کد خبر : 83217 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۵ - 00:19
وزیر نفت: گاز بهای ۳۰ درصد مشترکان مسکونی رایگان می‌شود اشاره: موضوع فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در داخل و خارج از کشور در لایحه بودجه 1400 مورد مناقشه بین دولت و نمایندگان مجلس است. نمایندگان معتقدند که در شرایط تحریم دولت نمی‌تواند این مقدار نفت را بفروشد. اما رئیس‌جمهور و وزیر نفت روز گذشته گفتند: فروش نفت در سال آینده عملی است. به نظر می‌رسد دولت امیدوار است که با تغییر قدرت در آمریکا تا 40 روز دیگر می‌تواند از فشار تحریم‌ها بکاهد. همچنین روز گذشته مقام رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF موافقت کردند و جای امیدواری است که اگر این لوایح تصویب شود امکان تبادل پول از ایران با سایر کشورها فراهم و فروش نفت باقدرت بیشتری صورت گیرد. حسن روحانی روز گذشته از دستاوردهای چشمگیر وزارت نفت تمجید کرد و گفت: اگر نتوانیم نفت را صادر کنیم در داخل کشور آن را می‌فروشیم. از سوی دیگر وزیر نفت در آیین آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: کار بهره‌برداری از پنج حلقه چاه آغازشده و قرار است زمستان سال آینده روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به شبکه تزریق ‌شود.

ستاره صبح-

دستاوردهای چشمگیر صنعت نفت
رئیس‌جمهوری دستاوردهای صنعت نفت را در سال‌های اخیر چشمگیر دانست و گفت: صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت عملی است. حسن روحانی روز گذشته در نشست خبری گفت: بار مسئولیت اداره کشور در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش این دولت گذاشته شد و با توجه به هم‌زمانی جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم ما می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.وی افزود: در نخستین سال دولت یعنی سال ۹۳ به رشد مثبت اقتصادی رسیدیم و تورم را به حدود ۱۵ درصد کاهش دادیم و در سال‌های بعد، رشد اقتصادی کشور باوجوداینکه در بدترین شرایط درآمد نفتی قرار گرفتیم، روند افزایشی یافت.رئیس‌جمهوری تصریح کرد: درآمد نفتی کشور پیش از دولت یازدهم، سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود و به‌طور میانگین در سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ یعنی سال‌هایی که درآمد نفتی ما مطلوب بود، درآمد نفتی کشور به‌طور میانگین به حدود ۵۲ میلیارد دلار رسید.روحانی ادامه داد: باوجودی که در سال ۹۳ کمترین درآمد نفتی را داشتیم و در بعضی‌ ماه‌ها قیمت هر بشکه نفت به کمتر از ۳۰ دلار برای هر بشکه رسید، اما درعین‌حال در طول هفت سال بهترین شرایط ازلحاظ کاهش تورم در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بود و میانگین تورم در این سه سال به حدود ۱۱ درصد رسید که این رقم در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشت.وی عنوان کرد: درزمینه تأمین گاز، بنزین و گازوئیل موردنیاز کشور که پیش‌تر واردکننده بودیم، به خودکفایی رسیده‌ایم، برای نخستین بار در دولت دوازدهم گاز و تولید گاز شیرین ما به یک میلیارد مترمکعب در روز رسید، یعنی از رقم اندکی بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب به یک میلیارد مترمکعب رسیدیم.

پیشرفت قابل‌توجه 
در میدان‌های مشترک
رئیس‌جمهوری گفت: در حوزه‌های مشترک گاز و نفت توانستیم پیشرفت‌های قابل‌توجه داشته باشیم، در میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌اندازه شریک‌ خود یعنی قطر جلو زدیم، در نفت و میدان‌های مشترک با عراق (میدان‌های غرب کارون) از رقم تولید اندکی بیش از روزانه ۷۰ هزار بشکه به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیدیم و در این زمینه هم در میدان‌های مشترک توانستیم مردم را به حقوق حقه‌شان برسانیم.

