کد خبر : 83164 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۱۸ - 00:18
ستاره صبح دلایل گران شدن مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات را بررسی می‌کند افزایش قیمت دلار، رانت ارز دولتی و عدم نظارت اشاره: قیمت مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات در هفته‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. سیاست‌های تنظیم بازار شامل تزریق مرغ منجمد به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میدان‌ها میوه و تره‌بار به قیمت کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان‌هم نتوانست قیمت مرغ را در بازار از 30 هزار تومان کاهش دهد. قیمت هر شانه تخم‌مرغ هم در این روزها بیش از 30 هزار تومان است. یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در توئیتی نوشت: افزایش قیمت کالاها ربطی به تحریم و قیمت ارز ندارد. دراین‌ارتباط سخنگوی صنایع لبنی و سخنگوی اتحادیه مرغداران واکنش نشان دادند و مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها را افزایش قیمت دلار و نهاده‌های دامی می‌دانند. نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند. شنیده‌شده که محموله ۸۱ هزار تنی ذرت از گمرک بدون مجوز وزارت کشاورزی ترخیص شده است و معلوم نیست که سود حاصل از فروش ذرت در بازار سیاه که بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان است به جیب چه کسانی رفته است؟ چندی پیش در اخبار آمده بود که بیش از 200 هزار تن ذرت در گمرک فاسد شده است. اگر دستگاه‌های نظارتی توان مدیریت ارز دولتی و جلوگیری از رانت را ندارند و وزارت صمت هم نمی‌تواند کالای اساسی واردشده را به‌درستی مدیریت کند و وزارت کشاورزی نمی‌تواند کالای اساسی واردشده رابین اصناف توزیع کند، چرا عرضه و تقاضا را در بازار آزاد نمی‌کنند تا بازار خودش را مدیریت کند؟

ستاره صبح-

دلایل گرانی لبنیات 
یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در توئیتی از ورود این کمیسیون به موضوع افزایش پیاپی قیمت لبنیات با توجه به تأثیر شیر بر سلامت مردم خبر داد. وی گفت: افزایش قیمت کالاها هیچ ربطی به تحریم و قیمت ارز ندارد. این توییت با واکنش صنایع لبنی روبه‌رو شد، آن‌ها معتقدند زمانی که حدود 90 درصد نهاده‌های دامی وارداتی است هم تحریم و هم قیمت ارز بر محصولات لبنی تأثیرگذار است.
به گزارش ایلنا؛ محمدعلی محسنی بندپی در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به افزایش قیمت لبنیات نوشت: "کمیسیون بهداشت به موضوع افزایش پیاپی قیمت لبنیات ورود می‌کند. دولت نه‌تنها برای شیر یارانه در نظر نگرفته بلکه متأسفانه با افزایش مداوم قیمت آن‌هم مواجه هستیم. افزایش قیمت شیر سلامت مردم را تهدید می‌کند. افزایش قیمت کالاها  هیچ ربطی به تحریم و قیمت ارز ندارد."در این خصوص محمدرضا بنی‌طباء در گفت‌وگو با ایلنا گفت: افزایش قیمت محصول خواست صنایع لبنی نیست چراکه صنعت لبنیات مانند هر صنعت دیگری با افزایش قیمت آسیب می‌بیند. افزایش قیمت محصول به معنی کاهش تقاضا است که مطلوب هیچ تولیدکننده‌ای نیست.به گفته بنی‌طباء؛ در صورت کاهش تقاضا، تولیدکننده سه گزینه پیش روی خود دارد؛ گزینه اول افزایش قیمت، گزینه دوم کاهش کیفیت و گزینه سوم تعطیلی خطوط تولید است، اما صنایع لبنی تنها دو گزینه را می‌توانند انتخاب کنند، افزایش قیمت یا تعطیلی خطوط. تعطیلی خطوط به معنی از دست رفتن اشتغال‌زایی و سال‌ها زحمات یک سرمایه‌گذار است، درنتیجه صنایع لبنی گزینه افزایش قیمت را انتخاب می‌کنند.
سخنگوی صنایع لبنی کشور با اشاره به عوامل افزایش قیمت محصولات لبنی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت محصولات لبنی شیر خام است که 65 درصد قیمت تمام‌شده را تشکیل می‌دهد. شیر خام از سال گذشته تا امروز 88 درصد افزایش قیمت داشته و فقط در روزهای اخیر با مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار قیمت آن رشد 55 درصدی داشته است.وی معتقد است: به‌رغم اینکه آمار وزارت صمت نشان می‌دهد که میزان واردات نهاده دامی تغییر نداشته و بانک مرکزی گزارش داده ارز ترجیحی (4200تومانی) برای واردات نهاده‌ها را تخصیص داده است، اما به دلیل انحراف در توزیع، بخش اعظم نهاده‌های دامی با نرخ آزاد به دست دامدار می‌رسد. سایر مواد اولیه تولید لبنیات ازجمله بسته‌بندی نیز تابع نرخ ارز است چراکه فرآورده‌های پتروشیمی با ارز قیمت‌گذاری می‌شود.
وی  بهترین گزینه برای کنترل قیمت را تبعیت از قانون عرضه  و تقاضا دانست و پیشنهاد داد: دولت و مجلس به‌جای  فشار بر بخش تولید و استفاده از سیاست منسوخ‌شده قیمت‌گذاری دستوری، یارانه نهاده‌های دامی وارداتی را به اقشار کم‌درآمد برای افزایش سرانه مصرف شیر تخصیص دهند.بنی‌طبا گفت: ما انتظار داریم نمایندگان مجلس به‌جای حاشیه‌سازی نظرات کارشناسان را بشوند و تصمیمی بگیرند که به نفع تولیدکننده و مردم است.
چرا تخم‌مرغ گران شد؟
سخنگوی اتحادیه مرغداران تخم‌گذار افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزایش هزینه حمل‌ونقل و کاهش تولید را از دلایل گران شدن تخم‌مرغ در بازار عنوان کرد.ناصر نبی پور در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به افزایش قیمت مصوب نهاده‌های دامی در هفته‌های اخیر گفت: در هفته‌های اخیر دولت قیمت مصوب هر کیلوگرم گنجاله سویا را با افزایش 20 درصدی  3 هزار 220 تومان و هر کیلوگرم ذرت را با افزایش 15 درصدی یک هزار و 700 تومان تعیین کرده است.وی افزود: پیش‌ازاین قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت و جو دامی 1500 تومان و گنجاله سویا 2750 تومان بود.او تصریح کرد: به‌تبع افزایش قیمت مصوب، در بازار آزاد قیمت این دو نهاده مهم رشد قابل‌توجهی داشت، به‌نحوی‌که در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گنجاله سویا به 16 هزار تومان و هر کیلوگرم ذرت به 4500 تومان رسیده است. 75 تا 80 درصد از هزینه تمام‌شده تولید تخم‌مرغ را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد.وی بالا رفتن کرایه حمل را نیز از دیگر دلایل افزایش قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ عنوان کرد و افزود: کرایه‌های حمل بار به‌طور رسمی 35 درصد افزایش داشته است، علاوه بر آن کامیون مبلغ اضافی به‌عنوان پشت بارنامه از مرغداران برای حمل نهاده‌ها طلب می‌کند.به گفته نبی پور فقط هزینه کرایه باریک هزار و 250 تومان بر قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ می‌افزاید.

