کد خبر : 83165 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۱۸ - 00:18
در مراسم روز دانشجوی دانشگاه تهران مطرح شد: ضرورت بازگشت به آرمان‌های انقلاب، تقویت جمهوریت و مافیای اقتصاد سیاسی اشاره: مراسم روز دانشجوی امسال در دانشگاه تهران متأثر از بیماری کرونا متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد. صندلی‌های خالی، حضور انگشت‌شمار چند دانشجو و سکوت حاکم بر سالن مراسم که هر سال موجی از شور و شعف دانشجویان را به خود می‌دید، خودنمایی می‌کرد. در این مراسم «فرشاد مؤمنی» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، «علیرضا علوی تبار» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و «علی شکوری راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت حضور داشتند. وجود مافیای اقتصادی، ضرورت نوسازی و بازسازی ساختار اصلاحات، تقویت جمهوریت و بازگشت به آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ازجمله مباحثی بود که توسط سه مدعو این مراسم مطرح شد. در ادامه گزیده‌هایی از مراسم روز دانشجوی دانشگاه تهران به نقل از جماران می‌آید که در پی می‌خوانید:

ستاره صبح-

مؤمنی: دولت‌های گذشته 
در اقتصاد ضعف داشته‌اند
فرشاد مؤمنی، اقتصاددان در این مراسم گفت: اقتصاد ایران از نقطه عطف پایان جنگ تا امروز هر روز به صورت فزاینده تحت تأثیر مافیا بوده و یکی از شگفت‌انگیزترین مسائل تاریخ ایران این است که در طول سه دهه، چهار رئیس‌جمهور با دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و بین‌المللی متفاوت را تجربه کرده‌ایم، ولی هر چهار نفر یک سیاست را در اقتصاد پیگیری کرده‌اند و از تجربیات زمان خودشان هم نتوانسته‌اند درس بگیرند و مدام در حال آزمایش و خطا هستیم. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: همه دولت‌های 30 سال گذشته در اقتصاد ضعف داشته‌اند و باید به آرمان‌هایی که موتور محرک انقلاب شد برگردیم. کشور با بحران برابری، بحران کارآیی و بحران مشارکت روبروست و این کارنامه یک پیام مشخص دارد که نهادهای نظارتی رسمی کفایت بایسته نداشته‌اند که قبل از مرگ سهراب به درد این اقتصاد برسند. ذخیره دانایی کشور هنوز در حدّی هست که از این بن‌بست‌ها عبور کند، اما اگر مناسبات رانتی حاکم باشد من احساس خطر می‌کنم. وی در پاسخ به این سؤال که اگر مناسبات رانتی از بین برود طی چند سال می‌توانیم به چشم‌انداز امیدوار کننده برسیم؟ اظهار داشت: اگر کل نظام با هم باشند، مسیری که برای ژاپن 60 سال و برای آمریکا 100 سال طول کشید، به اعتقاد من در کمتر از دو دهه می‌توان طی کرد و به یک افق روشن برای دستیابی به آرمان این کشور رسید.

علوی تبار: ضرورت اصلاحِ اصلاح‌طلبان
علیرضا علوی تبار نیز در این مراسم گفت: جنبش اصلاحات یک موجود زنده پیچیده است. به همین دلیل می‌تواند با محیط تطبیق کند. حرکت جمعی اصلاحات در طول عمر خودش تحولات محیطی مختلفی را تجربه کرده و بنابراین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بدون تطبیق با شرایط مسیر خود را پیش ببرند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ما نمی‌توانیم تسلیم تحولات محیطی شویم، اما نباید به تحولات بی‌توجه باشیم. اصلاح‌طلبان اگر بخواهند بمانند باید از نظر گفتار سیاسی، سازمان‌دهی و خط مشی‌ها خودشان را نوسازی و بازسازی کنند. بدون نوسازی و بازسازی نمی‌توان پروژه اصلاح ساختاری را پیش برد و وظیفه ملی که بر عهده ماست را به خوبی انجام دهیم.

