کد خبر : 83015 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۷ - 00:18
با رکورد زنی پی‌درپی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا صورت گرفت تراژدی کرونا اشاره: در حالی تعداد مبتلایان به کرونا در شبانه‌روز منتهی به‌روز دوشنبه از مرز 13000 نفر گذشت و تعداد جان‌باختگان به مرز 500 نفر نزدیک ‌شد که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت زمستان کرونایی سخت‌تری درراه است. قرار است ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌های جدیدی را از روز اول آذر اجرا کند، اما زمانی این محدودیت‌ها جواب می‌دهد که مردم محدودیت‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنند. به گفته دکتر مینو محرز کشورهایی که مردم با دولت همکاری کرده‌اند مانند ویتنام، چین، کره جنوبی و ... اکنون در روزهای بدون کرونا زندگی می‌کنند. همچنین به گفته دکتر مسعود مردانی هرچند واکسن کرونا در حال ساخت است، اما تا رسیدن واکسن به مردم ایران شهروندان باید برای حفظ جان خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و با زدن ماسک، شست و شوی دستان و رعایت فاصله فیزیکی مراقب جان خود و دیگران باشند.

ستاره صبح-

کرونا در ایران
سـخنگـــوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۸۶ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۶ آبان ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۱۳۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۷۵ هزار و ۱۲۱ نفر رسید.وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۶۴ هزار و ۶۹۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۷۷ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۵۴۵ هزار و ۴۴۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

27 استان در وضعیت قرمز
لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

تجمع خطرناک است
وی گفت: امروز هم شاهد رکورد جدیدی از آمار فوتی‌های کرونا در کشور بودیم، در این شرایط تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی اساسی‌ترین عامل قطع زنجیره بیماری در کشور است و هنوز مؤثرترین روش در مقابله با کرونا پیشگیری و رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی و پروتکل‌های مصوب است اما به‌رغم تأکیدهای مداوم وزارت بهداشت در رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک همچنان شاهد صحنه‌هایی از تجمع مردم و برگزاری مراسم پرتجمع در کشور هستیم که زیبنده مردم مسئولیت‌پذیر کشور نیست.

زمستان سخت‌تر از پاییز در پیش است
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مشاهده این صحنه‌های پرتجمع درزمانی که آمار فوتی‌های کرونا به بیش از ۴۵۰ نفر در روز رسیده بسیار نگران‌کننده است و با این روند زمستانی به‌مراتب سخت‌تر از پاییز در پیش داریم، امیدواریم با افزایش پرهیز مردم از رفتارهای پرخطر و بهبود مدیریت‌های فرابخشی و همکاری دستگاه‌های مختلف شاهد توقف زنجیره شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور باشیم.

مشکلات بر سر راه رسیدن 
واکسن فایزر به ایران
یک عضو ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه ایران برای پیش‌خرید واکسن کرونا مشکل ندارد و می‌توانیم از کشورهایی مانند چین و روسیه یا سایر کشورها این واکسن را پیش‌خرید کنیم گفت: مسئله این است که هنوز هیچ واکسن تابیده‌شده‌ای نه در کمیته کشوری و نه در سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد.دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سؤال که آیا واکسن فایزر که موفقیت‌ها آمیز بوده و خیلی از کشورها در حال پیش‌خرید آن هستند ایران نیز می‌تواند آن را پیش‌خرید کند؟ گفت: اگر پول داشته باشید هر واکسنی را به شما می‌دهند اما ایران نباشد، چراکه ایران تحت تحریم است و مشکلات دیگری بر سر راه رسیدن واکسن فایزر به ایران وجود دارد. این نکته را باید مدنظر قرار داشت که قرار نیست همه دنیا واکسن فایزر را بزنند. چراکه ۱۳ کارخانه دیگر در حال ساخت واکسن هستند. ممکن است یک تا دو سال آینده واکسن به ایران برسد. البته می‌گویند دارو تحریم نیست اما نمی‌توانیم پول واکسن را به آن شرکت بدهیم و نتیجه آن می‌شود که واکسن آنفولانزا در کشور در دسترس همگان قرار نمی‌گیرد.

مردم نباید به امید کشف واکسن پروتکل‌ها را رعایت نکنند
مردانی افزود: ما برای پیش‌خرید واکسن مشکل نداریم و می‌توانیم از کشورهایی مانند چین و روسیه یا سایر کشورها این واکسن را پیش‌خرید بکنیم اما مسئله این است که هنوز هیچ واکسن تابیده‌شده‌ای نه در کمیته کشوری و نه در سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد. مردم نباید این امیدواری را پیدا کنند که واکسن پیداشده و حالا چون یک آزمایش واکسن ۹۰ درصد موفقیت‌آمیز بوده می‌توانند به شمال بروند و پروتکل‌ها را رعایت نکنند.

نیمه تعطیل شدن مشاغل 
و شهرها کافی نیست
این عضو ستاد مبارزه با کرونا در مورد اینکه آیا با تعطیلی کامل تهران طی دو یا سه هفته می‌توان شاهد بهبود اوضاع بود؟ گفت: با تعطیلی شهرها کرونا مهار نمی‌شود اما می‌تواند موجب روند رو به تظاهرات بیماری را کاهش دهد و سبب سیر نزولی شدن آن شود. هر عاملی که بتواند از تجمعات جلوگیری بکند و گردش ویروس را تشدید نکند می‌تواند موجب کنترل بیماری شود و مؤثر باشد، نیمه تعطیل شدن مشاغل و شهر می‌تواند در کنترل بیماری مؤثر باشد اما کافی نیست.

