کد خبر : 83076 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۴ - 00:05
گزارش خبری تحلیلی کوچک شدن کیک اقتصاد اشاره: بانک مرکزی گزارش اقتصادی فصل بهار سال جاری را روز گذشته منتشر کرد. در این گزارش آمده که رشد اقتصادی کشور در فصل بهار ۲.۸- درصد بوده است و اقتصاد ایران در فصل بهار طی دو سال ۱۳ درصد کوچک‌تر شده است. این آمارها نشان می‌دهد که کیک اقتصاد در سال‌های 98 و 99 روند کوچک شدن به خود گرفته است. معنای این فرایند این است که خانوارها از رفاه کمتر برخوردار شده‌اند. اقتصاددانان و صاحب‌نظران و کارشناسان دلیل کوچک‌شده کیک اقتصاد را نداشتن استراتژی، ادامه تحریم‌ها، عدم تصویب لوایح FATF، شیوع بیماری کرونا و ... می‌دانند. این عوامل باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شده است. برای مقابله با این سیکل معیوب از یک‌سو لازم است به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی توجه شود و از سوی دیگر با تعامل با دنیا به‌ویژه کشورهای همسایه و تصویب لوایح FATF بستر برای رشد اقتصادی کشور از حالت منفی به مثبت فراهم شود. گفتنی است که پس از انعقاد برجام در سال 94 رشد مثبت اقتصادی در سال‌های 94، 95 و 96 آغاز و حتی به دو رقم هم رسید.

ستاره صبح-

بانک مرکزی گزارش اقتصادی فصل بهار سال جاری را منتشر کرد. بر اساس این گزارش رشد اقتصادی فصل بهار با احتساب بخش نفت برابر با ۲.۸- درصد بوده است. به‌طورکلی اقتصاد ایران در فصل بهار نسبت به بهار سال ۹۷، بیش از ۱۳ درصد کوچک‌تر شده است. مصرف حقیقی بخش خصوصی نیز در این مدت کاهش بیش از ۱۳ درصد را نشان می‌دهد.
به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بانک مرکزی نماترهای اقتصادی در سه ماه فصل بهار را منتشر کرد. بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی در این فصل با احتساب بخش نفت به قیمت‌های ثابت سال 90 برابر با 146 هزار میلیارد تومان بوده‌ که نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته کاهش 2.8 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تولید ناخالص داخلی بدون احتساب بخش نفتی برابر با 128.2 هزار میلیارد گزارش‌شده‌ که حاکی از رشد اقتصادی 0.6- درصدی نسبت به بهار سال گذشته است.
 تولید بخش نفت به قیمت ثابت با کاهش 16 درصدی نسبت به سال گذشته، بیش‌ترین کاهش را تجربه کرده است. همچنین میزان تولید این بخش نسبت به سه‌ماهه اول سال 97، کاهش بیش از 55 درصدی را نشان می‌دهد.
تحولات دو سال اخیر موجب شده که سهم بخش نفت در اقتصاد از 19.5 درصد در بهار سال 97 به 5.6 درصد در سه ماه ابتدایی امسال کاهش پیداکرده است.
 بخش مسکن نیز با رشد 3.9 درصدی بیش‌ترین افزایش را در سه ماه اول امسال ثبت کرده است. بخش خدمات متأثر از شیوع بیماری کرونا نیز با کاهش 1.6 درصدی همراه بوده است.
به‌طورکلی اقتصاد ایران در فصل بهار نسبت به بهار سال 97، بیش از 13 درصد کوچک‌تر شده است.
نکته دیگر کاهش مصرف حقیقی بخش خصوصی است. در بهار امسال مصرف بخش خصوصی که بیانگر میزان رفاه خانوارها محسوب می‌شود 4 درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافت. طی چند سال اخیر و کاهش رشد اقتصادی، مصرف بخش خصوصی با کاهش بیش از 13 درصدی روبرو بوده است.

