کد خبر : 83063 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۳ - 00:01
گزارش مهار کرونا با خیابان‌های خالی اشاره: کرونا همچنان در روزهای اخیر رکورد ‌زده و می‌زند. متأسفانه در یک شبانه‌روز منتهی به‌روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا از مرز 13 هزار نفر گذشت و به ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار رسید و با فوت ۴۷۵ بیمار دیگر تعداد جان‌باختگان به ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید. این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها میدانی دومین روز اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان‌ها با همراهی مردم در اجرای مقررات همراه بوده است. وزارت بهداشت آمار امیدوارکننده‌ای از اعمال محدودیت‌ها در هفته آخر آبان در 43 شهر ارائه کرد که نشان می دهد روند ابتلا به بیماری کرونا در این شهرها نزولی شده است. محدودیت‌های جدید کرونایی از اول آذر در ۴۴۸ شهر کشور به مدت دو هفته اجرا خواهد ‌شد. شواهد و قرائن نشان می دهد که شنبه‌شب از ساعت 21 که مقررات منع تردد خودروها به اجرا گذاشته شد به دلیل جریمه یک‌میلیون تومانی برای خودروهای متخلف در شهرهای قرمز و 500 هزارتومانی در شهرهای نارنجی و زود خیابان‌ها خالی از خودرو شدند. این اتفاق دو پیامد مهم در پی دارد. یکی مقابله با کرونا و دیگری کاهش آلودگی هوا و نیلگون شدن آسمان شهرها. قدیمی ترها به یاد دارند که تعداد خودرو در شهرها اندک بود و به همین دلیل آسمان شهرها نیلگون، صاف و آبی بود. پرسش این است که آیا با کاهش تردد خودروها آسمان شهرها دوباره پاک خواهد شد؟ به گفته متخصصان لازم است محدودیت‌ها مستمر باشد تا جان مردم از شر آلودگی هوا و کرونا حفظ شود.

ستاره صبح-

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۷۵ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز دوم آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۱۶۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کوهید ۱۹ در کشور به ۸۵۴ هزار و ۳۶۱ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۰۳ هزار و ۴۴۵ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۹۶ نفر از بیماران مبتلابه کوهید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۷۸۸ هزار و ۱۶ آزمایش تشخیص کوهید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.
لاری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

کرونا در هفته گذشته
وی افزود: میانگین بروز هفتگی ابتلا به کوهید ۱۹ در کشور در هفته گذشته ۲۴ در ۱۰۰ هزار نفر بود و بیشترین میزان ابتلا در استان‌های ایلام، سمنان، یزد و خراسان جنوبی گزارش شد که به میزان زیادی در این شهرها از میانگین کشور بیشتر بود. همچنین میانگین موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در هفته گذشته در کشور ۴۴.۵ به ازای هر یک‌میلیون نفر بود و بیشترین میزان مرگ در استان‌های یزد، خراسان جنوبی، ایلام، آذربایجان غربی و سمنان گزارش شد.

اطلاعیه شماره 2 قرارگاه مبارزه با کرونا
کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، در اطلاعیه شماره ۲ قرارگاه، از ارزیابی مثبت از مرحله آغازین طرح جدید محدودیت‌ها، خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:
«اکنون‌که کمتر از ۳۶ ساعت از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها برای مبارزه با کرونا می‌گذرد، و پس از بررسی گزارش‌های ارزیابی ۳۱ استاندار کشور از وضعیت اجرای طرح و همچنین مرور گزارش‌های میدانی و عملیاتی ۴۵۰ فرماندار و رؤسای شبکه‌های بهداشت و درمان در شهرستان‌های مختلف کشور و وضعیت تخصصی ارائه‌شده از سوی دستگاه‌های عضو در بازدید فرمانده قرارگاه از مرکز کنترل قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند؛ روند اجرای طرح جدید محدودیت‌ها با موفقیت آغازشده و حرکت در جهت تحقق اهدافِ موردنظر از اجرای محدودیت‌ها، شکل‌گرفته که مستوجب تقدیر و سپاسگزاری فراوان از عموم مردم شریف در اقصی نقاط میهن پهناور اسلامی ازجمله صاحبان مشاغل است. بی‌تردید اشکالات و نقاط ضعف موردی موجود در اجرای طرح، در گزارش‌های نظارتی به‌عمل‌آمده به‌دقت شناسایی‌شده و پس از بررسی کارشناسی، فوراً در خصوص آن، اتخاذ تدبیر و تصمیم به عمل خواهد آمد و در روزهای آتی شاهد رفع این مشکلات خواهیم بود. قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنین مصرانه از عموم مردم شریف و عزیز ایران درخواست می‌نماید، کماکان با اجرای دقیق توصیه‌های بهداشتی و مشخصاً رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استمرار اجرای محدودیت‌های ابلاغ‌شده ازجمله اجتناب از سفر به دیگر مناطق کشور، زمینه طرد و نفی هر چه سریع‌تر ویروس منحوس کرونا را از سرزمین ایران فراهم آورند. به حول و قوه الهی، ان شاا..»

    تهران کماکان شلوغ است
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: با توجه به اعمال محدودیت‌ها در تهران، هنوز تعداد زیادی از مردم از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و شهر تهران کماکان شلوغ است و متناسب با شهر کرونا زده نیست.علیرضا زالی روز یکشنبه در حاشیه مراسم اهدای ۵ هزار بسته بهداشتی به محرومان در جمع خبرنگاران افزود: امید است در روزهای آینده با اعمال جدی‌تر محدودیت‌ها، شاهد تغییر جدی‌تری باشیم. بررسی‌های میدانی حاکی است که کماکان شهر به آن حدی از آهنگ تقلیل حرکت‌های بین‌شهری و درون‌شهری نرسیده است و ما هنوز نگران هستیم.زالی ادامه داد: البته قضاوت دقیق در این زمینه نیازمند زمان و تحلیل آماری است که در اولین فرصت ارزیابی در این زمینه انجام می‌شود. کماکان شهر و استان تهران یک شهر قرمز و با شرایط بحرانی تلقی می‌شود.وی در پاسخ به این سؤال که از چه موقع می‌توان ثمرات محدودیت‌های اعمال‌شده را مشاهده کرد، گفت: گزارش‌های میدانی از روز گذشته در تهران نشان می‌دهد، محدودیت‌های اعمال‌شده به آن شکلی که موردنظر ما بوده، موجب تقلیل ترددهای درون‌شهری نشده است.زالی ادامه داد: یافته‌های ترافیکی و مشاهدات میدانی حاکی از این است که هنوز نتیجه مورد لزوم و مطلوب ما در کنترل اپیدمی در تهران حاصل نشده است.وی خاطرنشان کرد: عمدتاً آثار این‌گونه محدودیت‌ها در حوزه مرگ‌ومیر حدود یک ماه تا ۴۰ روز آینده مشاهده می‌شود و در کاهش سیر بیماری هم حداقل سه هفته باید زمان ببرد.زالی ادامه داد: تنها موردی که ممکن است اثربخشی آن زودتر مشاهده شود در مورد بیماران و مراجعات سرپایی است که حدود ۱۴ تا ۱۵ روز دیگر دیده می‌شود.بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، در مناطق قرمز شامل تهران علاوه بر تعطیلی بسیاری از مشاغل، خودروهای شخصی از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح حق تردد ندارند.

فارس
در مبادی ورودی استان فارس همانند روز نخست، کنترل تردد خودروها در حال انجام است و اصناف غیرضروری عمدتاً تعطیل هستند و مسئولان از همکاری مردم و اصناف قدردانی کردند. شهر شیراز در شامگاه اول آذر و طبق گزارش میدانی و مشاهدات خبرنگاران ایرنا خلوت‌ترین شب خود را سپری کرد البته تردد برخی موتورسواران در برخی نقاط شهر مشاهده شد که بدون توجه به محدودیت‌ها در حال تردد بودند. تعداد بسیار محدودی از خودروها نیز در برخی نقاط شهر تردد می‌کردند که از ترس جریمه شدن شماره پلاک خودرو خود را پوشانده بودند.
 
زنجان
ورودی شهر زنجان روز دوم آذر با تعدادی از خودروهای غیربومی که اغلب پلاک تهران است مواجه بود اما راننده و سرنشینان آن‌ها زنجانی و یا افراد شاغل در زنجان بودند و تعدادی نیز دارای بیمار بستری در بیمارستان‌های زنجان بودند که با ارائه مدارک به مأموران مستقر در محل امکان ورود به شهر را پیدا کردند. در روز گذشته و در اولین روز محدودیت‌های هوشمند در شهر زنجان کسبه شهر محدودیت‌ها را رعایت کردند و تعداد اندکی نیز رعایت نکردند.

قزوین
در دومین روز اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند خیابان‌های شهر قزوین خلوت شده‌ و به نحو چشمگیری از میزان ترددها کاهش‌یافته است. شبکه بانکی باز است و به‌نوعی با ازدحام و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در داخل بانک و باجه‌ها مواجه هستیم که لازم است نظارت بیشتری در این حوزه صورت گیرد. مشاهدات خبرنگاران ایرنا از اولین و دومین روز اجرای محدودیت‌های کرولایی نشان می‌داد که جمع زیادی از شهروندان قزوینی این محدودیت‌ها را جدی گرفته‌اند. البته برخی تخلفات نیز از چشم‌ها پنهان نماند، مانند مخدوش کردن پلاک خودروها برای ثبت نشدن از سوی دوربین‌ها که انتظار می‌رود در روزهای آتی تدبیری برای برخورد با این تخلف اندیشیده شود. فعالیت برخی دست‌فروشان نیز باوجود اعلام محدودیت‌های کرولایی و ممنوعیت فعالیت اصناف غیرضروری و همچنین تردد از ساعت ۲۱ شب به بعد تأمل‌برانگیز بود.همچنین عبور و مرور برخی خودروها با پلاک غیربومی (عمدتاً تهران) در خیابان‌های قزوین نیز قابل‌توجه بود البته به دلیل نزدیکی پایتخت به قزوین برخی ساکنان قزوین دارای خودروهای با پلاک تهران هستند.