کد خبر : 83147 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۱۶ - 00:04
اعمال محدودیت‌های کرونایی نتیجه داد نجات جان 4621 هموطن از مرگ اشاره: محدودیت‌های کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا ‌شد. نتیجه اعمال محدودیت‌ها این شد که ۶۴ شهر در وضعیت قرمز باقی‌مانده و ۲۷۸ شهر وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر وضعیت زرد دارند. میزان محدودیت‌ها در شهرهایی که مانند تهران از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده‌اند، کاهش‌یافته، برخی مشاغل بازگشایی شدند، اما تردد بین‌شهری با خودروهای پلاک غیربومی همچنان ممنوع است و تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. به گفته وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا وضعیت نارنجی در شهرها به‌ویژه تهران شکننده است و هرگونه سهل‌انگاری و عادی انگاری باعث خیز دوباره کرونا خواهد شد و محدودیت‌ها سخت‌تر اعمال خواهد شد. این در حالی است که همچنان تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا بالاست به‌طوری‌که متأسفانه در 24 ساعت منتهی به ظهر روز شنبه ۱۲ هزار و ۱۵۱ نفر دیگر مبتلابه کرونا شدند و تعداد مبتلایان از مرز یک‌میلیون نفر عبور کرد و همچنین با فوت ۳۲۱ بیمار دیگر، شمار جان‌باختگان به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید. در همین حال رئیس‌جمهور هشدار داد که 7 شهر در شرایط فوق قرمز هستند و گفت: به امید واکسن کرونا نباید مراقبت‌ها کاهش پیدا کند.

ستاره صبح-

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۱۵ آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۶۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۱۹ هزار و ۷۰۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۱۷ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۶۲۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

وضعیت کرونا در هفته گذشته
لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین موارد بستری کرونا در هفته دوم آذر در کشور ۱۷ نفر به ازای هر صد هزار نفر بود و بیشترین میزان بستری در استان‌های ایلام، سمنان، اردبیل، یاسوج و یزد گزارش شد که با اختلاف زیاد بالاتر از میانگین کشوری است. میانگین هفتگی موارد مرگ‌ومیر کووید ۱۹ در هفته دوم آذر نیز در کشور ۳۶ به ازای هر یک‌میلیون نفر بود و بیشترین میزان مرگ در استان‌های یزد، کردستان، اردبیل، خراسان جنوبی گزارش شد.وی افزود: به‌رغم کاهش شهرهای قرمز و کاهش نسبی موارد بستری و مرگ‌ومیر کرونا در هفته گذشته که مرهون همراهی مردم و همکاری‌های بین بخشی و تلاش شبانه‌روزی کادر بهداشتی و درمانی است اما نمودار موارد بستری در برخی استان‌ها مانند گیلان، مازندران و گلستان صعودی است و به‌رغم بهبود نسبی وضعیت در کشور وضعیت حساس، ناپایدار و شکننده است و بیم آن می‌رود که سهل‌انگاری و عادی انگاری موجب خیز مجدد بیماری بشود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ بازگشایی و تأمین معیشت مردم ضروری است و تداوم رعایت اصول بهداشتی موجب کاهش اعمال محدودیت‌ها می‌شود اما هرگونه سهل‌انگاری و عادی انگاری موجب بازگشت محدودیت‌های سختگیرانِ می‌شود.

کرونا در جهان
بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز براثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران ازنظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

۷ شهرستان در وضعیت فوق‌ قرمز
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بابیان اینکه در این مدت ۴۲۰ مصوبه داشته‌ایم و به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم، گفت: تاکنون ۸۵ درصد مصوبات ما عملیاتی شده است.روحانی تأکید کرد: هرکجا وضعیت قرمز باشد ما محدودیت‌ها را اجرایی و اعمال می‌کنیم. ما به کانال ۵۰۰ نفر فوتی در روز نزدیک شده بودیم و حتی به ما می‌گفتند که وضعیت بدتر نیز می‌شود اما امروز به کانال ۳۰۰ نفر بازگشتیم و امیدواریم از این نیز کمتر شود.رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اگر مراعات در جامعه ما موردتوجه قرار نگیرد و مردم حس کنند شرایط عادی شده، یک ‌ماه بعد باز به شرایط بحرانی باز می‌گردیم، تأکید کرد: حتی اگر واکسن مفید و مؤثر به دست ما برسد و ما هم برای مردم آن را فراهم کنیم، لازم است که همچنان پروتکل‌ها رعایت شود، چراکه نه مشخص است آثار این واکسن‌ها چقدر است، نه مشخص است که چه عوارضی دارد و نه به‌محض تزریق، تأثیر می‌گذارد. به امید واکسن نباید مراقبت‌ها کاهش پیدا کند. هیچ واکسنی نیز صد درصد اثربخش نیست و همچنین نمی‌دانیم که این ویروس چقدر تغییر ژنتیکی در آینده خواهد داشت. پس در این شرایط لازم است پروتکل‌ها مراعات شود. طبق گزارش‌ها ۷ شهرستان در وضعیت فوق‌ قرمز دارند که باید حتماً برای این شهرستان‌ها اقدامات فوری انجام گیرد، چراکه نرخ ابتلا به کرونا در این شهرستان‌ها صعودی است.رییس‌ جمهور در پایان با اشاره به شرایط امروز تهران در زمینه شیوع کرونا اظهار کرد: تهران در شرایط نارنجی است اما ما لب مرز قرمز شدن شرایط قرار داریم و اگر مراقبت‌ها و نظارت و کنترل کافی انجام نگیرد بازهم بعد دو هفته ممکن است شرایط تهران قرمز شود.