شکوری راد: آرمان‌های انقلاب کمرنگ شده است
علی شکوری راد نیز با اشاره به اینکه این مراسم متفاوت از سال‌های قبل و با حضور تعداد انگشت‌شمار دانشجو برگزار شد، گفت: شرایط کرونا باعث شده که امروز در این سالن شاهد شور و نشاط نیستیم. هرچند چندین سال است که دانشجویان به دلیل برخوردهای امنیتی که با آن‌ها شده کمتر رغبتی به حضور در تجمعات دارند. خدا لعنت کسانی را که کاری کرده‌اند دانشجویان که همیشه پیشانی مباحث سیاسی بوده‌اند ترجیح بدهند عرصه را خالی کنند. دبیرکل حزب اتحاد ملت با تأکید بر اینکه ما با شرایط سختی روبرو هستیم، افزود: اصلاحات به این دلیل شکل گرفت که مردم دیدند آرمان‌های انقلاب کمرنگ شده و برنامه اصلاحات در سال 76 هویت پیدا کرد؛ که در حقیقت بازگشت به آرمان انقلاب است. تفاوت اصلاح‌طلبان با کسانی که مقابل آن‌ها هستند برمی‌گردد به اینکه مردم بر اساس مانیفستی که امام در نوفل‌لوشاتو شرح داد، دیدند که بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام آن مانیفست به فراموشی سپرده شد و به خصوص پس از رحلت امام حس کردند این چیزی نیست که بر اساس آن انقلاب شد و اصلاحات شکل گرفت. شکوری راد همچنین گفت: اصلاحات درخشان‌ترین عملکرد اقتصادی پس از انقلاب را داشته به طوری که در این دوره سند چشم‌انداز 20 ساله نوشته شد.

پرسش و پاسخ
پس از صحبت مدعوین مراسم پرسش و پاسخ شروع شد و علیرضا علوی تبار در پاسخ به نخستین سؤال، گفت: جمهوریت باید تقویت شود و تا آخر مردم‌سالاری برویم. برابری باید به عنوان یک آرمان مطلوب پیش روی ما قرار گیرد. علی شکوری راد نیز در پاسخ به سؤالی گفت: در انتخابات مجلس یازدهم هم امکان حضور و هم انگیزه وجود نداشت و مردم هم پای صندوق نیامدند و یک امکان تضمین شده برای اصولگرایان به وجود آمد و مجلسی تشکیل شد که با اطمینان می‌توان گفت در تراز جمهوری اسلامی نیست. مجلسی شکل گرفت که حتی برای همسوها هم افتخارآمیز نیست. اگر انتخاباتی مثل مجلس برگزار شود حیثیتی برای کشور باقی نمی‌ماند. میزان مشارکت مردم برای اصل نظام سرمایه است. به همین خاطر رهبری همیشه تأکید داشته‌اند که میزان مشارکت مردم در انتخابات قوی‌ترین تضمین امنیت کشور است.

قرائت بیانیه انجمن اسلامی 
دانشگاه تهران
در انتهای مراسم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بیانیه این تشکل به مناسبت روز دانشجو را قرائت کرد. در بخش‌هایی از بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران آمده است: «در حالی ۱۶ آذر امسال را به پاس خون شهدای دانشجوی آذر ۳۲ گرامی می‌داریم که امروز پس از گذشت ۶۷ سال از آن تاریخ، همچنان دوستان و همکلاسیانمان صرفاً به خاطر داشتن عقایدی متفاوت در حال گذراندن دوران محکومیت خود در بند هستند. [...] گویی تاریخ ما مملو از تکرارها و تکرارهاست و هر بار که مردم احساس کردند که اینبار موفق گشته‌اند تا گامی به سوی آزادی و آبادی ایران عزیز بردارند، اراده‌های شوم و پنهان مانع از آن گشته است که این حال نیک و دستاورد عزیز به ثمر رسد. گویی [...] دستی از غیب، مانعی تازه بر سر راه ملت ما در راه دستیابی به آزادی و آبادی می‌گذارد... .