کد خبر : 83219 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۶ - 00:13
هشدار و توصیه وزارت بهداشت درباره شب یلدا یلدا یا جان؟ اشاره: شب یلدا امسال در حالی فرامی‌رسد که از شب یلدای سال گذشته تاکنون بیش از 50 هزار نفر از هم‌وطنانمان براثر ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و دیگر در بین ما نیستند. متخصصان توصیه می‌کنند بر اساس آمارهای رسمی 51 درصد از مبتلایان به کرونا متعلق به دورهمی های خانوادگی بوده‌اند. پس برای حفظ جان خود و دیگران امسال شب یلدا در خانه بمانیم و از دور این جشن ایرانی را برگزار کنیم. خوشبختانه از اول آذر که محدودیت‌های کرونایی و منع رفت‌وآمد شبانه در شهرها برگزار شد اکنون از تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کاسته شده است. مهم‌تر اینکه از تعداد بیماران بستری نیز کاسته شده است. این تجربه مفید از همان ابتدای شیوع کرونا در کشورهای اروپایی به‌ویژه ایتالیا و اسپانیا و انگلیس و ... اجراشده و هنوز هم منع تردد در شهرها اعمال می‌شود. با نزدیک شدن آیین شب یلدا وزارت بهداشت هشدار داده که نباید بلندترین شب سال را به خطرناک‌ترین شب سال تبدیل نکنیم. هرچند که تجربه نشان داده سیاست خواهش و تمنا تأثیرگذار نبوده و نیست، پس باید ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد در شب یلدا را با جدیت اعمال و اجرا کنند. شهروندان با برگزاری جشن شب یلدا به‌صورت دور از هم و مجازی می‌توانند حافظ جان‌عزیزانشان باشند.

ستاره صبح-

کرونا جان ۲۲۳ نفر دیگر را گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۲۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز سه‌شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۵ آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۷۰۴ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۲۹۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۷۴ نفر رسید.وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۳۳ هزار و ۲۷۶ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۰۴ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۴۶۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.به گفته وی، شهرستان‌های زرین‌دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمی‌شان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر آلودگی هوابر بروز بیماری‌ها گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ زودرس بعد از فشارخون، مصرف دخانیات و سوءتغذیه در دنیاست و بعد از مصرف دخانیات دومین عامل مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است. افزایش آلودگی هوا موجب آسیب به دستگاه تنفسی می‌شود و کیفیت پایین هوا خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی را افزایش می‌دهد، بنابراین به افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند توصیه اکید می‌شود که در زمان آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

اثر آلودگی هوابر بیماری‌های تنفسی
لاری گفت: آلودگی هوا خطر بروز بیماری کووید ۱۹ و آنفلوانزا را نیز افزایش می‌دهد بنابراین به‌منظور کاهش بروز این بیماری‌ها در زمان اپیدمی کرونا لازم است افرادی که در معرض خطر هستند قبل از خروج از منزل از طریق سراچه‌ها و رسانه‌ها وضعیت هوا را بررسی کنند و در صورت آلودگی هوا تا جای ممکن از خانه خارج نشوند.وی ادامه داد: بهترین راهکار برای دو رماندن از عوارض آلودگی هوا ماندن در خانه است اما در صورت ضرورت خروج از منزل حتماً باید از ماسک استفاده شود و فاصله فیزیکی با دیگران رعایت شود، قدم زدن و دویدن در شرایط آلودگی هوا خطرناک است و نباید انجام شود.وی گفت: توصیه می‌شود در زمان آلودگی هوا بیشتر از سبزی و میوه استفاده شود و از مصرف غذاهای چرب، غذای فوری و غذاهای فرآوری شده خودداری شود.وی افزود: اگر در خانه از دستگاه تصفیه هوا استفاده می‌شود لازم است در زمان آلودگی هوا پالایه‌های آن تمیز یا تعویض شود و استفاده از دستگاه‌های ازن ساز و دستگاه‌هایی که با اشعه ماورای بنفش کار می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

