کد خبر : 83186 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۲۲ - 00:10
پس از 20 سال و با میانجیگری آمریکا صورت خواهد گرفت ازسرگیری رابطه مراکش با اسرائیل اشاره: کشور مراکش در شمال غربی آفریقا که ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد، سال‌ها قبل از معدود کشورهای عربی بود که با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشت؛ اما این روابط سطح پایین در سال ۲۰۰۰ و در پی سرکوب فلسطینیان از سوی ارتش اسرائیل در جنبش انتفاضه قطع شد. اما اکنون مراکش توافق کرده روابط خود با اسرائیل را پس از ۲۰ سال از سر بگیرد. قرار است دو کشور سفارت‌های خود در تل‌آویو و رباط را باز کنند و خطوط هوایی هم میان آن‌ها برقرار شود. به‌این‌ترتیب، مراکش در کنار مصر و اردن، امارات، بحرین و سودان، ششمین کشور جهان عرب است که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و روابط دیپلماتیک با آن برقرار می‌کند. البته مراکشی‌ها در ازای قبول پیشنهاد آمریکا برای رابطه با اسرائیل، کاخ‌سفید را مجاب کرده‌اند که حاکمیت این کشور بر اراضی صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. مراکش این اراضی را بعد از خروج اسپانیا از صحرای غربی، و در جریان درگیری‌های میان جبهه پولیساریو با مراکش و موریتانی تصاحب کرده است. گفتنی است کوشنر، داماد و مشاور ترامپ پس از اعلام این خبر گفته «عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل نیز تقریبا قطعی است».

ستاره صبح-

قرار است امضای محمد ششم، پادشاه مراکش و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل پای توافق میان دو کشور قرار گیرد. دونالد ترامپ روز پنجشنبه، ۱۰ دسامبر، در توییتر نوشت: «یک رویداد تاریخی دیگر! دو دوست بزرگ ما، یعنی مراکش و اسرائیل توافق کردند که روابط کامل دیپلماتیک باهم برقرار کنند - یک گام بزرگ دیگر در مسیر صلح خاورمیانه!». کاخ‌‎سفید اعلام کرده که محمد ششم، پادشاه مراکش در گفتگو با دونالد ترامپ توافق کرده که «روابط اقتصادی و فرهنگی خود با اسرائیل را گسترش دهد تا به گسترش ثبات در منطقه بیانجامد». بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم این توافق را «تاریخی» خوانده است. نتانیاهو در سخنانی تلویزیونی از پادشاه مراکش تشکر کرده و گفته مردم اسرائیل و مراکش پیش از قطع روابط «روابط بسیار گرمی باهم داشتند». مصر، امارات و بحرین هم روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌های مجزا، از تصمیم مراکش استقبال کردند. اما رهبران تشکیلات فلسطینی با محکوم کردن این تصمیم گفته‌اند که چنین اقداماتی اسرائیل را برای «نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان» تشویق می‌کند. تشکیلات فلسطینی و در رأس آن محمود عباس برقراری و عادی‌سازی روابط میان کشورهای عرب و اسرائیل را شدید موردانتقاد قرار داده‌اند و می‌گویند این خلاف وعده جهان عرب است که گفته بود تا هنگام تشکیل کشور مستقل فلسطینی، اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

توافق صحرای غربی
کاخ‌سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق میان آمریکا و مراکش برای برقراری رابطه با اسرائیل، واشنگتن ادعای مالکیت مراکش بر اراضی صحرای غربی را به رسمیت خواهد شناخت. آقای ترامپ این تصمیم را در گفتگوی تلفنی خود با پادشاه مراکش هم تصریح کرده و آن را طرحی جدی، معتبر و واقع‌گرایانه برای حل مسئله صحرای غربی دانسته است. صحرای غربی که تا سال ۱۹۷۵ مستعمره اسپانیا بود، پس از قیام صحراوی‌ها -بومیان این منطقه- محل مناقشه و نزاع میان جبهه پولیساریو و مراکش و موریتانی شد. موریتانی و جبهه پولیساریو بعداً به صلح رسیدند اما مراکش علاوه بر تصرف بخش‌های بزرگی از صحرای غربی، یک خاک‌ریز بزرگ در این میان احداث کرد که در اواسط دهه ۸۰ میلادی به اتمام رسید. مراکش مدعی است که این اراضی همواره به این کشور تعلق داشته است اما اتحادیه کشورهای آفریقا، با به رسمیت شناختن استقلال صحرای غربی، جبهه پولیساریو را به عضویت خود پذیرفتند. اقدامی که با ترک اعتراضی مراکش از این اتحادیه همراه شد. در سال ۱۹۹۱ مراکش و جبهه پولیساریو (که موردحمایت الجزایر است) آتش‌بس کردند و بنا شد که درباره استقلال صحرای غربی همه‌پرسی برگزار شود؛ وعده‌ای که هنوز عملی نشده است.

واکنش جبهه پولیساریو
سیدی عمر، سفیر جبهه پولیساریو در سازمان ملل متحد هم روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم آمریکا گفت که «وضعیت قانونی صحرای غربی بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» مشخص و تبیین شده است. او در توییتر نوشته: «این اقدام نشان می‌دهد که رژیم مراکش حاضرشده که وجدان خود را در ازای تسلط بر اراضی اشغالی صحرای غربی، بفروشد». به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده این جبهه در اروپا هم گفته تصمیم کاخ‌سفید حتی «یک وجب واقعیت را عوض نخواهد کرد و بر عزم و اراده مردم صحرای غربی درباره سرنوشت‌شان» اثری نخواهد داشت. ماه گذشته هم جبهه پولیساریو اعلام کرد که ازنظر آن، آتش‌بس ۳۰ ساله با مراکش نقض شده و با عملیات ارتش مراکش در مناطق بین طرفین، عملاً خاتمه یافته است. این در حالی است که لطفی بوچارا، سفیر مراکش در روسیه به بی‌بی‌سی گفته مراکش آتش‌بس را نقض نکرده بلکه نیروهای ارتش این کشور به تحرکات نیروهای جبهه پولیساریو پاسخ داده‌اند که یک‌راه ارتباطی به موریتانی را مسدود کرده بودند. کاخ‌سفید روز پنجشنبه، ۱۰ دسامبر، اعلام کرد که بر اساس توافق با مراکش «آمریکا باور دارد که تشکیل کشور مستقل صحرای غربی یک گزینه واقع‌گرایانه برای حل مناقشه موجود نیست بلکه یک خودمختاری واقعی در قالب حاکمیت مراکش تنها راه عملی و قابل‌اجرا دراین‌باره است.» به گزارش رویترز، کاخ پادشاهی مراکش هم اعلام کرده که بر اساس توافق امروز، آمریکا یک کنسولگری در صحرای غربی بازخواهد کرد». بااین‌حال برخی صاحب‌نظران معتقدند توافق میان مراکش و کاخ‌سفید «تغییر عمده‌ای در عمل ایجاد نخواهد کرد چراکه این منازعه به حدی بزرگ است که لزوماً با خواست رئیس‌جمهوری آمریکا برطرف نخواهد شد».