کد خبر : 83197 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۳ - 00:02
ستاره صبح بررسی می‌کند تأثیر برگزاری شب یلدا برافزایش بیماری کرونا اشاره: اعمال محدودیت‌های کرونایی در ماه آبان و آذر باعث شده تا به گفته رئیس‌جمهور نمودارهای صعودی کرونا که به سمت آسمان پیش می‌رفت، اکنون روند نزولی پیدا کند. به‌طوری‌که بنا بر اعلام وزارت بهداشت به دلیل رعایت 90 درصدی پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی تعداد شهرها در وضعیت قرمز از 34 شهر به 12 شهر کاهش یافت، همچنین ۲۳۱ شهرستان نارنجی و ۲۰۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. از سوی دیگر تعداد جان‌باختگان کرونا که در ماه آبان به نزدیک 500 نفر رسیده بود در 24 ساعت منتهی به‌روز شنبه متأسفانه 221 نفر دیگر از هم‌وطنانمان جان باختند و تعداد مبتلایان که به 14000 نفر رسیده بود به 8000 نفر کاهش یافت. البته به گفته متخصصان این شرایط شکننده و حساس است. به‌طوری‌که هرگونه تجمع و دورهمی می‌تواند دوباره نمودارهای مبتلایان و فوتی‌های کرونا را صعودی کند. روز گذشته رئیس‌جمهور، مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان از مردم خواستند مراسم شب یلدا را به‌صورت مجازی برگزار کنند. اما تجربه نشان داده که سیاست خواهش و تقاضا برای مهار شیوع کرونا اثربخش نبوده و نیست. پیشنهاد می‌شود که روز 30 آذرشهرهای قرمز و نارنجی با اعمال محدودیت‌ها از ساعت 5 بعد از ظهر منع تردد اعلام شود و با متخلفان علاوه بر جریمه، برخورد قانونی صورت گیرد تا دوباره پیک کرونا در کشور صعودی نشود. خبر خوب اینکه رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) روز گذشته خبر داد که تست واکسن کرونای ایرانی از دی‌ماه آغاز می‌شود.

ستاره صبح-

روند کاهشی کرونا
رئیس‌جمهوری از کاهش شهرهای با وضعیت قرمز به ۱۲ شهر خبر داد و اعلام کرد: با اقداماتی که از آبان و آذرماه صورت گرفت، روند این بیماری در اکثر استان‌ها به‌جز موارد معدود کاهشی و امیدوارکننده بوده است.به گزارش ایرنا، حسن روحانی پیش از ظهر شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: درنتیجه اقدامات آذر و آبان ما از مرز ۵۰۰ نفر فوتی در روزبه دویست و خرده‌ای برگشتیم و امیدواریم با تلاش مردم و مسئولان این رقم بازهم در هفته‌های آینده کاهشی باشد.وی با هشدار نسبت به خطر عادی کرونا از سوی مسئولین و رسانه‌ها اظهار کرد: هرزمانی که احساس کنیم مسئله تمام‌شده است و از کرونا عبور کردیم و این موضوع مسئله‌ای نیست که خطرناک باشد، بلافاصله این موضوع در هفته‌های بعد پیک بیماری در ابتلا و مرگ‌ومیر آغاز می‌شود و این بسیار خطرناک خواهد بود.رئیس‌جمهوری بابیان اینکه آزموده را آزمودن خطا است، ‌ گفت: در این مدت هم مشاهده کردیم هر موقع ازدحام زیاد شد و اجتماعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافت، ‌بلافاصله با پیک بیماری در بخش‌های مختلف مواجه شدیم.

