کد خبر : 83104 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۹ - 00:07
برقراری محدودیت‌ها نتیجه داد شنبه کرونا دیگر رکورد نزد اشاره: اوج‌گیری تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در ماه آبان باعث شد که محدودیت‌های کرونایی برای دو هفته از اول آذر در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرا شود. اعمال محدودیت‌ها باعث شد که غول کرونا در 24 ساعت منتهی به‌روز شنبه دیگر نتواند رکورد بزند و تعداد مبتلایان که تا روز جمعه گذشته به 14000 نفر در روز رسیده بود در روز شنبه به ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید و تعداد جان‌باختگان که در هفته‌های اخیر به بیش از 400 نفر رسیده بود به 391 نفر رسید. آمارها نشان می‌دهد که اعمال محدودیت‌ها برای حفظ جان شهروندان مؤثر است. در این رابطه معاون وزیر بهداشت گفت: از ۸۹ شهری که از پنجم آبان محدودیت‌های کرولایی در آن‌ها اعمال‌شده، ۸۷ شهر از وضعیت قرمز خارج‌شده‌اند. دکتر رئیسی گفت: اکنون در ۱۶۰ شهر و شهرستان که قرمز بودند در ۱۴۵ شهر روند کاهش بیماری آغازشده است. که خبر خوشحال‌کننده است. گفتنی است که دلیل صعود پیک سوم کرونا برگزاری تجمعات و برگزاری امتحانات کنکور و بازگشایی مدارس و ... بوده است. این در حالی است که وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته اعلام کرد که امتحانات مدارس به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد مگر اینکه متخصصان بهداشت اجازه ندهند. این زنگ خطری است که تعداد قربانیان کرونا دوباره افزایش یابد که در این صورت تاوان بی‌تدبیری مسئولان را باید کسبه و اصناف بپردازند.

ستاره صبح-

کرونا جان ۳۹۱ نفر دیگر 
را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۹۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز هشتم آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۸۲۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۴۸ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۶۵ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۵۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

بیشترین مرگ و ابتلا 
به کرونا در استان‌ها
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین بروز هفتگی ابتلا به کووید ۱۹ در هفته گذشته به ۲۰ نفر به ازای هر صد هزار نفر رسید و بیشترین میزان ابتلا در استان‌های ایلام، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی گزارش شد. همچنین میزان میانگین موارد مرگ ناشی از این بیماری نیز در هفته گذشته در کشور به ۴۰ نفر در هر یک‌میلیون نفر رسید و بیشترین میزان مرگ نیز در استان‌های یزد، سمنان و خراسان جنوبی بود.

رعایت اصول بهداشتی و خود مراقبتی
وی گفت: موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در دنیا از مرز ۶۲ میلیون نفر گذشت و تعداد جان‌باختگان این بیماری نیز از یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار نفر فراتر رفت. با توجه به اینکه این بیماری هنوز هیچ واکسن و داروی تائید شده‌ای ندارد، همچنان مهم‌ترین راه مقابله با این بیماری رعایت اصول بهداشتی و خود مراقبتی است. امیدواریم با افزایش انگیزه و همکاری مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی و همکاری مطلوب دستگاه‌ها و نهادهای متولی و مسئول در اجرای محدودیت‌ها شاهد توقف شیوع بالا و گسترده این بیماری در آینده نزدیک باشیم.
به گزارش ایرنا، آمار مرگ کرونا در ایران از ۱۰ آبان به بالای ۴۰۰ نفر رسید و بعد از حدود یک ماه دوباره به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافت.

۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا 
خارج شدند
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ۸۹ شهری که از پنجم آبان محدودیت‌های کرولایی در آن‌ها اعمال‌شده است، ۸۷ شهر از وضعیت قرمز خارج‌شده‌اند.
به گزارش ایرنا علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: از مردم عزیز بابت تحمل و رعایت بسیار مناسب محدودیت‌های ایجاد شده، تشکر می‌کنم. به‌طورکلی با توجه به میزان رعایت دستورالعمل‌ها که به بالای ۹۰ درصد رسیده است، روند بیماری کاهشی شده است.وی اعلام کرد: اکنون در ۱۶۰ شهر و شهرستان که قرمزرنگ بودند در حدود ۱۴۵ شهر روند کاهش بیماری آغازشده است. در ۱۵ شهر باقیمانده هم در همین هفته این روند کاهشی شروع خواهد شد.رئیسی ادامه داد: نباید دوباره فریب بخوریم که چون روند رو به کاهش است دیگر لازم نیست کاری کنیم بلکه همان‌طور که رئیس‌جمهوری هم تأکید کرد؛ همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را باید جدی بگیریم و از ترددهای غیرضروری، حضور در مراسم پرتجمع به‌خصوص در فضای های بسته امتناع کنیم.وی افزود: با توجه به سرد شدن هوا و بسته شدن در و پنجره‌ها و کاهش تهویه باید بیشتر دستورالعمل‌ها را رعایت کرد چراکه این موارد در شیوع این بیماری بسیار مؤثر خواهند بود.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: خوشبختانه میزان آزمودن‌ها را تا پایان این ماه به ۱۰۰ یا ۱۲۰ هزار در روز خواهیم رساند.رئیسی به سامانه یکپارچه رصد آزمایش‌ها که راه‌اندازی شده است، اشاره کرد و گفت: اکنون همه آزمایش‌های مثبت در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود؛ در چهار روز گذشته با استفاده از این سامانه از حضور ۱۷۴۸ نفر که دارای تست مثبت بودند و قصد سفر با هواپیما، قطار و یا اتوبوس داشتند جلوگیری کردیم.

داشتن کارت ملی الزامی است
وی اظهار کرد: با توجه به مصوبه ستاد برای کنترل ورود افرادی که دارای تست مثبت هستند از امروز همراه داشتن کارت ملی برای دریافت خدمت در ادارات و برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی الزامی است؛ بنابراین هم‌وطنان برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان باید حتماً کارت ملی همراه داشته باشند. چنانچه آزمایش مثبتی دیده شود باکارت ملی قابل چک کردن است.

حضور حداقلی کارکنان
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: از امروز ادارات دولتی همه تعطیل هستند مگر اینکه بالاترین مقام مسئول یک دستگاه یا اداره الزام داشته باشِ که برخی افراد حضورداشته باشند یعنی حضور حداقلی کارکنان دولت در این هفته مدنظر است.

تمدید محدودیت‌ها
رئیسی ادامه داد: دوشنبه همین هفته مجدداً وضعیت شیوع و بروز بیماری را رصد می‌کنیم و اگر شهرهایی در وضعیت قرمز یا نارنجی باشند، دوباره محدودیت را اعمال خواهیم کرد و اگر چنانچه شهر یا شهرستانی از وضعیت قرمز به نارنجی یا زرد تبدیل‌شده باشد به همان نسبت محدودیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.