کد خبر : 83210 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۵ - 00:20
گزارش خبری-تحلیلی ستاره صبح از: خروج FATF از کما اشاره: 10 ماه از آخرین مهلت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ایران برای تعیین و تکلیف دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) می‌گذرد. این دو لایحه به دلیل اختلاف‌نظر بین مجلس دهم و شورای نگهبان در مرحله بررسی در مجمع تشخیص مسکوت ماند که هفته گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نامه دولت به رهبر معظم انقلاب برای چاره‌جویی در این باره خبر داد. جنجالی‌ترین لایحه FATF مربوط به CFT می‌شود که در مجلس دهم با 143 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع به تصویب رسیده بود. حال به نظر می‌رسد با موافقت رهبر انقلاب برای بررسی مجدد لوایح FATF که لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور خبر آن را اعلام کرده راه برای بررسی مجدد لوایح معطل مانده و خروج این لوایح از کما باز شده است. نکته قابل تأمل این است که حتی متحدان نزدیک ایران، یعنی چین و روسیه هم برای ادامه مراودات مالی خود با ایران تأکید کرده‌اند که این لوایح باید تصویب شوند تا بتوانیم با ایران دادوستد کنیم. عدم تصویب این لوایح علاوه بر اینکه ایران را در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار داده است، مانع انتقال پول بین بانک‌های ایران و بانک‌های جهانی شده است. چنانچه این لوایح تصویب شوند بدون تردید گشایش مالی برای دولت و مردم ایجاد خواهد شد و از خسارت بیشتر به کشور و مردم نیز کاسته خواهد شد. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:

ستاره صبح-

خبر خوشحال کننده معاون حقوقی رئیس‌جمهور
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور به تازگی در خبری خوشحال کننده از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. جنیدی در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» درباره دلیل پیگیری دولت برای بررسی دوباره لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت گفت: «تمهید لوازم ارتباط مالی و بانکی بین‌المللی یک نیاز بنیادین کشور برای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بخش خصوصی، عمومی و دولتی است. به همین دلیل، دولت که وظیفه اداره کشور، تسهیل تجارت و رشد و توسعه اقتصادی را برعهده دارد، باید پیگیر موضوع باشد و پیگیر هم بوده است». معاون حقوقی دولت در ارتباط با محتوای نامه دولت به رهبری اظهار داشت: «در این نامه همراه با ارائه پیشنهاد حقوقی برای پوشش برخی دغدغه‌های اعضای مجمع و تبیین برنامه اقدام فعلی و برخی تحولات ازجمله اصلاحیه برخی توصیه‌های گروه اقدام، درخواست تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقیمانده مربوط به معاهدات به عمل آمد که ایشان ضمن موافقت، موضوع را به مجمع ارجاع دادند». جنیدی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: «در صورت عدم تجدیدنظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF مراودات تجاری و مالیِ ما بیش از حد محدود و هزینه مراودات زیاد، رونق تجاری، ترویج کسب‌وکار، اشتغال و توسعه اقتصادی دچار مشکل خواهد شد».

موافقان در مجمع چه می‌گویند؟
سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز چندی پیش با اشاره به درخواست دولت از مقام معظم رهبری برای بررسی مجدد لوایح در مجمع تشخیص مصلحت گفت: «تصویب لوایح FATF به نفع منافع ملی کشور است و روابط تجاری و بانکی ایران با دنیا را تسهیل می‌کند. احتمالاً به مرور زمان آقایان به این نتیجه می‌رسند که تصویب این لوایح برای کشور ضروری است و آن زمان خواهد بود که این لوایح تصویب خواهد شد». حجت‌الاسلام مجید انصاری، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ضمن تأیید خبر موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی لوایح FATF در مجمع،‌ گفت: «لوایح باید در مجمع با شرایط جدید مجدداً رسیدگی شود که ممکن است با شرط‌ها، ملاحظات، رزروها و تحفظ‌هایی با نگاه به منافع ملی و کشور تصویب شود». مجید انصاری یادآور شد: «مهلت رسیدگی به لوایح FATF در خصوص CFT و پالرمو تمام شده بود و طبق تبصره ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع، نظر شورای نگهبان حاکم می‌شد که دولت درخواست داد این ماده تمدید شود و مجمع رسیدگی را ادامه دهد که خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و به زودی در مجمع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد». به نقل از ایلنا انصاری در پایان افزود: «من پیش‌داوری انجام نمی‌دهم، اما همین که با تمدید رسیدگی موافقت شده فرصت مناسبی است که مجمع با دقت بیشتر مجدداً این مسئله را رسیدگی کند که ممکن است با این شرایط بتوانیم تصویب کنیم».

حرف مخالفان چیست؟
حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «این امکان وجود دارد که بررسی مجدد FATF در دستور کار مجمع قرار گیرد، اما این لزوماً به معنای تصویب یا عدم تصویب آن نیست». قربانعلی دری نجف‌آبادی در گفت‌وگو با تسنیم، درخصوص بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع اظهار داشت: «من از بررسی مجدد FATF در مجمع اطلاع دقیقی ندارم، اما آنچه مسلم است، ما باید نسبت به تعهدات طرف مقابل اطمینان حاصل کنیم». وی خاطرنشان کرد: «برخی تصور می‌کنند که احتمال بررسی مجدد FATF به معنای تأیید و تصویب نهایی این لایحه است؛ در حالی که بررسی مجدد به معنای بحث و بررسی‌های بیشتر در این باره است و لزوماً به معنای تصویب یا عدم تصویب آن نیست». آیت‌الله شبستری، یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به سؤالی درباره بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص، گفت: «لوایح FATF یک سال است که از دستور مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده است». وی گفت: «برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که این لایحه در دستور کار مجمع قرار گرفته، اما ما روز چهارشنبه جلسه داشتیم و بحثی درباره FATF نشد». آیت‌الله شبستری گفت: «بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ممکن نیست، مگر آنکه حکم یا دستور بالاتری ابلاغ شود که تاکنون به ما ابلاغ نشده است». یعقوب رضازاده، از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه هنوز خبری درباره موافقت مقام معظم رهبری با درخواست دولت جهت تمدید مهلت بررسی لوایح FATF در مجمع نشنیده است، گفت که بعید است رهبر انقلاب با این موضوع موافقت کنند. رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به انتشار اخباری در خصوص موافقت رهبر انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح FATF در مجمع گفت: «آخرین جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد و در این جلسه موضوعی مبنی بر موافقت رهبری با تمدید بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مطرح نشد...». این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «بعید می‌دانم مقام معظم رهبری با تمدید بررسی لوایح FATF در مجمع موافقت کرده باشند؛ چراکه FATF مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می‌کند. البته درنهایت تصمیم گیرنده نهایی مقام معظم رهبری هستند و اگر ایشان موافقت کرده و ابلاغ کنند برای همه قابل اجراست».