کد خبر : 83017 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۷ - 00:23
ستاره صبح بررسی می‌کند سقوط آزاد دلار و سکه اشاره: حباب بزرگ که در بازار دلار، طلا، خودرو و مسکن در ماه‌های گذشته شکل‌گرفته بود به‌تدریج در حال ترکیدن است. این فرایند از سال 97 به بعد به دلیل تحریم، عدم تصویب لوایح FATF، تداوم تنش میان ایران و آمریکا و سو مدیریت تیم اقتصادی دولت شکل گرفت. این موضوعات باعث شدند تا قیمت دلار رکورد بزند و از مرز 30 هزار تومان عبور کند و به طبع آن قیمت طلا و دیگر کالاها افزایش یافتند. رشد قیمت‌ها باعث افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم و همچنین کاهش ارزش پول ملی شده بود. اما کنار زدن ترامپ از اریکه قدرت در امریکا و ساخت دو واکسن کرونا که می‌تواند به عادی شدن بازار سرمایه و بازار کسب‌وکار کمک کند معادلات دلالان و سودجویان را به هم زد و قیمت دلار را تا 22 هزار تومان پایین آورد. البته روز گذشته قیمت دلار در کانال 25 هزار تومان قرار گرفت. همچنین مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در روزهای اخیر قیمت خودرو و مسکن دچار رکورد شده و فروشنده بسیار و خریدار وجود ندارد. انتظار می‌رود که در روزهای آینده این روند ادامه پیدا کند و بازارها به تعادل برسند و ضربه کاری به سود جویان و مافیای ثروت وارد شوند. البته وقت آن رسیده که دستگاه قضایی و دیگر نهادهای نظارتی به سراغ کسانی بروند که از فرصت پیش‌آمده سودهای نجومی به جیب زدند و حقوق مردم را ضایع کرده‌اند.

ستاره صبح-

عقب‌نشینی دلار به کانال 
۲۵ هزار تومان
دلار آمریکا، روز دوشنبه - ۲۶ آبان ۹۹ در صرافی‌های بانکی با ادامه روند کاهشی خود، ۱۰۰ تومان دیگر ارزان شد و به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به گزارش ایرنا، ساعت ۱۳ امروز در جریان معاملات در صرافی‌های بانکی، همچنین قیمت خرید دلار با کاهش همراه بود و ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.
بررسی روند معاملات ارزی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که کاهش ریسک‌های برون‌زا، حضور پرقدرت بازار ساز و تقویت عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی در راستای سیاست‌های بانک مرکزی در جهت مدیریت نوسانات نرخ ارز، تثبیت‌شده تا فضای هیجانی و التهابی از بازار ارز فاصله بگیرد و نرخ دلار و سایر ارزها، به‌تدریج بر مبنای متغیرهای اقتصادی تعیین شود.

افزایش بهای جهانی طلا
در اولین روز از آغاز به کار بازارهای جهانی در هفته جاری، بهای طلا بازهم به روند افزایشی خود ادامه داد.
 افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا و تضعیف ارزش دلار در بازارهای جهانی، سبب بالا رفتن بهای جهانی طلا شده است و به بیشترین رقم خود در یک هفته گذشته رسیده است. به گزارش رویترز، در حال حاضر بهای فلز زرد ۳۳ صدم درصد افزایش‌یافته است و به سطح یک هزار و ۸۹۵ دلار و ۴۱ سنتی رسیده است.
بر اساس این گزارش، عدم موفقیت دولت‌ها برای مهار بیماری کرونا در جهان سبب افزایش نگرانی‌ها از تبعات اقتصادی این بیماری و بالا رفتن بهای جهانی طلا شده است.

طلا در ایران ارزان شد
نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران از ادامه روند نزولی قیمت طلا و سکه خبر داد و گفت: قیمت‌ها در بازار طلا باوجود رشد بهای اونس، متأثر از ریزش نرخ ارز با کاهش همراه شد.محمد کشتی‌آرای در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به ادامه روند کاهشی در بازار طلا اظهار کرد: امروز باوجوداینکه اونس جهانی با حدود شش دلار افزایش نسبت به آخرین نرخ کار خود را آغاز کرده، اما قیمت‌ها در بازار طلا متأثر از روند نزولی بازار ارز با کاهش همراه شد. تقاضا برای خرید طلا کاهش‌یافته و در مقابل تعداد فروشندگان با ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها افزایش‌یافته که این موضوع نیز برافت قیمت طلا و سکه مؤثر بوده است.

