عادی این مملکت، تسلیم قلدری و ارعاب نشدند و باصداقت کارشان را انجام دادند».

تبریک پوتین به بایدن
شش هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیروزی جو بایدن را تبریک گفت. آقای پوتین گفت آماده همکاری با جو بایدن است. این اولین بار است که دولت روسیه رسماً پیروزی آقای بایدن انتخابات ماه گذشته را تبریک گفت. کرملین پیش‌تر گفته بود که منتظر نتایج نهایی خواهد ماند. آقای پوتین اظهار امیدواری کرد که هر دو کشور بتوانند اختلافات خود را کنار بگذارند تا به حل مشکلات جهان کمک کنند. روسیه در حالی با تأخیر پیروزی آقای بایدن را تبریک گفت که در انتخابات سال ۲۰۱۶، ولادیمیر پوتین جزو اولین رهبرانی بود که بعد از اعلام پیروزی آقای ترامپ برای او پیام تبریک فرستاد. برخلاف دونالد ترامپ که اغلب از انتقاد از مسکو اجتناب می‌کرد، آقای بایدن روسیه را بزرگ‌ترین تهدید آمریکا توصیف کرده است. جو بایدن در سال ۲۰۱۱ میلادی و در مقام معاون رئیس‌جمهوری هم گفته بود که اگر او به‌جای آقای پوتین بود، دوباره نامزد انتخابات نمی‌شد، چون برای روسیه و شخص او بد است.