افزایش ۱۵.۸ درصدی تورم فصلی تولیدکننده
تورم فصلی تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور در تابستان به ۲۷.۲ درصد رسید که رشدی ۱۵.۸ درصدی نسبت به فصل قبل داشته است.
شاخص قیمت تولیدکننده به متوسط قیمت کالاها و خدماتی می‌گویند که بنگاه‌ها درازای کالاها یا خدمات خود دریافت می‌کنند. این شاخص تبیین‌گر نرخ تورم در قیمت‌ها است و صرفاً مربوط به هزینه‌های تولید توسط کارخانه‌های است. افزایش درصد این شاخص نسبت به دوره قبل، موجب افزایش تورم و درنهایت افت ارزش سهام شرکت‌های صنعتی و ارزش ارز آن کشور در مقابل دیگر کشورها خواهد شد.
 بر اساس گزارش مرکز آمار، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل تابستان سال ١٣٩٨، ٤٠,٧ درصد افزایش داشته‌اشت.
 تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان ١٣٩٩ به ٢٧,٢درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ١٥.٨ درصد افزایش داشته است. بیش‌ترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش صنعت (٣٧.٠درصد) است.
همچنین بر اساس این گزارش، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) در تابستان ١٣٩٩ به ٤٠,٧ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ٢٨.٧واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل تابستان سال ١٣٩٨، ٤٠.٧درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کم‌ترین نرخ مربوط به بخش کشاورزی با ٢١.۹ درصد و بیش‌ترین نرخ مربوط به بخش معدن (٦٩.١درصد) است.
تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهارفصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ٢٣,٦درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل بدون تغییر بوده است. در فصل موردبررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کم‌ترین تورم سالانه مربوط به بخش کشاورزی (١٠.۹ درصد) و بیش‌ترین آن مربوط به بخش معدن (٤٤. درصد) است.
همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه و سالانه متعلق به بخش کشاورزی بوده و بیشترین تورم نیز به بخش معدن اختصاص دارد. پس از کشاورزی بخش خدمات در رتبه دوم کم‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه و برق نیز در رتبه دوم کم‌ترین تورم سالانه قرارگرفته است.
تورم سالانه کالاهای 
صادراتی و وارداتی
مرکز آمار گزارش مقدماتی شاخص قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی را منتشر کرد که بر این اساس تورم سالانه ریالی کالاهای صادراتی و وارداتی به ترتیب ٨٤,٩ و ٣٤٧,١ بوده است.بر این اساس تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داد‌ه‌های ریالی در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل، ٦٧,٧ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٨ حدود ١٥.٥ واحد درصد افزایش داشته است.تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیز در فصل بهار امسال نسبت به فصل قبل، ١٠.٨درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٨ حدود ٢.٢ واحد درصد افزایش داشته است.کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته‌شده از این مواد، و ...» (٣,٦- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات صنایع شیمیایى یا صنایع وابسته به آن و ...» (٨٨.٤ درصد) است.

تورم نقطه‌به‌نقطه
تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌‎های ریالی در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٠٧,٥ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه زمستان ١٣٩٨ حدود ٨١.١ واحد درصد افزایش داشته است.تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٧.٢ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه زمستان سال ١٣٩٩، ٥.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم سالانه
تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهارفصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٩ برابر با ٣٤٧,١ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه زمستان ١٣٩٨ (برابر با ٢٩٥.٢درصد) ٥١.٩ واحد درصد افزایش داشته است.تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در چهارفصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٩ برابر با ٣٣.٢ درصد بوده است که در مقایسه به مدت مشابه سال قبل حدود ٥١.٩واحد درصد افزایش داشته است.کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چربی‌ها و روغن‌هاى حیوانى یا نباتى و...» (٢,٧ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین‌آلات و وسایل مکانیکى؛ ادوات برقى؛ اجزاء و قطعات آن‌ها و...» (٤٥٠.٢ درصد) است.کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (٩,٠ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «اشیاء هنرى، اشیاء کلکسیون یا عتیقه» (١٧٦.٣درصد) است.