حباب سکه 500 هزار تومان 
کاهش یافت
به گفته این فعال بازار طلا، با توجه به افت تقاضا حباب سکه در مقایسه با هفته گذشته 500 هزار تومان کاهش‌یافته و در معاملات به 700 هزار تومان رسیده است.
کشتی‌آرای با تشریح قیمت‌ها گفت: در جریان معاملات دیروز بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به 12 میلیون و 250 هزار و سکه طرح قدیم به 11 میلیون و 800 هزار تومان کاهش یافت؛ همچنین قیمت نیم‌سکه شش میلیون و 600 هزار، ربع‌سکه چهار میلیون و 500 هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و 600 هزار تومان است.
او افزود: قیمت هر مثقال طلا به پنج میلیون و 60 هزار و هر گرم طلای 18 عیار به یک‌میلیون و 168 هزار تومان رسید.

بازار خودرو در رکود
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نوسانات قیمت در بازار طبیعی است زیرا فاکتورهای کلان اقتصادی کشور از ثبات و پایداری مناسبی برخوردار نیستند.
نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه می‌گوید دلالانی که خودرو را گران خریدند حاضر به فروش ارزان آن نیستند و دبیر انجمن خودروسازان نیز دلالان را منتفع اصلی افزایش قیمت خودرو می‌داند نه خودروسازان و سیاست‌گذاران را.
فربد زاوه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سؤال که نقش دلالان در بازارها و البته بازار خودرو چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد؟ گفت: نمی‌توان نقش آن‌ها را نادیده گرفت. همین حالا در شرایطی که بازار انتظار کاهش قیمت رادارند، برخی شایعات بر رشد قیمت خودرو بین ۱۵ تا ۳۰ درصد استوار است و همین نشان می‌دهد دلالانی پرزور با تمام قدرت می‌خواهند مانع ریزش قیمت‌ها شوند.
 وی گفت: با تمام تلاش‌هایی که دلالان می‌کنند و حتی با خریدن برخی سایت‌ها و ... نه‌تنها توفیقی در شرایط کنونی نداشته‌اند بلکه همین حالا اگر پرایدی را به بازار ببرید کسی حاضر نیست از شما به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان خریداری کند.
 نکته مهم این است که بازار با رکودی عمیق روبروست. این نکته که خودروهای پس از ریزش ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی هنوز خریدار ندارند از سوی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز تائید شده است. وی درباره دلایل از دست رفتن فرصت دلالان در بازار گفت: دلالان روی اتفاقات مربوط و نامربوط سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن‌ها تبلیغاتی عجیب‌وغریبی راه انداخته بودند که پراید دویست میلیون تومان می‌شود و ... چراکه فکر می‌کردند ترامپ در آمریکا رای خواهد آورد. وقتی باختند و فضا از دستشان خارج شد طبیعتاً نتوانستند به‌سرعت ماجرایی جایگزین را بیافرینند و درنتیجه با موج ریزش قیمت دلار و ... خودرو نیز با کاهش قیمت روبرو شد و آن‌ها تلاش خود را برای بالا بردن قیمت یا حتی ممانعت از ریزش قیمت را به کار بستند.
وی در جواب این سؤال که دلیل عمده رکود بازار انتظار برای کاهش بیشتر است یا اتفاقاتی دیگر زمینه را برای ایجاد این وضعیت ایجاد کرده است؟ گفت: من فکر می‌کنم بخشی از ماجرای رکود در بازار خودرو نیز به نبود قدرت خرید و نبود نقدینگی کافی بازمی‌گردد. طبقه مصرف‌کننده واقعی در شرایط کنونی با نبود نقدینگی و کاهش قابل‌توجه قدرت خرید روبروست.