احتمال رانت ۱۶۰۰ میلیاردی 
از ترخیص بی‌اجازه ذرت!
با اظهارات متفاوتی که برای ترخیص محموله ۸۱ هزار تنی ذرت که از گمرک بدون مجوز وزارت کشاورزی ترخیص شده، وجود دارد، اینکه کجا و چگونه این محموله مصرف‌شده مبهم است و اگر این ذرت‌ها از بازار سر درآورده باشند، حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود ناشی از فروش آن خواهد بود. به گزارش ایسنا، ماجرا از نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک شروع می‌شود که پیگیر نحوه ترخیص ۸۱ هزار تن ذرتی شده بود که بدون مجوز این وزاتخانه از خرداد، تیر و مرداد امسال قبض انبار و ترخیص شد.

وزارت کشاورزی: تکلیف ترخیص بدون مجوز را روشن کنید
معاون وزارت جهاد کشاورزی از رئیس‌کل گمرک ایران خواسته بود که طی بررسی‌های خود جریان را مشخص و منعکس کند که مدتی بعد، گمرک مربوطه طی نامه‌ای توضیحاتی ارائه و در کل اعلام کرد که «مجوزهای لازم ازجمله دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات وزارت کشاورزی اخذشده و از سویی شرکت دریافت‌کننده ذرت، یک شرکت تولیدی و صنعتی درزمینه تولید فروکتوزی از ذرت بوده و هیچ گونه فروش و عرضه‌ای در بازار نداشته است، فاقد کد بازار گاه بوده، شرکت بازرگانی و یا تجاری نیست و ذرت‌های واردشده صرفاً جهت مصرف خود شرکت و به‌عنوان مواد اولیه آن است. »

موضع دیگر گمرک و تناقض با تکلیف
از سوی دیگر به‌تازگی یکی از مدیران گمرک اعلام کرده که «در زمان ترخیص ذرت‌های مذکور، این سامانه در اختیار نبود و برای جلوگیری از رسوب کالا به‌صورت درصدی در اختیار صاحب کالا قرار گرفت.» قبلاً از سوی گمرک ایران به گمرکات اجرایی تکلیف شده بود حتی برای ترخیص نهاده‌ها باید مجوز بازار گاه دریافت شود، بااین‌حال آنچه اتفاق افتاده خارج از چارچوب بوده است.

بازار سیاه 
چندی پیش رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در اظهاراتی به ماجرای این ترخیص اشاره و گفته بود که «هیچ نهاده‌ای از گمرک ایران نباید بدون اجازه وزارت جهاد کشاورزی خارج و توزیع شود که البته معاون این وزارتخانه اعلام کرده چند محموله بدون مجوز خارج و توزیع‌شده که بازار سیاه به وجود آورده است.»

 ارز ۴۲۰۰ تومانی و رانت سنگین
بنابراین اگر این محموله ۸۱ هزار تنی ذرت در بازار آزاد فروش رفته باشد رانت سنگینی را به همراه داشته است، چراکه ذرت ازجمله کالاهای اساسی واردشده با ارز ۴۲۰۰ تومانی است و اگر به‌طور متوسط با نرخ ۲۵ هزار تومان فروش رفته باشد، در هر کیلوگرم حدود ۲۰ هزار تومان سود دارد و درمجموع سود فروش این محموله رقمی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حاضر فقط برای پنج قلم کالای اساسی ازجمله ذرت، جو و گنجاله سویا اختصاص پیدا می‌کند و هرگونه تخطی در رابطه با جریان واردات و ترخیص این کالاها با توجه به اختلاف قیمت بالای بازار آزاد می‌تواند نتایج منفی به همراه داشته باشد.