کد خبر : 83103 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۹ - 00:07
گزارش چالش تولد و ازدواج در 9/9/99 زیر سایه کرونا! اشاره: فروغ صالح آبادی- روزنامه نگار: امروز در تقویم کشور به تاریخ منحصربه‌فرد ۹/۹/۹۹ وارد شدیم، عددی که در هر دهه از قرن یک‌بار تکرار می‌شود و همین مسئله باعث شده برخی از پدر و مادران اصرار داشته باشند که مهمان توراهی خود را در این روز به دنیای روشن پاگشا کنند. «آدم‌بزرگ‌ها عاشق عدد و رقم‌اند. وقتی با اونا از یه دوست تازه حرف بزنی هیچ‌وقت ازتون راجع به چیزهای اساسی سؤال نمی‌کنند، هیچ‌وقت نمی‌پرسن آهنگ صداش چطوره؟ چه بازی‌هایی دوست داره؟ پروانه جمع می‌کنه یا نه؟ می‌پرسن چند سالشه؟ چندتا برادر داره؟ وزنش چقدره؟ پدرش چقدر حقوق می‌گیره؟ و تازه بعدازاین سؤالات است که خیال میکنن طرف رو شناختن. وقتی به آدم‌بزرگا بگی یه خونه قشنگ دیدم از آجر قرمز که جلو پنجره‌هاش غرق گل شمعدونی و بومش پر از کبوتر بود، محاله بتونن مجسمش کنن. باید حتماً بهشون گفت یه خونه چند میلیون تومنی دیدم تا صداشون بلند بشه: وااای چه قشنگ! (شازده کوچولو - آنتوان دوسنت اگزوپری)». ۷۷ سال از انتشار کتاب «شازده کوچولو» می‌گذرد و شاید اگزوپری نداند که ما آدم‌بزرگ‌ها آن‌قدر غرق در عدد و رقم مانده‌ایم که دیگر شورش را هم درآوردیم و جریانی را با عنوان تاریخ تولد لاکچری ایجاد کرده‌ایم!

ستاره صبح-نهم آذرماه سال 99 به دلیل آنچه «رُند» بودن این تاریخ خوانده می‌شود شاید بتوان گفت از ماه‌ها قبل مورد استقبال تعداد زیادی از خانواده‌ها قرارگرفته، به‌طوری‌که حاضرند برخی اتفاقات زندگی‌ خود را در این تاریخ انجام دهند تا به‌اصطلاح خاص باشد! درواقع روز ۹ آذر ۹۹ روزی مانند سایر روزهای تقویم است. با این تفاوت که 9/9/99 رندترین تاریخ در دهه اخیر است. به همین دلیل است که رزرو وقت برای ثبت لحظات در رندترین تاریخ دهه به یک سرگرمی گران برای مرفهان بی‌درد تبدیل‌شده است. روز گذشته خبرهایی از رزرو تخت بیمارستان برای ساعت ۹ و ۹ دقیقه روز 9/9/99 در یکی از بیمارستان‌های تهران بسیار خبرساز شد. طی سال‌های اخیر تمایل خانواده‌ها به این تاریخ‌ها بیشتر شده و تعداد تولدها در این روزها بیشتر از حد معمول بوده است؛ مانند تاریخ‌های زیر که طبق خبرها، تعداد زایمان‌ها در آن‌ها حداقل دو برابر تعداد روزهای عادی بوده است. در ادامه به آمارهای موجود در تاریخ‌های رند دهه‌های اخیر توجه کنید.