مردم همسو با دولت باشند
دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سؤال همشهری آنلاین که سرکار رفتن کارمندان و تعطیلی کامل مشاغل در محدودیت‌های جدید برای مهار کرونا آیا باهم تناقض ندارد، گفت: در ایران همه که امکان آنلاین کار کردن را ندارند و نمی‌توان کارها را خواباند. در کشورهای دیگر که امکانات دارند، مدت‌هاست کارمندها از راه دور کار می‌کنند. ولی ادارات دولتی و بانک‌ها که یکسری مراجعه‌کننده دارند، همه‌شان نمی‌توانند از راه دور کار کنند.محرز در پاسخ به این سؤال که «چقدر به محدودیت‌های جدید در کنترل کرونا خوش‌بین است؟»، گفت: به‌هرحال بهتر از طرح تعطیلی از ساعت ۶ بعدازظهر است. نمی‌شود که شب مغازه‌ها را ببندند اما صبح مردم در حراج شرکت کنند. با طرح جدید محدودیت‌ها، اگر شهرها را ببندند، شاید ان‌شاءالله پیک کمتر شود.در کشوری مثل ویتنام با جمعیتی حدود ۱۰۰ میلیون نفر چقدر قشنگ اوضاع را کنترل کرده‌اند. مردم به حرف دولت گوش می‌دهند و با آن هم‌سو هستند.وی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در پیک کنونی کرونا نیز گفت: در بیمارستان‌های دولتی بیماران همه در نوبت بستری هستند و جا نیست. خصوصی‌ها هم تقریباهمین‌طورند، یعنی تا یک مریض مرخص نشود، نمی‌شود کس دیگری را جای او بستری کرد.

عوامل موثر بر رکوردشکنی تعداد مبتلایان  و جان‌باختگان کرونا

اشاره: سخنگوی وزارت‌ بهداشت اعلام کرد در 24ساعت منتهی به ۲۶ آبان ۱۳۹9 خورشیدی، ۴۸۶نفر با کرونا جان‌باخته‌اند؛ این تازه‌ترین و بالاترین رکورد سیاه مر‌گ‌ومیر روزانه کرونا در ایران است. حالا شمار جان‌باختگان این بیماری با آمارهای دولتی به  ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسیده است. نباید از یاد برد که بنابر گفته مقام‌های رسمی وزارت‌بهداشت، نظام‌پزشکی و ستادملی کرونا، آمار واقعی دو تا سه‌برابر این آمار رسمی است. همچنین در این روز آزمایش کرونای ۱۳هزار و ۵۳نفر جدید دیگر مثبت شده و ۳۱۳۳نفرشان بستری شده‌اند. برای نخستین‌بار است که شمار مبتلایان روزانه در آمارهای دولتی به بیش‌از ۱۳هزار نفر رسیده و دو روز پیاپی است که آمار مبتلاهای ایران رکورد می‌شکند. با همین آمارهای دولتی هم تاکنون، آمار کسانی‌که آزمایش‌ کرونای‌شان مثبت شده، به؛ ۷۷۵هزار و ۱۲۱نفر رسیده و ۵۶۷۷نفر در آی‌سی‌یوها بستری‌اند. دراین‌ارتباط ستاره صبح نظر دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله‌ با کرونا و همچنین دکتر مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران را بررسی کرده است.

دکتر مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «افراد بدون علامت، افرادی هستند که بدون داشتن هرگونه علامتی تصمیم می‌گیرند تست کرونا بدهند، و تست آن‌ها مثبت می‌شود. حدود ۴۰ درصد افرادی که تست آن‌ها مثبت می‌شود بدون علامت هستند، این افراد بدون داشتن کوچک‌ترین علامتی، دوران آلودگی را پشت سر می‌گذرانند و دچار هیچ عارضه‌ای نمی‌شوند. مشکلی که این قبیل افراد می‌توانند ایجاد کنند، انتقال ویروس است که احتمال دارد درگیری افراد مبتلا با این ویروس، شدید و خطرناک باشد. علت اینکه دنیا تاکنون در کنترل انتقال این بیماری موفق نبوده است، بخشی از آن مربوط به همین افراد بدون علامت است. بنابراین با تأکید بر ضرورت کاهش تماس‌ها به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس، نگران بیمارانی هستیم که سرپایی درمان و مرخص می‌شوند زیرا بیشترین انتشار ویروس در روزهای نخست ابتلا اتفاق می‌افتد.» همچنین دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله‌ با کرونا گفت: «متأسفانه، وضعیت پایتخت ازنظر شیوع روزافزون اپیدمی کرونا به‌شدت وخیم بوده و به معنای واقعی کلمه، قرمز است. پیشنهاد‌های فراوانی از سوی کارشناسان در خصوص لزوم تعطیلی تهران مطرح‌شده بود که متأسفانه مورد موافقت قرار نگرفت. اجرای این تعطیلی، بدون تردید می‌توانست در بهبود راندمان کادر درمان که اکنون دچار فرسایش کهنه‌ای شده، مؤثر بوده و تا میزان قابل‌توجهی از شیوع شدید کرونا با ممنوعیت اجتماعات و تردد مردم جلوگیری کند. بماند که همین طرح نیز کافی نبود. به عقیده من، بازهم این تعطیلی از هیچ بهتر بود و همچنان به‌شدت معتقدم که این طرح حتماً باید اجراشده و به‌صورت سفت‌وسخت نیز مورد پیگیری و نظارت قرار بگیرد تا بتوانیم برای مهار بیماری شاهد خروجی ملموس‌تری بوده و از جان‌باختن شمار بیشتری از هم‌وطنان جلوگیری کنیم.»