عادی انگاری نکنید
وزیر بهداشت با اشاره به کاهش روند بستری و مرگ ناشی از کرونا در کشور با اجرای محدودیت‌ها، گفت: از مردم خواهش می‌کنم که این نشانه‌ها را به‌حساب عادی نپندارند.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی گفت: طبق پیش‌بینی‌هایی که مؤسسات علمی جهان کرده بودند، متأسفانه اروپا، امریکا و بسیاری از کشورهای جهان در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند. پیش‌بینی که برای جهان کرده بودند، متأسفانه درست از آب درآمد، اما پیش‌بینی که برای کشور ما شده بود، متفاوت شد.وی افزود: کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا و آلمان خیز بسیار وحشتناکی را از بیماری و مرگ نشان می‌دهند. باکمال تأسف آلمانی‌ها در روز جمعه با مرگ ۴۳۲ مورد در روز مواجه بودند، آمریکایی‌ها با مرگ بالای ۲۸۰۰ روبرو بودند. همچنین سایر کشورهای اروپایی با مرگ‌های نزدیک به ۱۰۰۰ مواجه بودند.
نمکی ادامه داد: امروز باافتخار می‌گوییم که با اعمال محدودیت‌ها توانستیم از بیش از ۳۰ هزار مورد بستری و ۴۶۲۱ مرگ با محاسبه عدد ورقمی که داریم، بکاهیم. این روش را ادامه داده و به سمت روزهای دورقمی و تک‌رقمی پیش می‌رویم. البته از مردم خواهش می‌کنم که این نشانه‌ها را به‌حساب عادی نپندارند.

جزییات تبدیل وضعیت شهرها
علی‌رضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت رنگ‌بندی شهرها گفت: محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته به اجرا درآمده بود. در حال حاضر ۶۴ قرمز، ۲۷۸ نارنجی و ۱۰۶ زرد داریم.

رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های کرونا
وی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۵ درصد رسیده است و نویدبخش این است که ما در کنترل اپیدمی می‌توانیم موفق باشیم.

وضعیت صعودی کرونا 
در استان‌های شمالی
وی افزود: از ۶۴ شهر قرمز فعلی، ۱۱ شهر روند نزولی کندی دارند و ۷ شهر وضعیت صعودی دارند که بی‌تردید این شهرها نیاز به افزایش مراقبت دارند. عمده استان‌هایی که الآن روند نزولی متفاوتی نسب به سایر نقاط کشور دارند و شاید روند ثابت و گل‌ها صعودی دارند، استان‌های شمالی هستند؛ استان گلستان، گیلان و مازندران از استان‌هایی هستند که روندشان صعودی شده است. در استان قزوین هم گرچه روند بیماری کند شده، ولی هنوز روند نزولی به شکل قوی آغاز نشده است و نیاز است مراقبت‌ها بیشتر باشد. در استان اردبیل هم وضعیتی داریم که نیاز است محدودیت‌ها در آنجا افزایش یابد تا شاهد کاهش موارد بستری باشیم.

دورهمی ها عامل ۵۱ درصد 
انتقال بیماری
رییسی ادامه داد: مجدداً تأکید می‌کنم با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان، مهم‌ترین عامل ایجاد بیماری و انتشار آن دورهمی های خانوادگی است؛ چراکه این موضوع می‌تواند تا ۵۱ درصد عامل انتشار بیماری باشد. خواهشم آن است که این موضوع رعایت شود. منع ترددهای شبانه هم بیشتر روی همین موضوع تأکید می‌کند که بحث دوره‌امی مای خانوادگی کم شود.