۸/۸/۹۸: تولد ۵۲۴۲ نوزاد
۷/۷/۹۷: ۲۱۸۷ نوزاد
۶/۶/۹۶: ۵۶۸۰ نوزاد
۵/۵/۹۵: ۶۰۱۳ نوزاد
۸/۸/۸۸: ۴۱۹۵ نوزاد
۹/۹/۹۹: ؟
البته بعضی از نوزادان شانس خوبی داشته و دقیقاً در همین روزها و تاریخ‌های اصطلاحاً لاکچری متولدشده‌اند؛ اما برخی از والدین نیز با پرداخت هزینه‌های بالا و قبول ریسک و خطر احتمالی برای نوزاد حاضرشده‌اند که فرزندان خود را اجباراً در این روزها به دنیا بیاورند. دراین‌ارتباط روز گذشته عصر ایران نوشت: «مارادونا که رفت، همه حسرت نبوغ فوق‌العاده او در فوتبال را می‌خورند؛ استعدادی که شاید دنیای فوتبال دیگر شاهد همچون اویی نباشد. محسن فخری‌زاده که ترور شد، همه از علم او حرف زدند و از اینکه فخری‌زاده یک دانشمند برجسته در زمینه هسته‌ای و پزشکی بوده است. پرویز پورحسینی به خاطر بازی‌های خوبش در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در یادها ماند. هیچ‌کس از تاریخ تولد آن‌ها حرف نزد. اصلاً مهم نبود. شاید تنها اهمیتش این است که بدانیم آن‌ها در چه سنی به دیار باقی شتافتند؛ همین. فکر می‌کنید که مثلاً ۸۰ سال دیگر، اخبار اعلام می‌کند که فلانی که متولد 9/9/99 بود از دنیا رفت و وای به حال بشریت بعد از او؟ خیر! از وقتی جهان، جهان شد، ویژگی‌های اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، فردی و علمی افراد، نشان فضیلت و برتری آن‌ها بوده است و نه تاریخ تولد. نمی‌دانم شاید برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند که اگر پسر یا دخترشان در تاریخ رُند، پای به عرصه گیتی بگذارد، دیگر احتیاج به دانشگاه رفتن، هنر آموختن و انسان شدن ندارد. گویی خدا پکیجی را آماده کرده است و همه این‌ها را یک جا به متولدین 9/9/99 یا دیگر تاریخ‌های رند اهدا می‌کند. بچه‌ای که از اول زندگی یاد گرفته است که تاریخ تولدش وجه تمایز او با دیگران است، احتمالاً تلاشی برای رسیدن به یک جایگاه اجتماعی مناسب نمی‌کند، چون فکر می‌کند از روزی که چشم باز کرده است این جایگاه را دارد. 30 سال دیگر وقتی آقا پسر متولد 9/9/99 به خواستگاری می‌رود، از او در مورد شغل و میزان تحصیلات سؤال می‌کنند. پدر در پاسخ لبخندی می‌زند و می‌گوید که این چه سؤالی است و از جیبش شناسنامه آقازاده را درمی‌آورد و رو به خانواده عروس می‌گیرد که آنچه همه خوبان دارند، پسر ما در تاریخ تولدش دارد! یا از میزان تحصیلات و هنرهای عروس خانم می‌پرسند و مادرش می‌گوید که از هر انگشت دختر ما یک هنر می‌بارد چون او متولد 9/9/99 است. حالا که عروسی‌ها تعطیل‌شده، اما اگر کرونا نبود مطمئن باشید که در 9/9/99 شاهد عروسی‌های چنان و چنان بودیم. چون با عروسی در تاریخ رند، خوشبخت‌ترین آدم‌های روزی زمین می‌شویم. دیگر باهم دعوا نخواهیم کرد و همیشه چون دو مرغ عشق عاشق باهم زندگی می‌کنیم تا مرگ ما را از هم جدا کند. البته نباید چندان تعجب کرد. در جامعه‌ای که پول داشتن، ارجح به هر فضیلت اخلاقی است، باید هم برخی فکر کنند که داشتن یک تاریخ تولد خاص می‌تواند برای آن‌ها یک آپشن و ویژگی مهم باشد. مواظب باشیم ناهنجاری‌ها تبدیل به هنجار نشوند و مسائل ساده‌ای که هیچ اصالتی ندارند برای ما آدم‌ها تبدیل به فضیلت نشوند.»
علاوه بر تولد فرزندان، اصرار به ازدواج در این تاریخ نیز یکی از اتفاقات عجیب است. از همین رو بسیاری از کسانی که در شرف ازدواج هستند، تاریخ 9/9/99 را برای ثبت عقد ازدواج خود انتخاب می‌کنند. این در حالی است که از ماه‌ها پیش به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، با بخشنامه رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، محدودیت‌هایی برای فعالیت دفاتر ازدواج و طلاق مانند دفاتر ثبت‌اسناد رسمی گذاشته شد. ازجمله این محدودیت‌ها این بود که اولاً مقرر شد، دفاتر ازدواج و طلاق به‌صورت زوج و فرد فعالیت کنند و ثانیاً ثبت ازدواج حداکثر با حضور ۶ نفر از خانواده‌های عروس و داماد آن‌هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.
اغلب متخصصان و مسئولان حوزه سلامت درباره تبعات زایمان‌ها و سزارین‌های زوری برای درج تاریخ تولد نوزاد در ۹ آذر ۹۹ هشدار داده‌اند و حتی تمهیداتی هم برای پیگیری چنین اقدامی از سوی بیمارستان‌ها به‌عنوان یک تخلف، پیش‌بینی‌شده است، اما ظاهراً عزم خانواده‌هایی که تاریخ تولد بچه‌شان را رند می‌خواهند، جزم است و چیزی جلودارشان نیست. حتی ثبت‌احوال اعلام کرده که هر کس از ابتدای آذر به دنیا بیاید، برایش به تاریخ 9/9/99 شناسنامه صادر می‌کنیم، اما این هم بعید است فایده‌ای داشته باشد چون خانواده‌های لاکچری نمی‌خواهند تاریخ تولد بچه‌شان در شناسنامه، فیک باشد. آن‌ها همه‌چیزشان اورجینال است!