دورهمی‌های شب یلدا مجازی 
برگزار شود
رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: یک نفر مبتلای بی علامت ممکن است ۲۰ تا ۳۰ نفر را آلوده و مبتلا کند و اگر آنان بیماری زمینه‌ای داشته باشند و سن آنان هم بالا باشد، خطر جانی وجود دارد. بنابراین مهم است که مردم در این شرایط و در این فصل پیش از همیشه مراعات کنند.رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در این مدت همه مردم بسیار زحمت کشیدند. آمار ما خوشحال‌کننده است و همه نمودارهایی که به سمت آسمان داشت می‌رفت، همه سربه‌زیر شدند این به خاطر تلاش‌های همه متخصصین و ناظران بود که امروز ما شاهد هستیم. اما خدای‌ناکرده یک‌شب یلدا می‌تواند این شرایط خوب را برعکس کند و به هم بریزد. ممکن است خانواده‌ها دورهم جمع شوند یک نفر آلوده همه را مبتلا کند و ما دو هفته بعد از شب یلدا شاهد موج جدید و موج مرگ‌ومیر باشیم.روحانی ادامه داد: قرار شد هم قرارگاه عملیاتی برای این شب فکر کنند و هم‌صدا و سیما برای شب یلدا برنامه‌های خوبی را آماده کند. خواهش می‌کنم مراسم شب یلدا مجازی و الکترونیکی برقرار شود و از طریق مجازی به یاد هم باشیم و حال هم را بپرسیم.

خریداری واکسن کرونا
رئیس‌جمهوری با اشاره به‌پیش رو بودن ایام فاطمیه و همچنین جشن‌های رجب و شعبان، گفت: همه‌جا باید دستورالعمل را رعایت کنیم تا به واکسن و شرایط مطمئن برسیم.وی بابیان اینکه همه اقدامات لازم هم برای ساخت واکسن در داخل و هم واردات انجام‌گرفته و انجام خواهد شد، گفت: دولت آماده است هر اقدام و کمکی که لازم باشد به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کند.روحانی اظهار کرد: هنوز سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تائید نکرده است اما دستور دادیم هر واکسنی که وزارت بهداشت مؤثر بداند، خریداری شود و بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی در این زمینه نداریم. ما این واکسن‌ها را وارد می‌کنیم تا کادر درمان که پرریسه هستند، از این واکسن‌ها استفاده کنند تا شرایط بهتری فراهم شود و واکسن‌های بیشتری در اختیار قرار بگیرد.

 آغاز تست واکسن کرونای 
ایرانی از دی‌ماه
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: تست انسانی واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی با مجوز صادرشده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هفته اول دی آغاز و در سه فاز ۲۸ روزه انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر بابیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در هر دو حوزه امنیت غذایی و دارویی ورود کرده، گریزی به بحث تولید واکسن ایرانی کرونا کرد و افزود: تست انسانی واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی با مجوز صادرشده از سوی وزارت بهداشت از هفته اول دی آغاز و در سه فاز ۲۸ روزه انجام خواهد شد.وی ادامه داد: دانشمندان ستاد اجرایی اطمینان دارند که بهترین و مطمئن‌ترین واکسن کرونا در کشور را تولید خواهیم کرد و به دلیل استفاده از ویروس کشته‌شده، این واکسن هیچ خطری برای مردم عزیزمان نخواهد داشت.مخبر خاطرنشان کرد: این واکسن ابتدا بر روی ۵۶ نفر تزریق خواهد شد، در فاز دوم این واکسن به ۵٠٠ نفر تزریق خواهد شد و برای فاز سوم هیچ محدودیتی اعمال نمی‌شود و می‌توانیم به تولید انبوه برسیم و سه الی چهار ماه بعد از تست انسانی ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که کشور از واردات این واکسن بی‌نیاز خواهد شد. باسیل عظیمی از متقاضیان برای تست واکسن کرونا مواجه هستیم.
کرونا جان ۲۲۱ نفر دیگر 
را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر رسید. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۲ آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هشت هزار و ۲۰۱ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۲۸۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۱۸ نفر رسید.وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۰۰ هزار و ۷۴۳ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۳۹ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۹۷۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.لاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهرستان نارنجی و ۲۰۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
شهرهای در وضعیت قرمز
وی گفت: شهرستان‌های زرین‌دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمی‌شان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین بروز هفتگی موارد ابتلا و بستری مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در هفته سوم آذر در کشور ۱۳.۵ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت گزارش‌شده است و بیشترین موارد بستری در استان‌های ایلام، اردبیل، تهران و گلستان بوده است.وی افزود: میانگین هفتگی موارد مرگ‌ومیر کووید ۱۹ در هفته سوم آذر در کشور ۳۰.۵ نفر در یک‌میلیون نفر جمعیت گزارش‌شده است و بیشترین موارد فوتی در استان‌های اردبیل، یزد، زنجان، آذربایجان غربی و ایلام گزارش‌شده است.لاری ادامه داد: نمودار موارد بروز بیماری کووید ۱۹ در استان‌های شمالی صعودی است و به‌رغم کاهش نسبی موارد این بیماری در کشور با وضعیت ناپایدار، حساس و شکننده مواجه هستیم.وی تأکید کرد: در این شرایط به‌هیچ‌وجه نباید وضعیت را عادی تصور کنیم و در صورت عادی انگاری با وضعیتی به‌مراتب سخت‌تر از پاییز در زمستان مواجه می‌شویم.