اگر صادر نشود در داخل می‌فروشیم
رئیس‌جمهوری گفت: به وزارت نفت تأکید کردیم که باید به صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسیم، حالا ممکن است این مقدار صادر یا در داخل کشور فروخته شود، در این زمینه مشکلی نداریم اگر صادر نشود در داخل می‌فروشیم.روحانی عنوان کرد: روی این بودجه ماه‌ها وقت گذاشته‌شده و باوجوداینکه در ظاهر بودجه نفت بیشتری وجود دارد، اما بودجه جاری به نفت متکی نیست و مقداری که از درآمد بیشتر نفت حاصل خواهد شد درراه توسعه کشور و توانمندسازی قشر محروم استفاده می‌شود.

صادرات نفت ایران هیچ‌گاه 
متوقف نشد
بیژن نامدار زنگنه روز گذشته در مراسم آغاز حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی بابیان اینکه در تحریم ثابت کردیم که از تلاش دست نمی‌کشیم و با مجاهدت همکاران راه دیگری پیدا کنیم که توسعه صنعت نفت متوقف نشود، ادامه داد: حتی در صادرات نفت که بیشترین فشارها را دولت ترامپ وارد کرد، صادرات نفت ایران متوقف نشد و ما نشان دادیم زنده و مقاومیم. ترامپ حتی در دوران فشار کووید ۱۹ تحریم را بیشتر کرد اما بازهم باقدرت کار را پیش می‌بریم.وی گفت: اکنون تولید ایران از پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز است و مجموع تولید گاز کشور به یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.

گاز بهای ۳۰ درصد مشترکان مسکونی صفر می‌شود
وزیر نفت به مصوبه روز چهارشنبه هیئت دولت در خصوص رایگان شدن گاز بهای مشترکان کم‌مصرف اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این مصوبه گاز بهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان واحدهای مسکونی صفر می‌شود که علاوه بر کمک به مردم، کاهش مصرف را نیز به دنبال خواهد داشت.زنگنه بابیان اینکه هرکسی بتواند مصرف خود را در ماه‌های سرد سال تا ۱۰ درصد کاهش دهد، گاز بهایش ۱۵ درصد کم می‌شود، گفت: این درآمدی برای دولت ایجاد نمی‌کند اما بهینه‌سازی در مصرف را به دنبال دارد. همچنین اگر ادارات دولتی مصرف خود را نسبت به سال‌های قبل اضافه کنند کل گاز بها ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

اکتشاف میدان‌ها پارس جنوبی
وزیر نفت تأکید کرد: کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه‌ای پارس جنوبی را باید تقویت کنیم زیرا این میدان‌ها از چندین میدان داخل کشور بزرگ‌تر است.

 صادرات ۲.۳ میلیون بشکه‌ای نفت عملی است
وزیر نفت گفت: اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه‌های نفت نیاز است، تأمین شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز قابل تحقق است.بیژن زنگنه در حاشیه‌ای ین آغاز عملیات حفاری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: به‌عنوان وزیر یک دستگاه هرگز کاری را که نمی‌توانم انجام دهم نمی‌گویم؛ صادرات ۲.۳ میلیون بشکه‌ای عملی است و بازار آن‌هم وجود دارد. قیمت نفت هم نخواهد افتاد.وی بابیان اینکه اوپک حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه‌شده است، گفت: برای افزایش تولید نفت از کسی اجازه نخواهیم گرفت.وزیر نفت ادامه داد: معتقدم اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت نفت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه‌شده است. باید دید عاقبت تحریم‌ها چه خواهد شد، فعلاً نمی‌توان دراین‌باره اظهارنظر کرد.زنگنه درباره اینکه در شرایط کنونی که در اوپک بحث کاهش تولید مطرح است، چطور ممکن است ایران تولیدش را اضافه کند و اوپک اجازه این کار را بدهد، گفت: اجازه نمی‌خواهد، افزایش تولید نفت حقمان است و بازار آن وجود دارد، ما برای افزایش تولید از کسی اجازه نخواهیم گرفت، اما باید صبر کرد.

فروش اوراق مالی یا پیش‌فروش
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که پیش‌فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق نفتی در بودجه ۱۴۰۰ از چه طریق امکان‌پذیر است، تصریح کرد: پیش‌فروش مطلق در لایحه بودجه نیست، نوشته‌شده است «فروش اوراق مالی یا پیش‌فروش»، این هم سازوکاری است و اگر مجلس تصویب کرد دولت هم می‌تواند اجرایی کند.