سومین روز سبزپوشی بازار سرمایه
در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۱۶ هزار و ۳۹۰ واحد مواجه شد. به گزارش خبرآنلاین، پس از ریزش‌های پیاپی شاخص بورس در هفته گذشته، در سه روز گذشته بازار سرمایه شاهد روند رو به رشد بوده است.
در پایان معاملات دیروز نیز، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۱۶ هزار و ۳۹۰ واحد به رقم یک‌میلیون و ۲۷۳ هزار و ۷۴۸ واحد رسید، اما شاخص کل بورس با رشد ۵۳۳ واحد به رقم ۳۷۰ هزار و ۱۳۹ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران دیروز به بیش از ۴ میلیون و ۸۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران دیروز در بورس تهران بیش از ۹.۶ میلیارد سهام و حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۹۸۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۸ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.
معامله‌گران دیروز در بورس تهران و فرابورس ایران درمجموع بیش از ۱۲ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان دادوستد کردند که نشان‌دهنده روند رو به رشد ارزش معاملات و رسیدن بازار و اکثر سهام به ارزش واقعی است.
دیروز همه شاخص‌های بورس سبزپوش بود که حکایت از رشد دارد، گرچه میزان رشد شاخص‌ها یک تا ۲ درصد بوده است به‌گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی و ارزشی هرکدام ۱.۳ درصد رشد کرده‌اند.همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن هرکدام ۰.۱۴ درصد رشد داشتند.شاخص آزاد شناور امروز ۱.۳ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۲.۲ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس تنها ۰.۱ درصد افزایش یافت.

ریزش صندوق دارا یکم و دوم
دارایکم برخلاف روزهای گذشته که با حجم خرید قابل‌توجهی مواجه شده بود، در پایان معاملات با کاهش جزئی قیمت نسبت به‌روز قبل به رقم هر واحد 18 هزار و نه‌صد تومان رسید و فاصله‌اش باارزش ذاتی خود را به کمتر از دو هزار تومان رساند.
صندوق etf دوم موسوم به «پالایش یکم» نیز که تا روزهای گذشته عملاً سوددهی خاصی برای خریداران خود نداشت و تقریباً اغلب نمادهای آن به پایین‌تر از مقداری که دولت فروخته رسیده بودند، پس از حمایت کدهای حقوقی در هفته‌های گذشته، راه طولانی برای شاد کردن خریداران خود دارد چراکه تاکنون 22 درصد ضرر به خریداران خود تحمیل کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آغاز دوره رشد جدید بازار بورس از روزهای این ده رقم خواهد خورد.

افزایش ۴۰ درصدی عرضه 
مسکن در بازار
یک کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه بخش مسکن در حالت بلاتکلیفی قرار دارد گفت: کسانی که به شکل گسترده اقدام به خریداری و احتکار آپارتمان کرده بودند به تکاپو افتاده‌اند تا واحدها را به فروش برسانند.
ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر کسانی که با نیت سوداگری به شکل گسترده واحدهای مسکونی را خریداری و احتکار کرده بودند با توجه به تحولات سیاسی به تکاپو افتاده‌اند تا آن‌ها را بفروشند. این افراد درزمانی که نرخ‌ها بالا رفته بود اقدام به خرید کرده‌اند و حالا نگران کاهش قیمت هستند. علت افزایش حدود ۴۰ درصدی عرضه در بازار مسکن این است.
وی افزود: مسئله دیگر به طرح مالیات بر خانه‌های خالی مربوط می‌شود که برخی فعالان بازار مسکن را نگران کرده و اقدام به عرضه کرده‌اند.
این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: گشایش‌های سیاسی می‌تواند اثرات کاهشی در بازار ملک ایجاد کند و ادامه وضعیت فعلی اثرات التهابی در بخش مسکن خواهد داشت.
رهبر، تغییر و تحول در حوزه مسکن را بلندمدت دانست گفت: ممکن است در کوتاه‌مدت مثل شرایط فعلی رفتارهای هیجانی از سوی محتکران در بازار ملک دیده شود اما برای ایجاد ثبات و آرامش در این بخش باید تولید افزایش یابد. دولت باید موانع ساخت‌وساز را از پیش پای بخش خصوصی بردارد. این در حالی است که نوسانات دائم قیمت مصالح ساختمانی، سازندگان را برای اجرای پروژه‌ها مردد کرده و به همین دلیل ساخت‌وساز کاهش‌یافته است.