گیلان و مازندران در وضعیت قرمز
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با اعمال محدودیت‌ها و رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌ها توسط مردم، تعداد شهرهای قرمز از ۳۴ شهر به ۱۲ شهر کاهش یافت اما هرگونه غفلت به‌خصوص برگزاری دورهمی های خانوادگی شب یلدا موجب بازگشت روند صعودی کرونا در کشور می‌شود.
به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی روز شنبه افزود: باوجود کاهش شهرهای قرمز، ۴ استان کشور بیشترین وضعیت ابتلا به کرونا را داشتند که شامل استان‌های اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران است و البته در این هفته و بر اساس آخرین اطلاعات به رو رسانی شده فقط دو استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز هستند.وی افزود: از بین این ۱۲ شهر، پنج شهر وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند، در گیلان دو شهر آستارا و تالش و در مازندران، آمل، گلوگاه و نور، وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند.وی گفت: باید این هشدار و تذکر جدی را بدهیم که غفلت از ویروس باعث می‌شود به‌سرعت بیماری شعله‌ور شود، به‌تدریج شهر، شهرستان و استان‌ها را قرمز کند و درنهایت کشور را به سمت ابتلا و مرگ‌ومیر بالا ببرد. بنابراین از مردم خواهش می‌کنم به‌هیچ‌وجه غفلت نکنند زیرا کاهش نسبی موارد بیماری و مرگ ناشی از زحمات زیاد مردم، مسئولان، رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی اصناف و مشاغلی است که فشارهای اقتصادی زیادی را تحمیل کرده است.رئیسی افزود: از مردم خواهش می‌کنیم در شب‌های منتهی به شب یلدا دورهمی های خانوادگی را به خانواده خودشان محدود کنند و دورهمی های فامیلی نداشته باشند زیرا ۵۱ درصد موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها ناشی از دورهمی های خانوادگی است و اگر غفلتی صورت بگیرد تمام دستاوردها از بین می‌برد.

جرائم خودروها و اصناف متخلف
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اعمال جرائم و محدودیت‌های کرونایی گفت: تردد خودروها در جاده‌های بین‌شهری بعد از اعمال محدودیت‌ها حدود ۳۱ درصد در کشور کاهش پیداکرده است که بسیار قابل‌توجه است و به همین علت تصادفات بین‌شهری خسارتی ۴۶ درصد، جرحی ۳۰ درصد و فوتی ۴۲ درصد کاهش پیداکرده است.وی ادامه داد: بعد از اعمال محدودیت تردد ۹ شب تا ۴ صبح در شهرهای قرمز و نارنجی تاکنون ۶۰۰ هزار خودرو جریمه شدند. همچنین ۶۰ هزار خودرو به علت تردد بین‌شهری در مناطق قرمز و ۵۲ هزار خودرو در مناطق نارنجی جریمه شدند و ۷۷۲ هزار خودرو که با پلاک غیربومی می‌خواستند به شهر دیگری بروند برگردانده شدند و دو میلیون خودرو نیز تذکر گرفتند.رئیسی گفت: همچنین از اول آذر تاکنون حدود ۲۳ هزار صنف به علت رعایت نکردن اصول و پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند.