کد خبر : 83030 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۸ - 23:59
نظر یک پزشک متخصص و یک اقتصاددان در زمینه مقابله با کرونا و خسارت‌های ناشی از آن پیامد تعطیلی مشاغل در شرایط سخت کرونا اشاره: ویروس کرونا که بیش از 9 ماه است وارد ایران شده، تاکنون بیش‌از ۸۰۰هزارنفر مبتلا داشته و همچنان برشمار مبتلایان آن افزوده می‌شود. روز گذشته سخنگوی وزارت‌ بهداشت اعلام کرد در 24ساعت منتهی به ۲۸ آبان ۱۳۹۹ خورشیدی، ۴۸۰نفر با کرونا جان‌باخته‌اند. اکنون شمار جان‌باختگان این بیماری با آمارهای دولتی به ۴۲ هزار و ۹۴۱نفر رسیده است؛ درحالی‌که بنابر گفته مقام‌های رسمی وزارت‌بهداشت، سازمان نظام‌پزشکی، برخی اعضای ستادملی کرونا و برخی متخصصان، آمار واقعی جان‌باختگان دو تا سه‌برابر آمار رسمی است. همچنین روز گذشته آزمایش کرونای ۱۳هزار و ۴۲۱نفر جدید دیگر مثبت شد و ۲۸۳۷نفرشان بستری شدند. اما بحث‌وجدل‌ها درباره لزوم اجرای طرح تعطیلی کامل یک تا دوهفته‌ای در تهران و کلان‌شهرها، طی هفته‌های گذشته از سوی کارشناسان، صاحب‌نظران و برخی مسئولان مطرح‌شده است. طرحی که به گفته برخی و در صورت اجرا با چالش‌های تأمین منابع اقتصادی روبرو خواهد بود. دراین‌ارتباط ستاره صبح نظر یک پزشک متخصص و یک اقتصاددان را در ارتباط با ضرورت تعطیلی کسب‌وکارها در روزهای کرونایی و پیامدهای اقتصادی آن بررسی کرده است.

ستاره صبح-

محمدقلی یوسفی، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: «در برخی از محافل رسانه‌ای و اقتصادی، مکرراً در خصوص لزوم اتخاذ تمهیدات یا ملاحظات پیچیده برای اجرای طرح تعطیلی سخن گفته‌شده و این در حالی است که تعلل و عدم توجه به زمان در شرایط عادی مطرح خواهد بود، نه شرایط غیرعادی و توام با اضطرار.  اکنون اما به دلیل مشکلات به وجود آمده به‌واسطه تحمیل بحران از سوی اپیدمی کرونا و در کنار آن، بی‌توجهی مسئولین، متأسفانه مهار این اپیدمی از کنترل خارج‌شده و در صورت تداوم، فاجعه‌ای تاریخی را به جامعه ایران سربار خواهد کرد. دراین‌بین اما نباید فراموش کرد که شرایط امروز ایران به معنای واقعی، بحرانی بوده و مرگ انسان‌ها با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. اگر کسانی با درک غیرصحیح و غیرکارشناسی خود به مسئله کرونا نگاه نکرده و از همان ابتدا، قم یا مناطق تحت شیوع ویروس را قرنطینه یا لاک داون کرده بودند، امروز شاهد بروز این فاجعه در کشور نبودیم. البته، ما به دنبال مقصر در این شرایط نیستیم و آنچه به گفته پزشکان و متخصصان، لازم و ضروری می‌نماید، لزوم تعطیلی دوهفته‌ای تهران و برخی از نقاط آسیب‌دیده از اپیدمی است که اجرای این طرح، می‌تواند به احیای نسبی توان کادر درمان کمک کرده و از جان باختن شمار بیشتری از هم‌وطنان جلوگیری کند».

منابع مالی قرنطینه
یوسفی که معتقد است دولت باید، ضمن تعطیلی شرکت‌ها، مؤسسات، ادارات و نهادها، سایر دستگاه‌ها و صنوف غیرضرور را نیز به مدت دو هفته تعطیل کرده و با شناسایی خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر و شهروندان در معرض خطرات اقتصادی از طریق نهادهایی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادهای مرتبط، منابع لازم  را آماده و برای جبران خسارت ناشی از کرونا در بین آنان توزیع کند؛ وی در ادامه گفت‌وگو با امتداد تصریح کرد: «البته با آغاز اجرای این طرح به‌مرور نیز، نیازهای جدی اقشار آشکارتر شده و دست مجری را برای ارتقا کیفیت آن باز خواهد کرد. همچنین، فراخوان دولت برای ثبت‌نام افراد آسیب‌پذیر از طریق دولت الکترونیک نیز به شناسایی هرچه منسجم‌تر این اقشار کمک خواهد کرد.  البته، دولت می‌تواند با توجه به شرایط اضطراری کنونی از طریق بانک مرکزی نیز، اقدام به چاپ پول کرده و منابع مالی لازم برای اجرای قرنطینه را تأمین کند. کما اینکه «کینز» ، یکی از  اقتصاددان برجسته نیز به این مهم اشاره داشته که دولت‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری، نسبت به چاپ پول بدون پشتوانه اقدام کرده و به یاری نیازمندان بشتابند.  در همین بین نیز با توجه به خستگی و فرسایش کادر درمان نیز، لازم است تا دولت با تأمین منابع مالی، دست‌کم تا رفع زمان اضطرار برای افزایش حقوق کارکنان حوزه سلامت اقدام کند. چراکه کادر درمان، امروز با فرسایش جدی روبرو بوده و نباید فشارهای سنگین کنونی جامعه را به گردن یک قشر بیاندازیم».

طرح تعطیلی شهرها
دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا  درباره وخیم شدن ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور به ستاره صبح گفت: «متأسفانه، وضعیت پایتخت ازنظر شیوع روزافزون اپیدمی کرونا به‌شدت وخیم شده  و به معنای واقعی کلمه، قرمز است. در این ارتباط پیشنهاد‌های فراوانی از سوی کارشناسان در خصوص لزوم تعطیلی تهران مطرح‌شد که مورد موافقت قرار نگرفت. من همچنان معتقدم که  طرح تعطیلی تهران باید اجرا و سفت‌وسخت نیز مورد پیگیری و نظارت قرار گیرد تا بتوانیم  بیماری را کنترل  و از جان‌باختن شمار بیشتری از هم‌وطنان جلوگیری کنیم.  در شرایط کنونی، اکثر تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی که به معالجه بیماران کرونایی تخصیص پیداکرده با تکمیل ظرفیت روبرو بوده و ما وضعیت دشواری را در این حوزه شاهد هستیم.  تخت‌های icu و بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیز پرشده و در صورت تداوم روند صعودی ورود بیماران جدید برای پذیرش آن‌ها با مشکل مواجه خواهیم بود.»