کد خبر : 82995 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲۵ - 00:10
جزییات طرح جامع محدودیت‌های کرونایی برقراری محدودیت در 100 شهر قرمز اشاره: ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته طرح جامع محدودیت‌های کرونایی را تصویب کرد. بر اساس این طرح قرار است از روز اول آذر، یعنی شنبه هفته آینده محدودیت‌های جدیدی در شهرها بر اساس وضعیت شهر در حالت قرمز، نارنجی یا زرد اعمال شود. بیشترین محدودیت‌ها در شهرهای قرمز شامل تعطیلی مشاغل غیرضروری، حضور یک‌سوم کارمندان در ادارات و ممنوعیت تردد خودروها با شماره غیربومی به مدت دو هفته اعمال خواهد شد. ازآنجاکه ویروس مرگبار کرونا واکسن یا داروی خاصی ندارد، تنها راه رهایی از آن کاهش تردد و تجمع است. شهروندان باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک و شست و شوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی جان خود و دیگران را حفظ کنند.

ستاره صبح-

دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: ‌ناگزیر از اعمال محدودیت‌های شدید هستیم. طرح محدودیت‌ها از اول آذر در کشور به اجرا درمی‌آید. در این طرح هر شهر مقرراتی خاص خود را دارد و نتیجه آن هفتگی بررسی خواهد شد.

شرایط فوق‌العاده است
رئیس‌جمهوری افزود: هدف از این محدودیت‌ها این است که مردم لمس کنند شرایط فوق‌العاده است و ما از شرایط عادی عبور کرده‌ایم. همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مرحله با کمترین خسارت عبور کنیم. آنچه مهم است در مرحله اول آموزش است. باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم. مردم باید به‌خوبی بدانند علائم این بیماری چیست.

هدف، کاهش تجمع و تردد
روحانی درباره ضمانت اجرا اظهار داشت: اگر مصوباتی تائید و ابلاغ شود و توسط عده‌ و اقلیتی اجرا نشود، باید با آن‌ها برخورد شود. اگر برخورد نشود، کل کار معطل می‌ماند. بیشترین مسئولیت دراین‌باره با قرارگاه است.وی با تأکید بر اینکه اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل ممکن برسد، تصریح کرد: اگر تردد و تجمع کم شود بسیاری از مسائل ما حل خواهد شد. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضروری و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال پیروز شده، دلیلی بر تجمع نیست ... دو هفته بعد از هر حادثه تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها زیاد شده و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرام ستان بیشتر می‌شود.

تجمع مشهد مجوز نداشت
رئیس‌جمهور اظهار داشت: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود، رنگ و بوی مذهبی داشته ولی مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها ازنظر آماری وضعیتش از تهران هم بدتر بود و از هرکسی می‌پرسیم می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد که هرکدام ضروری نیست، باید کنار بگذاریم موردتوجه ما باشد.
  
80 درصد مبتلایان علامت ندارند
روحانی مسئله بیماریابی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در جامعه کسانی که مبتلابه ویروس می‌شوند، ۸۰ درصد علامت روشن ندارند یا کم است. کسانی که علامت آشکار دارند، ۲۰ درصد است. چون این افراد علامت ندارند، فکر می‌کنند سالم هستند و دیگران را مبتلا می‌کنند. باید تست تشخیصی را افزایش دهیم. فرد مبتلا باید از جامعه جدا شود. برای جداسازی فرد باید در مکانی قرنطینه شود و اگر این کار رخ نداد، باید با آن فرد برخورد کرد. در ردیابی بیماران وزارت ارتباطات باید کمک کند.

جزییات طرح جامع 
محدودیت‌های کرونایی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح جامع اعمال محدودیت‌های برای کنترل کرونا با سطح‌بندی شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد از شنبه اول آذرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود. به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی روز شنبه با اعلام مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: هر تصمیمی که در ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود بر اساس همکاری مردم و دستگاه‌ها در رعایت اصول پروتکل‌هاست و تلاش می‌شود با کاهش تجمعات از میزان شیوع بیماری کاسته شود زیرا می‌دانیم هر جا که پروتکل‌های بهداشتی کرونا به‌درستی رعایت نشده و تجمعات خانگی، دورهمی ها و سفرها انجام‌شده بار بروز بیماری سنگین‌تر شده است و باعث شده که بار ورود به بیمارستان‌ها به‌قدری سنگین شود که قابل‌تحمل نیست. ستاد ملی مقابله با کرونا یک طرح هوشمند را تصویب کرد که از اول آذر فعلاً به مدت دو هفته اجرا می‌شود و بعدازآن در مورد تمدید، تشدید یا کاهش آن تصمیم‌گیری می‌شود.