توصیه‌های وزارت بهداشت درباره یلدا
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: دورهمی‌های کوچک یلدا جان بزرگان فامیل را تهدید می‌کند. تدارک دورهمی شب یلدا تدارک مراسم فوت عزیزان است. بنابراین با توجه به خطر انتقال کرونا دورهمی های شب یلدا را تعطیل کنید.
به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت در ۲۲ پیام بهداشتی برای شب یلدا نوشت: «امسال به امید عید دیدنی سال ۱۴۰۰ یلدا دورهم جمع نمی‌شویم. دور از همی شب یلدا دورهمی سال ۱۴۰۰ است و کرونا سوغات دورهمی های شب یلداست. بلندترین شب سال را به خطرناک‌ترین شب سال تبدیل نکنیم. در شب یلدا به استقبال روزهای بلندتر سال می‌رویم و خوشی این روزها را با نرفتن به دورهمی خانوادگی دوچندان کنیم. شادی بلندتر شدن روزهای پس از شب یلدا را با دورهمی های کوچک از بین نبریم. امسال یلدا در خانه می‌مانیم و مراقب باشیم دورهمی شب یلدای امسال، آخرین دورهمی عزیزانمان نشود. بزرگ‌ترین سهم در انتقال بیماری را دورهمی های کوچک خانوادگی داشته است پس شب یلدا در خانه می‌مانیم. دورهمی های شب یلدا را به‌صورت مجازی برگزار می‌کنیم. امسال با خاطره‌ای متفاوت و از راه دور در کنار هم هستیم.»وزارت بهداشت تأکید کرد: حضور در اماکن سرپوشیده بدون تهویه هوا و به مدت طولانی، یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری است. ناقلان بیماری اگر به مدت طولانی در یک محیط سربسته بدون تهویه باشند، حتی اگر از ماسک هم استفاده کنند بعد از گذشت چند ساعت ویروس را به افراد اطراف خود منتقل می‌کنند.

شرایط نارنجی تهران مانند وضعیت قرمز سایر استان‌هاست
استاندار تهران از کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران خبر داد و گفت: شرایط نارنجی تهران با توجه به اینکه مرکز ثقل فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... محسوب می‌شود همانند وضعیت قرمز سایر استان‌هاست.
به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی گفت: در اوج بستری‌ها یعنی ۱۶ و ۱۷ آبان ماه آمار در حدود ۶۷۰۰ نفر رسید و روزانه ۱۷۵ نفر و حتی ۱۹۰ نفر فوتی قطعی و مشکوک را در تهران شاهد بودیم اما با اجرای محدودیت‌ها وان جام تست‌های گسترده، فاصله‌گذاری اجتماعی و همکاری خوب ناجا که همگی منجر به تشخیص و شناسایی و قرنطینه به‌موقع شد در حال حاضر به بستری حدود ۳۳۰۰ نفر رسیده‌ایم و در ۲۳ آذر نیز فوتی‌های قطعی و مشکوک به ۷۰ نفر رسید.وی ادامه داد: البته این امیدواری وجود ندارد که وضعیت پایدار باشد و کاهش فوتی‌ها و بستری‌ها ادامه داشته باشد. شلوغی‌های این روزهای تهران نشان می‌دهد که ممکن است خدایی نکرده پیک دیگری را شاهد باشیم. اگر کار از دست ما بیرون برود برگشت به عقب کار بسیار سختی است.استاندار تهران با اشاره به اجرای محدودیت‌ها در استان تهران و آغاز جریمه افراد بدون ماسک و منع تردد شبانه گفت: همه این محدودیت‌ها شرایط بهتری را رقم زد. وی ادامه داد: بی‌تردید اثربخش‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا افزایش تست و ردیابی است که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

رعایت نکات بهداشتی، 
حق‌الناس است
دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به روند رو به کاهش بیماری در کشور و نسبت دادن این موضوع به اجرای محدودیت‌های بیشتر، گفت: کادر درمان پس از حدود ۱۰ ماه مبارزه با کرونا در خط اول بیماری خسته و فرسوده شدند و اکنون پس از محدودیت‌های جدید و کاهش بار بیماری، بارقه‌هایی از امید و لبخند در میان کادر درمان شکل‌گرفته است که از مردم می‌خواهیم با کمک به ما، این لبخندها را تبدیل به اشک و یاس نکنند.وی درباره سایر راه‌های بازدارنده از بروز تخلفات کرونایی ‌و تأثیر افزایش جریمه متخلفان کرونایی، بیان کرد: به‌عنوان فردی که در جامعه رفت‌وآمد دارد تصور می‌کنم جریمه باید برای مجرمین در نظر گرفته شود. اینکه همه مردم و حتی افرادی که شاید آگاهی کافی نداشته باشند را جریمه کنیم، منطقی نیست. بالا رفتن سطح آگاهی مردم و افزایش حساسیت رعایت نکات بهداشتی یک حق‌الناس است؛ اگر کسی ماسک نمی‌زند یا نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کند علاوه‌ بر آسیب به خودش به دیگران هم آسیب می‌زند که گناه بزرگی است.مردانی درباره گروه سنی مبتلایان کرونا، اظهار کرد: عمدتاً میانگین سنی مبتلایان در میان‌سالان و افراد مسن است، البته این میانگین نسبت به تابستان روند کاهشی داشته است. هنوز هم بیماری کرونا در افراد دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر است. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد مرگ‌ومیر کرونا نمایشان کسانی بوده است که بیماری زمینه‌ای، صعب‌العلاج و متعدد دارند.