تقسیم‌بندی شهرستان‌ها به قرمز، نارنجی و زرد
سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: بر اساس این طرح شهرستان‌های کشور بر اساس میزان بار بیماری کرونا و بستری در بیمارستان به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می‌شود، سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را دارد و سطح دو یا نارنجی محدودیت‌های کمتری دارد و میزان اعمال محدودیت ها در شهرهای دارای سطح یک یا زرد کمتر است.

تعطیلی مشاغل
رئیسی ادامه داد: هدف اصلی از اعمال این محدودیت‌ها تعطیلی مشاغل نیست بلکه کاهش بار بیماری است. بر این اساس در شهرستان‌های قرمز یا دارای سطح سه که اکنون حدود ۱۰۰ شهرستان هستند و اکثر مراکز استان‌ها ازجمله تهران هم جزو آن است، به‌جز مشاغل ضروری در اموری که مایحتاج ضروری مردم و مسائل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود همه مشاغل تعطیل می‌شوند.وی گفت: همچنین در شهرستان‌هایی با وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو مشاغل سطح سه و چهار که جزییات آن اعلام می‌شود، تعطیل خواهند بود. اکنون حدود ۱۵۰ شهرستان در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو هستند و در سطح هشدار یک که حدود ۱۵۵ شهرستان در این وضعیت هستند، مشاغل سطح چهار به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند.
وی افزود: بر اساس این مصوبه، تعطیلی‌ها فقط شامل مشاغل و کسب‌وکارها نیست و شامل، مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی نیز می‌شود و در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش‌ها و مدارس غیرحضوری است و برای دانشگاه‌ها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلاً به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می‌شود.

فعالیت کارکنان
وی ادامه داد: در مورد فعالیت کارکنان ادارات نیز بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در شهرستان‌های با سطح هشدار ۳ و قرمز فقط حدود یک‌سوم کارکنان در محل کار حضور پیدا می‌کنند، در سطح دو یا نارنجی یک‌دوم یا ۵۰ درصد کارکنان حضور پیدا می‌کنند و در شهرستان‌های با وضعیت زرد یا سطح هشدار یک، دوسوم کارکنان حضور دارند. مسئولان ادارات با توجه به‌ضرورت حضور کارکنان برای نوبت‌دهی فعالیت آن‌ها بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری می‌کنند.
محدودیت‌های تردد وسایل نقلیه
رئیسی گفت: محدودیت‌های بعدی برای تردد وسایل نقلیه است و در شهرستان‌های با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیربومی شهرستان‌های دیگر حق ورود به این شهرستان‌ها ندارند. جزئیات بیشتر اعلام می‌شود.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: این‌ها راه‌حل موقت است و تا زمانی که به دارو و واکسن مؤثر دست پیدا کنیم، راه‌حل اساسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت از خانواده، اطرافیان، همکاران و مشتریان است و با مراقبت‌ها می‌توانیم از شر محدودیت‌ها خلاص شود زیرا هر محدودیتی که اعمال می‌شود تبعاتی دارد و هر محدودیتی که اعمال می‌شود از سر اجبار و ناچاری است.

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۱ هزار و ۳۴ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۲۴ آبان ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۰۳ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۵۰۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۴۹ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۵۲ هزار و ۷۴۷ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۴۲ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۴۶۴ هزار و ۱۹۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

وضعیت استان‌ها
لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میزان موارد ابتلا و بستری کرونا در هفته گذشته با شیب تند نسبت به هفته قبل افزایش‌یافته و به بالاترین میزان از زمان شروع اپیدمی کرونا در کشور رسیده است و موارد فوتی کرونا نیز در هفته گذشته نسبت به هفته قبل بسیار بیشتر شده است.

بدترین وضعیت کرونا در یزد، ایلام، خراسان جنوبی و سمنان
وی افزود: متوسط بروز هفتگی ابتلا به کرونا در هفته گذشته ۲۶.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بود. در هفته گذشته بیشترین میزان موارد ابتلا در استان‌های ایلام، سمنان، خراسان جنوبی و یزد بوده است. میانگین هفتگی مرگ کرونا نیز با افزایش قابل‌توجه نسبت به هفته قبل به ۴۵ نفر به ازای یک‌میلیون نفر رسیده و بیشترین موارد مرگ کرونا نسبت به جمعیت در استان‌های یزد، ایلام، خراسان جنوبی، سمنان و آذربایجان غربی با اختلاف زیاد نسبت به استان‌های دیگر بوده است.